Resultat 1 till 22 av 22

Framtiden för SEO

  1. #1
    fishkings avatar
    fishking fishking är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    18
    Hej,

    Satt igår och läste en del om framtidens sökningar. Tydligen så lutar allt mot att Google kommer att gå mot en "digg struktur" där folk röstar upp det dem tycker är bra och man kan lämna kommentarer och helt plocka bort webbplatser från sin egen sökning. Det hela låter ju ganska bra men vad innebär det för SEO?

    Det känns ju lite som allt jobb man lägger idag med relevanta backlinks mm kommer att vara bortspolat. Sen kommer den "nya formen av seo" bestå av att få folk att rösta på en viss site.

    Det känns ju även som att det är väldigt lätt att manipulera. Precis som på Digg idag finns det ju hela nätverk där folk diggar varandras inlägg.

    Tänkte mest hörs era tankar eftersom jag lite tappade suget när jag läste detta och kände att allt jobb man har gjort kanske snart kommer att vara borta.

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det är sant att Google testat lite grand av röstningsfunktioner men jag tror inte för en sekund att du har rätt när du säger: Tydligen så lutar allt mot att Google kommer att gå mot en "digg struktur".

    Ok att man kanske kan förändra sitt eget resultat på specifika sökord i framtiden men det kommer ju å andra sidan ha extremt liten påverkan på sökmotoroptimering. Ett system där folk röstar på ordningen är orimlig av många anledningar och en mycket viktig är ju den du själv tar upp. Om Google skulle slopa hela sin algoritm (som dom för övrigt tjänat alla sina pengar på) till förmån för en "demokratisk" modell skulle sökresultaten gå sönder helt eftersom det inte är särskilt svårt att regelrätt fuska i sådana.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Personligsökning är väl grejen som kommer mer & mer. Ungefär som bloggarna tog mer och mer av katalogernas betydelse.

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vi kan vända lite på det och se det så här.
    Om det nu skulle vara så att det går mot en röstningsfunktion så krävs det för att kunna rösta på en sida att den befinner sig högt upp i serpen. Annars kommer ju ingen kunna hitta den och därmed rösta på den.
    Och hur kommer en sida högt upp i serpen?

    Med en diggstruktur kommer då också samma förhållande gälla. Med andra ord de sidor som ligger högt upp är de som kommer ifråga.
    Och som sagt. Hur kommer en sida högt upp?

    Sedan är det som både du fishking och Magnus påpekar inte speciellt svårt att manipulera det systemet heller.

    Personlig sökningar, ja kanske men tvivlar dock på det i större skala.
    Det krävs att man är inloggad hos Google. Hur många normala Internetanvändare är det, 1%, 5%?
    Sedan är jag lite tveksam till att folk vill att Google skall anpassa sökningar efter tidigare gjorda sökningar och den profil man kan tänkas ha.
    Det innebär i förlängningen att Google bestämmer vilka sidor du skall få upp vid en sökning. Inte efter vad du själv vill just när du söker.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tja det beror på det vad vi har för tillväxt i antal personer för respektive typ och när passerar både tröskelvärde och klarar att analysera det. Det gick väldigt fort med bloggar när de prövat runt.

    Jag gissar att det kan gå tämligen fort nu också.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om det kan vi bara spekulera i Hans99 hur fort det går.

    Men å andra sidan gör det ingen skillnad för SEO i framtiden, vilket var ämnet för tråden.
    Om sökningarna anpassas till mer personliga resultat för de som är inloggade.
    Då är det fortfarande ett urval Google måste göra vilka sidor som skall presenteras.
    Det urvalet måste baseras på några algoritmer.
    Ser en mycket minimal skillnad där. Faktorer som relevans, i innehåll och inlänkar etc,
    kommer fortfarande styra. Kanske i högre grad än tidigare. Men det är ju bara en positiv utveckling i så fall.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Hade vi inte den här diskussionen om bloggar för ett par år sedan?

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Mycket möjligt t.o.m troligt Hans.
    Inte för att jag direkt kommer på vad som avhandlades då.

    Men oavsett vilket så förändrar inte det faktum att de sidor som presenteras behöver tas från ett urval sidor.
    Och det är det som är intressant för SEO i framtiden.

  10. #10
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Personlig sökningar, ja kanske men tvivlar dock på det i större skala.
    Det krävs att man är inloggad hos Google. Hur många normala Internetanvändare är det, 1%, 5%?
    Alla dom som använder gmail är oftast inloggade.
    Och dom blir bara fler o fler ...

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok det kan kanske stämma.
    Men hur förändrar det SEO för framtiden?
    Det var det frågan gällde.

  12. #12
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    En diggfunktion för Google, det skulle inte fungera.

    Det finns flera anledningar till det men ser man till Googles position och ställning till information så vill man inte ha något sådant. Att det finns som labs är en helt annan sak än att det implementeras i SERP. Google testar hur många metoder som helst och det är bara en bråkdel som används skarpt.

    Personlig sökning kommer självklart bli mer utbrett, men hur det kommer se ut vet vi inte riktigt ännu.

  13. #13
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Jag tror att vi kommer se mer och mer personifierade sökresultat.
    Alltså baserade på vad vi tidigare gillar. Inte genom en röstningsfunktion, men att man kategoriseras (ålder, kön, intressen, land osv). Detta såklart om google har tillgång till informationen (man är inloggad).

