Resultat 1 till 4 av 4

Hur viktiga är egentligen inlänkar?

  1. #1
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Hur viktiga är egentligen inlänkarna till din hemsida?

    Min fråga lyder som rubriken avslöjar, hur viktiga är egentligen inlänkarna till din hemsida ur seo perspektiv? Att inlänkarna är viktiga vet säkert de flesta, men hur viktiga är dem egentligen?

    Säg att man ska göra en sida om båtar, och att vi jämför följande exempel:

    Om jag har en superbra sida med riktig och relevant text, bygg utefter alla konstens regler på ett korrekt SEO-sätt, men som bara 4 inlänkar från halvtaskiga länkkataloger. Kommer min sida då att kunna ranka på ett ord i google?

    Om jag där emot har en riktig skitsida med felaktig information och felaktig fakta (om båtar). Sidan har heller inte följt de grundläggande seo-reglerna med keyword, ,description, title, h1 taggar, osv osv, men sidan har 25 BRA inlänkar från starka sidor inom samma nisch, kommer då att denna sida att ranka högre än sidan i förra exemplet?

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Omöjligt att säga, det är en mängd olika faktorer som påverkar din placering. Klart är dock att inlänkar är en stark faktor och det är bättre att ha inlänkar från starka pålitliga sidor med bra ankartexter än anonyma länkkataloger.

    En naturlig konsekvens av att redan från bygga din site efter användarens behov med bra och tydligt innehåll etc. är att det är lättare att få inlänkar till en sådan sida. Google gillar ju inte köpta länkar som bekant och att få naturliga inlänkar till en "riktig skitsida med felaktig information och felaktig fakta" är nog inte så lätt.

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av lexander
    Hur viktiga är egentligen inlänkarna till din hemsida?
    Du har ingen chans att träffa i ordrymder med hög konkurrens utan inlänkar.

    Om jag har en superbra sida med riktig och relevant text, bygg utefter alla konstens regler på ett korrekt SEO-sätt, men som bara 4 inlänkar från halvtaskiga länkkataloger. Kommer min sida då att kunna ranka på ett ord i google?
    Nej inte på "konkurrensord".

    Om jag där emot har en riktig skitsida med felaktig information och felaktig fakta (om båtar). Sidan har heller inte följt de grundläggande seo-reglerna med keyword, ,description, title, h1 taggar, osv osv, men sidan har 25 BRA inlänkar från starka sidor inom samma nisch, kommer då att denna sida att ranka högre än sidan i förra exemplet?
    Nej, inte givet ovanstående, men det beror på vad du menar med felaktig information.
    En notering dock, felaktig information är ju inte sämre eller bättre än "korrekt" information enligt Google. (det beror på vad du menar med felaktig).

  4. #4
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av lexander
    Hur viktiga är egentligen inlänkarna till din hemsida?

    Min fråga lyder som rubriken avslöjar, hur viktiga är egentligen inlänkarna till din hemsida ur seo perspektiv? Att inlänkarna är viktiga vet säkert de flesta, men hur viktiga är dem egentligen?

    Säg att man ska göra en sida om båtar, och att vi jämför följande exempel:

    Om jag har en superbra sida med riktig och relevant text, bygg utefter alla konstens regler på ett korrekt SEO-sätt, men som bara 4 inlänkar från halvtaskiga länkkataloger. Kommer min sida då att kunna ranka på ett ord i google?

    Om jag där emot har en riktig skitsida med felaktig information och felaktig fakta (om båtar). Sidan har heller inte följt de grundläggande seo-reglerna med keyword, ,description, title, h1 taggar, osv osv, men sidan har 25 BRA inlänkar från starka sidor inom samma nisch, kommer då att denna sida att ranka högre än sidan i förra exemplet?
    Sidan med 25 bra inlänkar kommer förmodligen ranka högre även om du har gjort många fel med sidans metataggar, interna länkstruktur, etc, så länge bara sidan är relevant och handlar om båtar... Det finns ju givetvis även en gräns här också hur felaktig en sida får vara, men min uppfattning är att Google är mycket mer intresserade av vilka sidor och hur många sidor som länkar till dig än olika "tekniska" on-page faktorer. Däremot som Waldo också säger så kommer det nog bli svårt att skaffa BRA inlänkar till en riktig "skitsida".
    Senast redigerat av Sisu den 2009-01-08 klockan 05:31.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 00:20
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 17:12
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37