Resultat 1 till 12 av 12

Optimerad för Yahoo?

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag har funderat på vad det är som skiljer mellan Yahoo och Google när man ska sökmotoroptimera. Tänker motorn likadanat? Rankar de efter ungefär samma grunder?

    Jag får en del besökare från Yahoo, om än få. När nu Carcasherdotcom seocontest är igång med Yahoo och MSN som egna "deltävlingar" är det ännu mer intressant.

    Någon som har optimerat för Yahoo någon gång? Själv har jag ingen vidare erfarenhet av hur Yahoo fungerar...

  2. #2
    Roberts avatar
    Robert Robert är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Jag har funderat på vad det är som skiljer mellan Yahoo och Google när man ska sökmotoroptimera. Tänker motorn likadanat? Rankar de efter ungefär samma grunder?

    Jag får en del besökare från Yahoo, om än få. När nu Carcasherdotcom seocontest är igång med Yahoo och MSN som egna "deltävlingar" är det ännu mer intressant.

    Någon som har optimerat för Yahoo någon gång? Själv har jag ingen vidare erfarenhet av hur Yahoo fungerar...
    Hej!

    Den enda skillnad jag sett när jag har arbetat med sidor mot Yahoo är hur den tolkar vart ifrån sidan kommer (land). När jag labbat med "keywords" som är utländska fast det är en svensk sida så har Yahoo hittills lagt sidan i icke svenska kategorier av någon konstig anledning trots tydlig domän och en del meta-taggar mm.

    Om Yahoo tappar förtroende om man har Google analytics, sitemap adsense mm. vet jag inte, men än så länge tyder inget på det.

    Det är iaf bara det jag labbat med, och allt är såklart spekulationer Men kort och gott, "Google-SEO" fungerar bra på Yahoo också

    Hälsningar,
    Robert

  3. #3
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Här finns en bra guide där man enkelt kan läsa om vad som skiljer sig åt mellan de olika SERPsen.

    Enligt min mening så är Yahoo ett mellanting mellan MSN och Google. Reciprocala länkar och lite basic SEO lär säkert funka utmärkt.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Okej, tack för svaren. Var ju ett tag sen jag skrev och jag har också hunnit labba lite. Som har gett:

    Yahoo är helt klart den näst bästa sökmotorn; efter Google. Den indexerar sjukt mycket fortare än MSN och är betydligt lättare att optimera för (samma som för Google, även om man också använder Meta- taggar i högre grad för Yahoo).

    En väldigt stor och viktig anledning till att Yahoo är så mycket svårare att optimera mot är att Yahoo inte bedömer sidor som Google, de har inget PageRank-system. Vill man få upp en sida i Google räcker det med de vanliga optimeringsmetoderna och att lägga in lite länkar från sidor med hög PageRank (även sidor med låg PR, men det är en annan diskussion). Yahoo och MSN kanske inte bedömer sidor lika mycket värda och därför bedöms inte inlänkarna som lika viktiga.

    PageRank är det som gjort Google till den bästa sökmotorn. I alla fall ur SEO- synpunkt...

  5. #5
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    En väldigt stor och viktig anledning till att Yahoo är så mycket svårare att optimera mot är att Yahoo inte bedömer sidor som Google, de har inget PageRank-system. Vill man få upp en sida i Google räcker det med de vanliga optimeringsmetoderna och att lägga in lite länkar från sidor med hög PageRank (även sidor med låg PR, men det är en annan diskussion). Yahoo och MSN kanske inte bedömer sidor lika mycket värda och därför bedöms inte inlänkarna som lika viktiga.
    Tycker det är tvärtom jag. Yahoo och msn är superenkla att optimera mot.

    Jag gjorde om min förstasidasida på Sajberia.se för ungefär ett år sen och gjorde den exakt efter regelboken hur man ska göra en sida seovänlig. Vad hände, Jo följande jag kom etta på Msn och Yahoo på ordet dejting men försvann från Google eller rättare sagt förflyttades ner i källarn. Det var bara att börja om och så lägga tillbaka min gamla sida . Varpå jag förflyttades ner på msn och Yahoo men tillbaks på Google. Tilläggas bör förstås att jag har dejting på nätet i inlänkarna till sidan. Men jag måste erkänna att jag inte bryr mej så mycket om Msn och Yahoo. Det är google som är intressant.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Sant. Men yahoo och MSN har också sina fördelar...

  7. #7
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    I alla fall MSN. Jag ser fortfarande inte mer än 4% av den sammmanlagda sökmotortrafiken från Yahoo på någon sajt jag administrerar. Och ändå har flera sajter mycket bra placeringar där.

    Den enda typen av sajter där jag kan se något mer Yahoo-trafik är sajter som vänder sig till folk som lärde sig att söka på webben i slutet av 90-talet. Där ser jag betydligt mer Yahoo och Altavista-sökningar än någon annanstans.

  8. #8
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Hehe. Det kan jag tänka mig Nikke! Samtidigt tror jag att fler kommer söka med MSN när live.com lanseras i högre grad...

  9. #9
    PeterWem?s avatar
    PeterWem? PeterWem? är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    5
    Tycker inte yahoo bidrar med något. Förmodligen eftersom knappt någon söker på yahoo eller på mitt sökord. Och ändå kommer jag tvåa på ordet fotograf hos yahoo. På google däremot ligger jag sunkigt till på 30: plats och gör allt för att optimera min sida där istället.

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Yahoo värderar väldigt högt om man är aktiv i deras tjänster och communities.

  11. #11
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Yahoo tar extra mycket hänsyn till domännamnet,,, tro mig,,, jag ligger 1:a på bärbar dator,,, 2:a på digitalkamera och även LCD TV,,,,pga av att jag har domäner som innehåller de orden. I Google är jag inte ens i närheten på de sökorden som är rätt så hårt ansatta.

    Sen har jag ett gäng till domäner som ligger 6-10 i google med samma koncept som alla ligger 1:a i yahoo pga av att sökordet finns med i domännamnet.

    Kan vara så att de även tar extra mycket hänsyn till ankartexter som går lite hand i hand när man länkar in till sökordssiter.

    MSN förstår jag mig dock inte på.

  12. #12
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av impreso
    Yahoo tar extra mycket hänsyn till domännamnet,,, tro mig,,, jag ligger 1:a på bärbar dator,,, 2:a på digitalkamera och även LCD TV,,,,pga av att jag har domäner som innehåller de orden. I Google är jag inte ens i närheten på de sökorden som är rätt så hårt ansatta.

    Sen har jag ett gäng till domäner som ligger 6-10 i google med samma koncept som alla ligger 1:a i yahoo pga av att sökordet finns med i domännamnet.

    Kan vara så att de även tar extra mycket hänsyn till ankartexter som går lite hand i hand när man länkar in till sökordssiter.

    MSN förstår jag mig dock inte på.
    Mitt domännamn är helt irrelevant till sökorden men jag kommer ändå på toppplaceringar på Yahoo!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Yahoo marknadsandelar
    Av Maccke i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 09:27
  2. Yahoo Backlinks
    Av Elias KAI i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 11:35
  3. Vad har hänt med Yahoo eller min sajt?
    Av nfinland i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 09:09
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 13:42
  5. Supererbjudande för Yahoo Directory
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 23:04