    Annars tror jag på kategorisering av keyword i större uträckning. Se nu till exempel, det dyker alltid upp en Wiki.
    Söker man på t ex "Die Hard" ser man IMDB, WIKI samt YOUTUBE.

  14. #14
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Röstningsfunktioner fungerar inte i längden eftersom människor är subjektiva, en dator å andra sidan kan man få att vara antingen subjektiv eller objektiv om man så önskar.

  15. #15
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  16. #16
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Tina Isola
    Då går jag närmsta skola ochebjuder en 500:dring om dom sätter sig en timme varje kväll och klickar på mina sajter........... 50 elever A´500 kronor/veckor =Skitbilligt!!.................för att ligga i topp.
    Finns ju mycket billigare sätt att skaffa unika ip adresser :P

  17. #17
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  18. #18
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Senast redigerat av head den 2008-10-29 klockan 13:22.

  19. #19
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Den funktionen har funnits uppe i ett år ungefär. Jag tror inte den blir permanent, utan är ett av Googles många experiment. Jag är inte orolig för att Google goes Digg. Men men, vi har några intressanta år framför oss, kommer säkert mycket nytt.

  20. #20
    Aron Ls avatar
    Aron L Aron L är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    6
    Jag tror människor är för själviska för att det ska fungera. Det finns inget att vinna för mig i att rösta upp och ner på olika sajter - jag vill hitta information, jag vill att den ska vara relevant, och jag vill hitta den snabbt utan ansträngning.

    Jag tror tvärt om: Det kommer skapas ännu mer relevans i det befintliga systemet, med manuell kontroll och snabbare avstängning mot de som missbrukar systemet (vilket är det stora hotet mot Google idag)... ironiskt nog är det SEO-bolagen som själva skapar problemen MOT sig själva...

    Ett alternativ är väl att alla sajter som granskas manuellt får en liten "Verified-knapp", som visar att sidan är granskad manuellt och innehåller hög relevans. Det bör inte ta långt tid innan det sker. Finns ju redan många "authority"-sidor, som granskas manuellt av Google (exempelvis de med site-links - de är väl manuellt granskade?)

    Just a thought.

  21. #21
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja kanske inte helt realistiskt Aron L
    Om vi tänker oss att det finns, låt säga en siffra bara, 100 miljoner webbplatser på Internet.
    En sida som ser seriös på ytan är inte alltid det när man tittar lite djupare på den. De vet vi alla som har webbkataloger.
    Sedan måste det ske en kontakt av något slag så att ”Verified-knappen” kommer på plats.
    Så vi säger att kontrollen tar fem minuter, totalt, och då räknar vi mycket lågt.

    500 miljoner minuter motsvarar ungefär 5000 årsanställda på heltid.
    Nu räcker det inte med att en webbplats kontrolleras en gång. Utan de måste kontrolleras regelbundet. Låt säga en gång i månaden vilket kräver 60.000 anställda.
    Nåja en liten utvikning bara om manuell kontroll.


    Jag tror människor är för själviska för att det ska fungera. Det finns inget att vinna för mig i att rösta upp och ner på olika sajter - jag vill hitta information, jag vill att den ska vara relevant, och jag vill hitta den snabbt utan ansträngning.
    Det är det här som är det intressanta Aron L.
    Om du får den informationen har det egentligen ingen betydelse om webbplatsen du får den intressanta informationen på är optimerad av ett SEO-bolag eller inte.
    Så länge du hittar relevant information är du nöjd med Google. Är du nöjd med Google är de nöjda med hur det ser ut i serpen.
    Oavsett hur sidorna har kommit dit. Så länge det är relevanta.
    Visst synd för de sidor som inte har råd/tid/resurser att satsa på SEO genom egen kunskap eller hyra in tjänsten. Men så ser en marknadsekonomi ut.

    Edit:
    En länk till reflektioner av Marcus skulle ha varit med här glömde tyvärr bort den. http://www.marcuswestberg.se/linda-s...-reflektioner/
    Bloggposten speglar en del av de problem som finns med Google och optimering.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-11-01 klockan 01:06.

  22. #22
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Men så ser en marknadsekonomi ut.
    Exakt. Det är detta som formar framtiden inom SEO i grunden. Vad Google sen presenterar är bara en reflektion av hur marknadsekonomin fungerar. Sen om de de gör det på ett gulligt sätt med färgglada bokstäver och charmerande metoder eller inte är mindre viktigt för dom.

    Jag tror heller absolut inte att användarna ska rösta upp/ner sajter för ett lyckat resultat som Aron L sa i ett tidigare inlägg.

    Google har ju nu precis möblerat om serpen, vi tar en paus och ser över vad som hänt och antagligen kommer vi kunna se något mönster igen.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO i framtiden?
    Av mmiioo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 15:42
  2. Annonsformat, Webb, Framtiden
    Av Mats2255 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 23:55
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 10:24
  4. MSN en positiv dunk i ryggen för SEO nybörjare
    Av Filhm i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 15:32
  5. Gmail visar hur Google tänker i framtiden?
    Av Anton Johansson i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 21:00