Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 32

Konstiga sökresultat i Index

  1. #1
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Hej,

    Jag har de senaste dagarna funnit följande vid sökning på "domännamn.se".
    Skriv in någon sida följt av .se så kommer det upp helt irrelevanta träffar
    i Googles index.

    Listan kan göras lång och jag har sökt på ganska många hemsidor som är drabbade av detta i index.

    Är det någon som vet vem det är som lägger ut denna misslednade dynga?

    Här är några av de sökningar jag gjort..

    trygghetsvakten.se
    trygghetsvakten.se har data om alla möjliga sporter,dels fotboll och löpning. De har även all uppdaterad data som finns om VM i fotboll . ...
    93.158.103.237/trygghetsvakten.se - 9k - Cachad - Liknande sidor

    ultimair.se
    ultimair.se har data om alla möjliga sporter,dels fotboll och löpning. De har även all uppdaterad data som finns om VM i fotboll . ...
    93.158.102.60/ultimair.se - 9k - Cachad - Liknande sidor

    ultimair.se
    På ultimair.se finns en sammanhängade samling av skrifter, fotorgrafier, dokument och multimedia som beskriver de senaste incidenterna i världen. ...
    93.158.102.76/ultimair.se - 9k - Cachad - Liknande sidor

    acetec.se
    En mycket intressant hemsida är acetec.se. Sidan har en mycket grundlig signalement över vår tids historiker. Den startsida som visas när acetec.se öppnas ...
    93.158.97.5/acetec.se - 9k - Cachad - Liknande sidor

    acetec.se
    acetec.se har data om alla möjliga sporter,dels fotboll och löpning. De har även all uppdaterad data som finns om VM i fotboll . Andra sporter som finns med ...
    93.158.98.20/acetec.se - 9k - Cachad - Liknande sidor

    acetec.se
    På acetec.se finns en sammanhängade samling av skrifter, fotorgrafier, dokument och multimedia som beskriver de senaste incidenterna i världen. ...
    93.158.100.30/acetec.se - 9k - Cachad - Liknande sidor

  2. #2
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Sökte ett snäpp djupare och fann detta:

    http://74.125.77.132/search?q=cache:...&hl=sv&strip=1

    Konstigt som bara den..

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586

  4. #4
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Jag har med råkat ut för det, uppmärksamade det igår!

    nosbok.se
    En mycket intressant hemsida är nosbok.se. Sidan har en mycket grundlig signalement över vår tids historiker. Den startsida som visas när nosbok.se öppnas ...
    93.158.102.239/nosbok.se - 9k - Cachad - Liknande sidor

    Jag hoppas någon luskar vidare i det här, själv förstår jag inget av vad detta skall uppnå, men söker man på nosbok.se så kommer det ovanstående resultatet på sjunde plats.

  5. #5
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    En av namnservrarna vid en whois sökning på IP-nummret, verkar ialla fall vara sunet.se så det verkar ju vara något svenskt som ligger bakom detta.

  6. #6
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Jag har meddelat Google om detta existerande "spam" i deras index.
    Få se om de responderar!?

    Det handlar om över 1.500.000 resultat som "letat" sig i Googles index såvitt jag kan se gällande de tre olika varianter av text som förekommer i detta.

    Jag kan inte heller finna varför man lägger ut sådan info. Kanske kan det vara vilseledande gällande hur Google indexerar via text, att Google indexerar upp ens sida för irrellevant text??? Dock ska dessa träffar sortera ut sig själva p.g.a. duplicate content. Gör de inte det så är det kanske då fritt fram att lägga ut 500.000 kopior av sin egen hemsida för att bomba sig upp i serpen.

  7. #7
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Jag säger bara som vårt motto var i lumpen (kompanibefälselev militärpolisjägare med beriden högvaktstjänst):
    Fiender ska uppspåras och nedkämpas, helst innan de gör skada. Har de redan gjort skada slår vi till än hårdare.
    Skämt åsido... Jag tycker detta pekar på en oerhörd miss i Googles system och hoppas de kan fixa till detta "virus" i indexet innan det ev. får följdresultat.

  8. #8
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Jag hoppas att det reds ut vem som ligger bakom detta, det känns ju ganska tydligt att det är svenskar som ligger bakom det då det bara verkar vara .se adresser.

    Search and destroy som Iggy Pop sjöng på 70-talet! Vet inte om det är någon mening att kontakta "port 80 AB" då det verkar vara dom som sitter på ip-numret och fråga om dom känner till detta.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det eventuella syftet med det där lär väl snart uppdagas.

    Syftet med det här är däremot lite enklare att förstå
    141.000 webbplatser än så länge
    Den här sidan är en riktig pärla där. Ok andra där har samma uppbyggnad men för att bara ta en.
    Dessutom börjar de ranka bra på en del sökfraser också.
    Inte svåra fraser förvisso men många bäckar små…

    Skulle nog vilja säga att optimeringsföretagen lägger lite i lä där, lindrigt sagt.

