Resultat 1 till 11 av 11

lite frågor angående SEM

  1. #1
    canegys avatar
    canegy canegy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    15
    1, Vad avgör om du kommer bland sponsrade länkar i högerspalten eller ovanför de organiska länkarna?

    2, Ska man köpa sitt eget företagsnamn trots att man hamnar högst i de organiska träffarna?

    3, Hur ska man göra om man vill synas på ett ord hela tiden?

    P.S Ursäkta mina dumma frågor men jag en nybörjare och behöver lära mig allt!

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. Det är väldigt luddigt. Jag tror att Google har algoritmer som avgör detta så att de tjänar så mycket som möjligt

    2. Nej det tycker jag är slöseri.

    3. Menar du i olika kombinationer, så finns det nåt alternativ för detta när du köper annonser. Jag har själv aldrig annonserat med AdWords, så jag vet inte riktigt

  3. #3
    Andreass avatar
    Andreas Andreas är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Tjena.

    1. Budet och QS styr. Förenklat så ger Google en "bonus" till de annonser som är mest relevanta för sökordet, dvs de annonser som har många klick i förhållandet till antalet annonsvisningar (högt CTR-värde). Samtidigt är ditt bud också viktigt.

    Placering = Bud * QS

    2. Gör det. Oftast låga klickkostnader och ger er en ännu högre genomslagskraft, vid sökningar på ert företagsnamn. Som bonus kan du även se hur många som söker på företagsnamnet.

    3. Hög dagsbudget. Högt bud hjälper också, dvs så du inte riskera att få dina sökord/annonser pausade av Google pga dålig kvalitet. (Sökord med lågt QS får ofta sin lägsta klickkostnad höjd.)

    Markera även att leveransmetod ska vara accelererad (hittar du under kampanjinställningarna på ditt adwords-konto.)

  4. #4
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Andreas
    Tjena.
    2. Gör det. Oftast låga klickkostnader och ger er en ännu högre genomslagskraft, vid sökningar på ert företagsnamn. Som bonus kan du även se hur många som söker på företagsnamnet.
    Det kan man väl se i analytics, eller i Adwords verktyg. Utan att betala. Iofs lär ju klickkostnaden bli låg, så det är nog ingen större risk att summorna bär iväg.

  5. #5
    Andreass avatar
    Andreas Andreas är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Det kan man väl se i analytics, eller i Adwords verktyg. Utan att betala. Iofs lär ju klickkostnaden bli låg, så det är nog ingen större risk att summorna bär iväg.
    Google AdWords sökordshjälpmedel visar ungefärlig sökvolym, men tyvärr inte faktisk.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av canegy
    1, Vad avgör om du kommer bland sponsrade länkar i högerspalten eller ovanför de organiska länkarna?

    2, Ska man köpa sitt eget företagsnamn trots att man hamnar högst i de organiska träffarna?

    3, Hur ska man göra om man vill synas på ett ord hela tiden?

    P.S Ursäkta mina dumma frågor men jag en nybörjare och behöver lära mig allt!
    Då det gäller punkt två ovan kan det vara en bra idé att faktiskt annonsera på såväl sitt företagsnamn som andra sökord där man redan rankar etta. En del håller inte med mig, och det är OK. Men faktum är att man kan använda en annan, och dessutom variera denna, mer konverteringsoptimerad landningssida för sin adwordsannons, medan man är låst till den sida som faktiskt rankar organiskt.

    Då det gäller sökord som inte är företagsnamnet men som man redan rankar etta på kommer man att ha bättre quality score än andra annonsörer och på så sätt köper man den trafiken billigare än dem och tvingar upp klickpriset för dem.

  7. #7
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Tycker det är klart att du ska köpa ditt eget företagsnamn av flera anledningar.

    Du kan, som Bernt säger, enklare ändra och testa ladningssidor och ge det budskap man vill med annonstexten och inte det som robotarna läser på din sida.

    Du kan också bjuda på alla möjliga felstavningar och därigenom dra billig trafik. Sen beror det också på hur väl du "mutat" in Serpen på sökningar på ditt namn. Ligger du 1-5:e placeringen med olika undersidor, din blogg, etc så kanske du inte behöver bjuda på det men det brukar ge billig trafik med hög konvertering. Annars kan risken öka att besökaren klickar på en rescension av din sida hos någon av prisjämförelsesidorna till exempel (som brukar ligga rätt högt organiskt).

  8. #8
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Jag avråder nästan alltid från att ta med företagsnamnet i kampanjen. Ligger man etta, vilket man ska med genomförd seo, och ingen annan tagit position ovanför med annons så finns ingen anledning att betala för detta. Att kolla hur många som söker är heller inget bra skäl. Finns andra sätt. Tycker man att Googles sökordshjälpmedel inte visar tillräckligt bra resultat så kan man istället använda Googles verktyg för webbansvariga. Lägg till sidan där så visas statistik månadsvis med hur många visningar som skett på olika sökord (även företagsnamnet om nu ngn söker på det) med matchning mot hur många som klickat. Helt ok verktyg som lätt glöms bort i djungeln. Antar att det visar lika exakt. Får siffror som 1637 och 72 mm och det ser inte ut som någon grov avrundning:-)

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    I webmaster tools får jag siffror som 400, 1200 och 2400 så för mig känns det avrundat

  10. #10
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Ja Stefan, det håller jag med om. Gjorde en snabbkoll igår innan jag skrev ovanstående och jag har ingen förklaring till varför det visar så olika. Hur som helst har jag aldrig stött på behovet av att veta exakt sökvolym. Avrundat till hundratal räcker gott för de begrepp jobbat och jobbar med.
    Håller med Bernt om att det är idé att annonsera för produkter/tjänster man redan ligger etta på för att stärka sin position. Har flera exempel på debbelposition och totalsumman trafik blir större helt klart. Sedan får man självklart värdera trafikvinsten i kronor så att annonseringen lönar sig.

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Netifierad HP Visa inlägg
    Jag avråder nästan alltid från att ta med företagsnamnet i kampanjen. Ligger man etta, vilket man ska med genomförd seo, och ingen annan tagit position ovanför med annons så finns ingen anledning att betala för detta. Att kolla hur många som söker är heller inget bra skäl. Finns andra sätt. Tycker man att Googles sökordshjälpmedel inte visar tillräckligt bra resultat så kan man istället använda Googles verktyg för webbansvariga. Lägg till sidan där så visas statistik månadsvis med hur många visningar som skett på olika sökord (även företagsnamnet om nu ngn söker på det) med matchning mot hur många som klickat. Helt ok verktyg som lätt glöms bort i djungeln. Antar att det visar lika exakt. Får siffror som 1637 och 72 mm och det ser inte ut som någon grov avrundning:-)
    Jag gjorde som du förut, avrådde det alltid. Nu ser det lite annorlunda ut.
    För det första så kan man köpa det till sin egen sida för att få en massa statistik som kan vara värdefull.
    För det andra så kan man nu (med start 14/9) köpa andra företags namn och produktnamn i Sverige,
    det gör att man får vara mer vaken på AdWords. Både vad det gäller offensiven och defensiven...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lite uppfriskande: "Permission to link to your site"
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 17:27
  2. Google läser JavaScript - lite info
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:03
  3. Lite presentation om mig !
    Av SEOhans i forum Introduktion
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 22:09
  4. Lite sökord som folk faktiskt söker på
    Av vajpero i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 00:05