Resultat 1 till 8 av 8

Letar ni uppmärksamhet eller pillar ni i koden?

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Satt och läste mitt gamla debattinlägg från snart ett år sedan om hur framtidens sökmotoroptimering ser ut.

    Tänkte därför ta upp en högst relevant fråga för er som är SEO-konsulter:

    • Sitter ni och aktivt pillar i kundens kod/sajt och ändrar, eller guidar du dem eller deras webbyrå?
    • Arbetar du med länkbyggande á la lägga till länkar från kataloger, egna sajter osv eller jobbar du med PR/marknadsföring för att få länkar?
    • Har du guidat kundens redan befintliga reklam/PR-byrå så att deras insatser inte bara genererar uppmärksamhet utan även inlänkar?

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    He, he ... ja, länkar till ens webbplats är ju fortfarande högaktuellt, och vad jag kan se fortsätter seo-företagen i samma anda. Ingen "vågar låta bli" att bygga inlänkar via diverse "tekniska lösningar", även fast "länkbeten" (marknadsföring) för att skapa naturliga inlänkar också är en del av strategin

    Skulle vara mycket intressant att få höra hur olika seo-företag jobbar, men tror inte vi kommer få se det den här gången heller. Ingen som vågar "avslöja sina superduper" hemliga tekniker och diverse (eventuella) egna "länknätverk".

    /Patrik Berggren

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Din tråd är frågor till SEO-konsulter. Jag vet inte hur många som jobbar som konsult inom SEO - jag är väl förmodligen den mer kända skulla jag gissa.

    Har bara haft en kund hittills inom SEO under 2008 och jag kan väl lista lite vad jag gjort för att besvara frågorna:

    Kan börja med att säga att de har ingen webbyrå eller PR-byrå utan det sker in-house.
    • En del utbildning till programmerare, IT-chef och marknadsföringsansvarig. Speciellt om on-page och vikten av länkar när de köper annonser.
    • En del nyckelordsforskning
    • On-page optimering av bolagets hemsidor (content, URL-omskrivning, intern navigering osv).
    • Byggandet av blogg
    • Byggandet av forum
    • Dialog med hyrda skribenter
    • Optimering av AdWords och skapande av fler kampanjer.
    • Utformande av E-postutskick till användarbas
    • Utformande av pressreleaser och skicka ut på fler kanaler. En resultade i artikel i IDG.
    • Utformande av viral tävling på forumet
    • Länkbyggande: länkbeten, köp av relevanta länkar och SEO-vänliga annonser, bloggare, beställing från andra SEO-leverantörer, en del egna sidor osv. Alltså inga superduper-hemliga tekniker eller egna länknätverk som vissa tycks tro.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Den där sista meningen skulle du nog låtit bli att lägga till Jim, det öppnar upp för ett inlägg av denna typ.

    oavsett om det är ett EGET länknätverk eller KÖPT länkpaket, gör skitsamma. Det är PRINCIPEN i användandet av dylika nätverk som har diskuterats och då bör man INTE gå ut med stora trumman att man INTE använder den typen av länkbygge, vilket vi nu i efterhand VET att du gjort

    Du är inte ensam utan i stort sett alla i branschen använder likvärdiga metoder, för det handlar ju inte direkt om "rocket science"

    /Patrik

  5. #5
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Tycker ofta att man glömmer något av det jim tar upp.

    Det är ocks skoj att jim tar upp "köp av relevanta länkar",som enligt google är ajabaja, vilket jag inte tycker att det ska vara.

    Jag tror även att jobbet som SEOkonsult kommer att ändras drastiskt i framtiden.
    Senast redigerat av Kristofer C den 2008-11-18 klockan 16:41.

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    pillar i koden givetvis dåd det är källan till succee enligt min mening. Jag har aldrig köpt en länk men däremot använder man press releaser och bloggar för att publicera nytt material och snabbare få fart på en sida. Att inte bygga siten själv kan vara dumt då man måste veta vad som är bäst för att bygga en korrekt sida enligt W3C och googles guidelines... Det är i min mening helt behövligt för slutresultatet...

    En grundsten inom SEO som jag ofta ser att SEO-konsulterna inte har full kunskap om...

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Tror inte så mycket på det med att bygga en korrekt sida för W3C. Låter som någon konsult sagt för att kunna klämma ur ett par timmar extra ur ett projekt.

    Har sett sidor med kod som ser för dj***ig ut och garanterat INTE validerar. De sidorna rankar extremt bra på en hyffsat konkurrens utsatt SERP

    /Patrik Berggren

  8. #8
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Sitter ni och aktivt pillar i kundens kod/sajt och ändrar, eller guidar du dem eller deras webbyrå?
    Enbart guider dem och/eller webbyråer över vad de bör göra rörande tekniska aspekter. Allt från on-page-teknik, domänhantering, domänstrategi, URL-struktur, navigationsstruktur mm.

    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Arbetar du med länkbyggande á la lägga till länkar från kataloger, egna sajter osv eller jobbar du med PR/marknadsföring för att få länkar?
    Nej, på första frågan. Ja på andra frågan - i väldigt stor utsträckning dessutom.

    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Har du guidat kundens redan befintliga reklam/PR-byrå så att deras insatser inte bara genererar uppmärksamhet utan även inlänkar?
    Ja i väldigt hög utsträckning. I vissa fall tar även vi ansvar för marknadsstrategin på internet och då främst via sociala medier, samt viral marknadsföring. I vissa fall innebär det även synkronisering med vissa offline-verksamheter för att således ge avkastning online.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google TBPR export
    Av monkey business i forum PageRank
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 10:35
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 17:50
  3. Byta server och skriva om koden samtidigt.
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 14:18