  10. #10
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Hej Urban,

    Är det ayell som även ligger bakom dom andra sökresultaten som vi börjat upptäcka med ipnummer/domännamn.se eller är just ayell ett liknande case?

    Frågan är om man får använda andras domännamn på det viset som har gjorts eller om google kommer se till att dom försvinner ur sökresultaten?

    Med vänliga hälsningar

    Peder

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Verkar som liknande case utan koppling vid första anblicken.
    De verkar finnas i ett antal länder om man tittar på länkarna längst ned på en del sidor.
    Hittade ayell när jag tittade lite på placeringarna för de sidor som Jalle tog upp.

    Men som sagt vet inte om det finns en koppling faktiskt.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ang det som Jalle först rapporterade om har vi nu en trolig förklaring här levererad av Internet Sweden i Webmasternetworks tråd för samma sak. (Som inom parentes startades med referens till Jalle i det här forumet)

    För att göra det enkelt nu:
    Tråden i webmasternetwork
    Trolig förklaring av Internet Sweden, sista post första sidan.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-11-26 klockan 00:27. Anledning: mindre språkkorrigering

  13. #13
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Phonera är välkänt för sina mycket fula och tillika olagliga försäljningstrick via telefon när det gäller telefonabbonemang. Det kan man utläsa på ett antal sidor. Jag har själv varit drabbad men läste upp lite juridik för Phonera när de försökte blåsa mig. Det hjälpte och de fick bråttom att annulera de avtalsvidriga räkningar de sänt mig. Ringer det någon försäljare och slarvigt (otydligt) säger att de ringer från Telefonföretaget Sonera så kontra med att fråga om denne menar Phonera. Blir svaret ja så är mitt tips att bara lägga på utan att ens svara på frågan om det är du som talar. De stressar fram kunden att teckna abbonemang och är otydliga. Nåja, detta var min erfarenhet, det finns även nöjda kunder gällande Phonera!

    Om jag har förstått det rätt så tillhör IP adresserna (port 80) gällande spamresultaten Phonera? KAN det vara så att någon vill Phonera illa?

    Blir alla lika drabbade som rockhouse.se så är det definitivt inte bra.

    Läste också något här på inlägget längst ner att någon av de som varit aktiva på träff som SEO-forum tidigare anordnat skulle kunna vara inblandade i aktuellt spammande. Vad han ("Internet Sweden") som skriver i tråden har för belägg för sitt uttalande skulle vara intressant att veta. Rätta mig om jag missuppfattade hans inlägg!!

    Detta kan nog bara Google styra upp till fullo om inte andra aktörer agerar.
    Senast redigerat av Jalle den 2008-11-26 klockan 13:24.

  14. #14
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Det verkar för övrigt som bara det går att titta på sidorna cache mässigt i sökresultaten så kanske redan sidorna är borttagna.

    Jag tror för övrigt att företag som tvingar sig på eller sysslar med fula metoder på ett eller annat sätt ofta går som förlorare i längden. Vårt mål är ialla fall alltid att kunden skall vara nöjd i slutändan, det är viktigast av allt.

    /Peder

  15. #15
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Hej,

    Testade ett enkelt sätt att kolla hur många aktuella spamresultat som
    finns för .se domäner:

    Sök i Googles index t.ex. rockhouse.se 93 eller din egen domän
    följd av mellanslag och 93 så kommer spammen i regel upp högre än annars. Verkar som om oerhört många sidor är lika drabbade som Rockhouse. Det som skiljer är hur högt spammen hamnar i serpen.

  16. #16
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Jalle
    Hej,

    Testade ett enkelt sätt att kolla hur många aktuella spamresultat som
    finns för .se domäner:

    Sök i Googles index t.ex. rockhouse.se 93 eller din egen domän
    följd av mellanslag och 93 så kommer spammen i regel upp högre än annars. Verkar som om oerhört många sidor är lika drabbade som Rockhouse. Det som skiljer är hur högt spammen hamnar i serpen.

    Eller så gör man som Urban G sa, söker på fotorgrafier (ja felstavat).

    Söker du endast på fotorgrafier får man 501 000 träffar och söker du på dindomän.se fotorgrafier ser du hur många gånger din domän förekommer.

  17. #17
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Peder Molin
    Jag tror för övrigt att företag som tvingar sig på eller sysslar med fula metoder på ett eller annat sätt ofta går som förlorare i längden. Vårt mål är ialla fall alltid att kunden skall vara nöjd i slutändan, det är viktigast av allt.
    Man gör knappast något sånt här för att ranka upp en kunds sida eller använda för att långsiktigt ranka upp något... det finns andra syften.

    Själv måste jag säga att sånt här är kul, kanske inte den mest raffinerade tekniken som uppvisas men ändå, jäkligt många indexerade sidor som troligtvis genererade rikligt med trafik..

