Resultat 1 till 6 av 6

Googles nya SearchWiki: kommentera och redigera egna sökresultat

  1. #1
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Först kom detta upp för mig i sökningar gjorda med IE och nu även Firefox... Varje sökresultat har alltså en liten ikon för att promota, ta bort eller skriva kommentar till sökresultatet i fråga. Detta verkar väldigt konstigt eftersom det finns så starka incitament att spamma i dessa comments, och att "promota" sitt eget sökresultat...

    Kommer knappast att dröja länge innan det kommer så kallade zombienätverk som klickar promote tusentals ggr från olika datorer på önskvärt sökresultat. Eller skriver negativt om konkurrenter.

    Kan inte tänka mig att detta kommer att fungera för fem öre.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Search Wiki kallar de det för. Står mer här. Gäller när man är inloggad och i Google.com just nu.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har tittat lite på detta nu och jag gillar faktiskt inte det.

    Detta har ingen påverkan på Googles ranking men:

    Marissa Mayer på Google har dock sagt: "At this time we aren’t using SearchWiki to influence ranking but it is easy to see how that could happen in the future". Källa

    Och Cedric Dupont på Google har sagt: "We’re always looking at user data as a signal," Dupont says. And in a situation like that? "We’re not closing any doors." Källa

    Du lägger dock bara till &swm=2 i slutet av sök-URLen så ser du den påverkade listan. Plötsligt försvann wikipedia på sökning på SEO, haha.

    "The real goal of the feature was to allow people to personalize their common queries so they remember what they found useful." Källa

    Enligt en undersökning ska 40 percent av alla sökningar som folk gör vara duplikat av tidigare sökningar som man har gjort. Källa

    Jag undrar lite vad nyttan med detta är förutom att man kan se vad folk röstar och kommenterar och nyttan av datan som Google samlar. Jag menar vem söker på samma saker hela tiden för att gå till samma sida när det finns bokmärken och sökhistorik inbyggt i webbläsaren? Känns mer som en anledning av Google för att kunna samla in data.

    De direkta negativa påföljderna är enligt mig helt klart:
    • Negativa publika kommentarer som du inte har någon kontroll över att ta bort (förutom att kontakta Google). De borde ändra så att man kan modera kommentarer skrivna på en domän man själv äger.
    • Manipulation av framtida rankning. Både positivt och negativt.
    Läsvärt:Det som känns bra med detta är att jag tycker det blivit ännu viktigare att bygga riktigt bra hemsidor för besökare och att ha bra etablerad public relation och goodwill. Skojarföretag lär ju få det svårare nu tycker jag. Jag lär ju till exempel kolla datan på SearchWiki innan jag till exempel bestämmer vilket företag jag anlitar eller om jag kan lita på någon om det är något viktigt.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2008-11-22 klockan 20:53.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    fishkings avatar
    fishking fishking är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    18
    Kan redan nu se hur blackhat killarna gnuggar sina händer. Det finns redan program som automatiskt skapar google konto. Sen kör man via olika proxys och skapar en massa konto. Sen är det lätt att skapa ett program som går ut att promotar sina sajter.. eller sänker andra sajter. Detta kommer bli döden för relevanta sökresultat om det påverkar rankingen, tror jag

  5. #5
    EMcCrackens avatar
    EMcCracken EMcCracken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av fishking
    Detta kommer bli döden för relevanta sökresultat om det påverkar rankingen, tror jag
    Vill inte verka naiv, men jag är övertygad om att detta är den enda vägen Google kan gå. De måste få in den mänskliga aspekten i hur resultaten skall tolkas.

    Att sedan tro att Google skulle låta detta påverka den generella listan utan att ha en plan för att hantera svarthattarna är nog att underskatta Google.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Allt som bygger på interaktion med användare går att manipulera. Ja även automatiska algoritmer också.
    Fishking tar upp ett sätt.

    Dessutom öppnar det här upp för att olika intressegrupper lättare skulle kunna placera de sidor de tycker är sanna högt upp i resultatlistan, detta genom att uppmana folk att rösta i ett slutet forum eller via mailutskick osv.
    Vi som skriver om politik ibland på våra bloggar vet att det finns en del grupper som har en hög Internetnärvaro och är mycket aktiva.
    Sedan kan jag tänka mig att exempelvis modebloggarna kommer börja uppmana sina läsare att rösta på en viss webbplats.

    Jim tar upp en del andra negativa aspekter med det hela också.
    Skulle nog vilja säga att OM Google genomför det här generellt lär serpen i ännu högre grad vara föremål för manipulerande påverkan. En påverkan som inte kommer gynna de som söker.

    Ur strikt SEO-synpunkt ser jag ingen större skillnad om det skulle genomföras. Ty för att kunna rösta på en sida måste den ju finnas högt upp i serpen annars är det ingen som vet att den finns. En webbplats som ligger på 350 plats lär aldrig komma på tal att någon skall överhuvudtaget kunna rösta på den.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49