Resultat 1 till 5 av 5

Behålla gamla produkter/url:er

  1. #1
    Navaliss avatar
    Navalis Navalis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    16
    Jag driver en webshop (oscommerce) ... Varje år släpps nya modeller och ersätts av nya ... Då många produkter har diskuterats i forum och därmed fått en del länkar känns det dumt att slänga bort dessa. Funderar på att skapa en ny kategori i menyn fär jag lägger alla utgångna produkter. Självklart kommer kategorin vara dold så man inte kan komma till den från webplatsen. Enda sättet är att via e forumlänk komma till den. Är detta en bra sak att göra eller är det saksamma??

    Först hade jag tänkt återanvända originalsidan och bara ändra texten och titeln men det känns inte rätt då ett forum skriver om en produkt.. sedan länkas man till en helt annan. Så nya produkter får nya sidor med ett nytt produktID .. Men vad säger ni om att behålla gamla produkter? Är det inte + att ha en stor sida ur SEO synpunkt?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag skulle behålla de gamla sidorna. Men med tillägget att produkten utgått och lägga en länk/ar till motsvarande nya produkter.
    Är nog den bästa lösningen för en besökare.

    Att lägga upp en helt ny produkt utan förklaring är inte användarvänligt som du själv påpekar.
    Att skicka de vidare till en 404-sida eller till huvudsidan per automatik är inte bra det heller ut användarsynpunkt.
    Nu vet jag inte riktigt vilka produkter du säljer. Men det är tänkbart att folk kan tänkas vilja ha information även av produkter som inte säljs längre.
    Finns ju en begagnad marknad till exempel där man kanske vill titta på prestanda osv.
    Servicefrågor, eller allmän nyfikenhet. Men som sagt det hänger lite på vilka produkter det gäller.

    Ur seo-synpunkt så får du en relevant interlänk om du gör på det här sättet.
    Inte speciellt stark men ändå.

  3. #3
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Har en e-butik i oscommerce.
    Testade att lägga in sökvägen till en produkt som är slutsåld men fortfarande är aktiverad.
    Då fungerar länken som den ska.
    Sedan ändrar Jag status till inaktiv på produkten då syns ej produkten i sökvägen.
    Då kommer Jag till en ruta utan produkt i. Det ser lite konstigt ut då.
    Det borde då komma fram någon typ av info med automatik som talar om att produkten har utgått ur sortimentet eller?

    Tycker det låter lite konstigt att man ska behålla gamla produkter bara för att de kan ha länkar. Det kan ju då uppkomma situationer då man har en kategori med en massa produkter i och de är slutsålda. Vill kunden se en kategori i med slutsålda varor?
    I min e-butik förändras sortimentet ofta, det innebär att Jag då förändrar kategorierna för att få en bättre struktur för besökaren.
    Spontant låter det tungjobbat om man ska ta hänsyn till ifall vissa produkter råkar ha en länk.
    Fick mig en jobbig tankeställare då Jag ändrar (tar bort) vissa kategorier för att det ska bli lättare för kunden att hitta rätt.
    Spontant tycker Jag man ska försöka göra det så enkelt för nya besökare att hitta rätt vara och försöka förenkla så mycke som möjligt.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det är inte så konstigt att behålla gamla produkter i en webbshop MagnusF.
    Speciellt inte om dessa har länkar till sig från olika forum.
    Nu tänker vi bort SEO och länkar för ett tag och tänker på det som är det viktigaste; besökarna.

    Om en besökare kommer via en länk via ett forum till, låt säga, mobiltelefon XG 300 som slutades säljas för ett år sedan. Så kanske besökaren vill veta lite mer om den då han skall köpa en begagnad eller slarvat bort instruktionsboken till den, eller vill ha service på den, eller…
    Om han då möts av en sida som handlar om mobiltelefon GH 400 lär han knappast uppleva att informationen är relevant. Inte heller om han kommer till en 404-sida eller startsidan.

    Om besökaren däremot kommer till en sida som talar om att mobiltelefon XG 300 utgått men informationen om den finns kvar så lär det bli lite bättre. Finns det dessutom en länk till motsvarande nya produkter blir det ännu bättre.

    För som Navalis påpekar så länkas de utgående produkterna inte in från webbplatsens andra menyer.
    Det är om du läser, inte frågan om att pusha upp utgående produkter utan det här är ett sätt att ta hand om gamla sidor och de besökare som kommer in till dessa.
    Men det verkar som att du har lite problem att hantera din webbshop om du upplever de där problemen.

    Men låt mig ta ett praktiskt exempel. En webbshopp hade en produkt som utgått/inte fanns inne i lager/tillfälligt slut. På den sidan var avvisningsfrekvensen 80% (dvs 8 av tio besökare klickade på bakåt i webbläsaren)
    Genom att bara lägga till en text i stil med ”Här finns andra produkter inom samma område” minskade avvisningsfrekvensen till 30%.

    Nu har det här en viss betydelse för vilket produktsortiment det gäller.

    (Sedan kan man i förlängningen tänka lite i termer av att äga en del av Internet som diskuteras här.)

  5. #5
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Tackar för det utmärkta svaret. Härligt med aha-upplevelser.
    Jag har inte tänkt i dessa termer måste Jag erkänna. Kul att få mer kunskap.

    Det ska med andra ord vara inbyggt någon typ av informationsruta i e-butiken som talar om att "produkten är flyttad eller har utgått ur sortimentet" om kunden kommer till en borttagen/flyttad produkt via en länk utifrån. Det ska helst ske med automatik.
    Bara en sån sak minskar med andra ord avvisningsfrekvensen.

    Jag har en e-butik med tvspelsliknande namn som säljer tvspelstillbehör, pctillbehör mm & fotostudiotillbehör.Har insett att det är en nackdel att sälja fotostudiotillbehör i en butik som har ett tvspelsliknande namn.
    Det ger ett oseriöst intryck lite som att arbeta uppförsbacke misstänker Jag.
    Min tanke är då att flytta fotostudiotillbehören till en ny domän men att försöka behålla allt i samma databas så att det blir lättare att hantera.
    Jag lär med andra ord förlora mycket länk-kraft om Jag delar upp e-butiken i flera delar.
    Är det bäst att ha flera nischade e-butiker eller att ha många olika typer av produkter i en e-butik med ett neutralt namn.
    Man får ju en merförsäljning av att ha många olika produkter i samma e-butik.
    Vilket är att föredra?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Värdet av gamla domäner utan aktivitet
    Av Niklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-23, 09:29
  2. Hur snart efter redirect(301) bör man ta bort gamla filerna?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 18:33
  3. Gamla sidor med PR
    Av Webpal i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 11:12
  4. Använda min gamla sida som har bra träffar i google
    Av blabers i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:40
  5. Kontorsplatser i Gamla Stan
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 10:00