  18. #18
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  19. #19
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Spammet finns även gällande sökning på namn, se länkarna här:

    http://www.google.com/search?hl=sv&l...&start=10&sa=N

    Cashen till en av spamlänkarna med namn:

    http://74.125.77.132/search?q=cache:...&ct=clnk&cd=12

  20. #20
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Se dessa sidor för uppmärksammande och kommentarer:

    http://merlib.org/?q=node/5766

    http://spamhuntress.com/2008/08/14/f...comment-500491

  21. #21
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Jag har skrivit ett inlägg om det här på min blogg och jag är irriterad över detta och att ett företag som Phonera eller Port80 AB sysslar med sånt här trams.

    http://alternativenergi.blogspot.com...pamfretag.html

  22. #22
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Trist att upptäcka allt fler spam. Många sportföreningar är drabbade:

    mif.se
    En mycket intressant hemsida är mif.se. Sidan har en mycket grundlig signalement över vår tids historiker. Den startsida som visas när mif.se öppnas är väl ...
    93.158.102.164/mif.se - 9k - Cachad - Liknande sidor

    mif.se
    På mif.se finns en sammanhängade samling av skrifter, fotorgrafier, dokument och multimedia som beskriver de senaste incidenterna i världen. ...
    93.158.100.33/mif.se - 9k - Cachad - Liknande sidor

    mif.se
    mif.se har data om alla möjliga sporter,dels fotboll och löpning. De har även all uppdaterad data som finns om VM i fotboll . Andra sporter som finns med är ...
    93.158.102.114/mif.se - 8k - Cachad - Liknande sidor

    Med flera . . med flera . .

  23. #23
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Man kan ju hoppas att de blir så fetbannade att de aldrig kommer ha en chans på webben igen.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  24. #24
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Man kan ju hoppas att de blir så fetbannade att de aldrig kommer ha en chans på webben igen.
    Och hur har du tänkt att detta skulle ske?...

  25. #25
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag tänker mest på Port80/Phonera som sätter upp system som tillåter detta om det är ett hack och om det är de som ligger bakom ännu värre.

    Det är ju bara att Google ser till att banna de IP-nummer som innehas av detta företag. Då kommer de aldrig mer att få en vettig kund.

    Ja, jag vet, det kommer aldrig att ske.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  26. #26
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Jag har gjort en abuse till port80 kring detta, men det verkar inte ens som dom behagar att svara.

    Jag hade faktiskt tänkt skaffa ett abonnemang från RixTelecom till våren (SIP) men jag kommer titta på andra aktörer då RIXtelecom ägs av Phonera och jag vill inte få fakturor ifrån ett företag som sysslar med den här typen av verksamhet.

    Men att dom utesluts ur Google är nog inget som kommer ske, däremot tycker jag att det är konstigt att dessa sidor behålls så länge i cache:n utan att värdens största sökmotor gör något åt saken.

  27. #27
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Jag tänker mest på Port80/Phonera som sätter upp system som tillåter detta om det är ett hack och om det är de som ligger bakom ännu värre.

    Det är ju bara att Google ser till att banna de IP-nummer som innehas av detta företag. Då kommer de aldrig mer att få en vettig kund.

    Ja, jag vet, det kommer aldrig att ske.
    Det är ju för det första knappast phonera/port80 som har spammat, snarare nån som köpt eller på annat sätt fått tillgång till en bunt ipadresser därifrån.
    Men okey, visst kan google banna en bunt ip-serier(dock knappast nått de kommer göra..), men det är ju knappast några problem för port80/phonera att skaffa fler..

    Jag antar förövrigt att de inte hade koll på vad adresserna skulle användas till så att klaga på dom känns ganska löjligt, sen är ju sidorna inte ens uppe längre, så varför hålla på att gråta över det hela?
    Försök att lära nått av det istället.

  28. #28
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Vad jag har lärt mig av detta är att det finns folk som gör vad som helst för att få med en massa skit i Google. Mao inget nytt.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  29. #29
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Jag förstår inte varför alla lipar över detta?

    Att köpa ett antal IPn och slänga upp skräpsajter borde väl ingen störa sig på?! Det finns miljoner skräpsajter som har oförtjänta placeringar, vissa sämre än andra.

    Någon har helt enkelt hittat ett "kryphål", är det inte Google vi borde gnälla på som är så pass kassa att denna typen av sidor rankar? Jag är glad för att det finns människor som vågar utforska och tänja på gränser och jag är lika ledsen för er som lägger all energi på att spamanmäla och slita hår istället för att ta lärdom av detta exempel.

  30. #30
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Episkt, Joachim. Enda vettiga här på länge.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tillfälligt borttagen ur Google index
    Av Erik i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 17:39
  2. Min sida har fallit ut ur index....
    Av Mactim i forum Google
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 08:06
  3. Udda sökresultat
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 19:24
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  5. Borttagen ur index, hur ser det ut?
    Av terLag i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 00:37