Resultat 1 till 18 av 18

Att äga en del av Internet

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Flyttade en del inlägg från http://www.seo-forum.se/laenkstrateg...et-2009-a.html
    hit då det är ett intressant ämne som bör behandlas med en egen tråd. Något inlägg kan innehålla citat från den ursprungliga tråden.
    Urban G

    -----------------------------------------------------------------------------------------------





    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    ... Ju mer innehåll, en större del av internet kommer du att äga.
    Tack Johan.

    Ser att jag glömde en sak så får citera mig själv.

    Ju större del av internet som du äger, ju mindre känslig för sökmotorernas algoritmer kommer du bli.

    Mina hundsiter är typexempel på det då de har forum där det diskuteras om allt mellan himmel och jord, men det stora fokuset ligger på hund och hundar, men många är de sökningarna som INTE ens är relaterade till hunderiet som dyker upp lite här och där.

    Så, börja skapa mycket innehåll, kvalitativt innehåll, så brukar det lösa sig. Det tar kanske lite längre, men du kommer inte vara så beroende av HUR sökmotorerna agerar. När algoritmerna ändras så är det någon annan av dina sidor som kommer "poppa upp" medans andra "dyka ned".

    Att hela tiden försöka ligga med jämna steg med sökmotorerna så har man faktiskt inte tid med något annat. Det är ju en av anledningarna till att seo-företag har kunnat etableras och att folk och fä INTE har förståelse för "detta med internet", men även där sker ju förändringar hela tiden.

    /Patrik
    Senast redigerat av Urban G den 2008-11-07 klockan 16:38.

  2. #2
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    JJu mer innehåll, desto bättre. Ju mer innehåll, en större del av internet kommer du att äga.
    /Patrik
    Kan man i det långa loppet hävda att man äger en allt större andel av internet genom att man fyller på med innehåll?


    Lek med tanken att du skriver en artikel om dagen inom ett om område, internet "sverige" kan ju växa med 100 artiklar/dag, det leder till att man riskerar att halka efter allt mer efter varje dag som går.....

    ok för att man måste ha material, men det verkar vara en omöjlig kamp

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av johant
    Kan man i det långa loppet hävda att man äger en allt större andel av internet genom att man fyller på med innehåll?


    Lek med tanken att du skriver en artikel om dagen inom ett om område, internet "sverige" kan ju växa med 100 artiklar/dag, det leder till att man riskerar att halka efter allt mer efter varje dag som går.....

    ok för att man måste ha material, men det verkar vara en omöjlig kamp
    Visst är det så att hela internet växer så det knakar, varje dag. Det jag menar med att "äga en större del av internet" är att man behöver skapa nytt innehåll, hela tiden. Man klarar som sagt var INTE av att göra det ensam, utan här gäller det att antingen outsourca eller använda sig av sina besökare för att skapa "fler sidor" under sin egen domän.

    Ett pra exempel på det är ju Twitter, Squidoo, olika forum ... alla har en sak gemensamt. Det är inte ägarna som skapar innehållet, det är besökarna

    Jämför också med den som endast skapar en statisk webbplats på 5 sidor. Den kommer alltid att vara "5 sidor stor" och procentuellt sätt kommer den webbplatsen att äga en mindre och mindre del av internet, kommer få svårare att hittas på bland alla andra sidor som hela tiden skapas. Därför man hela tiden behöver skapa "nytt och unikt" innehåll/sidor, så får man fler "krokar" ute i det stora havet av krokar och förmodligen "nappar det" emellanåt. Ju fler krokar, ju lättare att få napp

    /Patrik

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nog allt äger jag en del av internet, vilket alla andra som har egen domän + hosting. Ju fler sidor du har, en större andel av internet äger du.

    /Patrik

  6. #6
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Öhh..?? "Att äga Internet", är det inte snarare resultatlistan ni menar!? Alltså, oavsett på VAD eller VAR (inte enbart Google) man söker på inom ett visst område så ska besökarna komma till just din sida?

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Eclipse
    Öhh..?? "Att äga Internet", är det inte snarare resultatlistan ni menar!? Alltså, oavsett på VAD eller VAR (inte enbart Google) man söker på inom ett visst område så ska besökarna komma till just din sida?
    Nej, en del av Internet, men egentligen menar de webben. Om du har en webbplats så har du så att säga mutat in en del av webben.

  8. #8
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Jo, jo... men vad är meningen med en sån diskussion!?

    Köper jag mark och bygger en villa har jag "mutat in" en del av min stads mark, en del av Sverige, en del av världen.

    Har en person mycket pengar och bygger ett stort slott eller en stor flygplats så blir den "inmutade delen" större.

    Köper en person en bil har den personen "mutat in" en del av det svenska vägnätet. Har en annan person köpt en buss har den personen "mutat in" en lite större del (ca ytterligare åtta meter) av det svenska vägnätet.

    ***
    Jag tycker det är en konstig diskussion som inte alls har med SEO att göra.

    Det är ju klart att en större webbplats tar mer plats än en mindre! :-)

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Eclipse
    Jag tycker det är en konstig diskussion som inte alls har med SEO att göra.
    Sant, har egentligen väldigt lite med SEO att göra, ur ett filosofiskt perspektiv kan det dock vara av intresse.
    Citat Ursprungligen postat av Eclipse
    Det är ju klart att en större webbplats tar mer plats än en mindre! :-)
    En större webbplats gör bara webben större, frågan är om den egentligen tar en större del av webben, eftersom den i sej själv har gjort den större.
    Webben har ju inte en viss storlek...

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det med att "äga en större del av internet (webben)" gör att just DINA SIDOR fångas upp i SERP:en. Jämför en site med 5 sidor och en med 5 000 sidor. Vilken site tror du har störst möjlighet att ranka högst? Vilken site har störst möjligheter att få trafik?

    "Vi" här på SEO-forum är såååå ingrottade att allt handlar om "hög sökfrekvens" av keywords och att det är de vi ska slåss om i SERP:en. Ingen eftertanke på "kvaliten" av trafiken. Det finns ju "browsing keywords" och så finns det "buying keywords".

    Det som vinner i längden är att skapa stora webbplatser med "authority", betydligt mycket svårare än att "skapa (s)blogs".

    Och, jag ser också att s.k. sblogs fungerar kalas, och lär göra under lååång tid till, om inte ALLA bloggar oavsett om de är av sblogs kvalite eller "riktigt bra kvalite".

    /Patrik

  11. #11
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    En större webbplats gör bara webben större, frågan är om den egentligen tar en större del av webben, eftersom den i sej själv har gjort den större.
    Webben har ju inte en viss storlek...
    Jag hävdar att webben HAR en viss storlek. Vid ett tillfälle fanns det 10.000 hemsidor (lösa sidor) på svenska. Skulle Sveriges två miljoner surfare besöka dom skulle de ha en viss mängd sidor att välja mellan.

    En tid senare finns det 100.000 lösa sidor att välja mellan. Man kan då med rätta påstå att "den svenska delen av webben har vuxit".

    Men visst är det riktigt som du skriver. Det finns liksom ingen "maxgräns" som inte släpper in nya sidor när den gränsen är uppnådd...

    Men ett visst sånt förhållande råder trots allt.

    Ponera att det en dag finns 500 miljarder lösa svenska sidor att välja mellan. Hur många av dessa mäktar den svensktalande delen av befolkningen med att besöka!?

    Det blir inte många klick per domän... Lite åt det hållet tycker jag vi är på väg. Det finns något typ av tak. Hur många SEO-forum orkar svenska folket med!? Det känns som om det i nuläget inte finns plats för jättemånga utöver de som finns. Både detta forumet och WN är lite långsamma, i bemärkelsen lite trafik.

    Men därmed inte sagt att det är en nackdel!? Inläggen kanske är desto mer genomtänkta. Som detta enormt genomtänkta kvalitetsinlägg till exempel! :-)

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Men det är väl klart det finns plats för fler seo-forum. Ganska obegränsat faktiskt (såvida det inte finns en max-längd på domännamn). Däremot kommer ju ett bättre forum få mer trafik, och finns det 1 miljon svenska forum med inriktning på SEO, så kommer säkert 900 000 av dessa att ha 1-2 medlemmar och noll trafik.

    Man kan ju kanske dela in webbens storlek i antalet webbsidor, antalet webbsajter och antalet surfare, sidvisningar

  13. #13
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Lite är det ju så, marknaden som styr. Det finns inte plats för hur många youtube eller facebook med mera som helst. (Om man nu inte pysslar med erotik...)

    Erotik är dock tveäggat. Det kan skapa GRYMT mycket trafik, men det är en mycket köpsvag grupp, så det krävs rejält med omsättning.

    ****
    Men ställ frågan till dig själv: Hur många hemsidor är du *aktiv* på? Idag? Under en vecka? Under en månad?

    Ponera att alla användare gör som du. Dvs, besöker ett fåtal platser och läser och skriver lite. Följer lite länkar. Kollar runt lite. Det blir inte mer än så. Varje användare orkar kanske med att bidra till innehållet på 2-3 sajter. Enormt många användare bidrar inte över huvud taget till innehållet. Typ min syster eller mina föräldrar. Där är det envägskommunikation som gäller...

    Jag tror väldigt många användare fungerar på det viset. Personligen tror jag det är majoriteten av alla användare, kanske även 80/20 fungerar i detta sammanhanget? Eller kanske troligare 99/1....??

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag driver 3 st forum "inom samma nisch" och de har vissa medlemmar gemensamma som bidrar med att skapa innehåll ...

    Allt beror på OM man når ut till besökarna och att de får VAD DE VILL HA!

    De sociala nätverken är typexempel och det "äldsta web 2.0" är ju forum och de nyare är jaiku och twitter

    /Patrik

  15. #15
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Japp, och det gör nog jag med

    /Patrik

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Fast här hade vi några som faktiskt ett kort tag ägde ett antal procent av Internet.
    Om ni kommer ihåg det.

  18. #18
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    billioner sidor indexerade, det är ganska mycket ;-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:26
  2. lagar för tävlingar på internet
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 09:37
  3. Svensk Internet marketing firma søges
    Av Barton Fink i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 13:37
  4. Digga för annat än internet
    Av hans99 i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 22:02
  5. Internet reklam mer allmänt?
    Av nfinland i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 21:06