Resultat 1 till 8 av 8

Validering av webbplatser ur SEO synpunkt.

  1. #1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Att webbstandarder bör följas om man t.e.x ska utföra ett arbete på en kunds webbsida håller nog många med om.
    Men frågan här rör själva SEO aspekten i det hela, tror ni man får bättre resultat i sökmotorerna om sidan är 100% strikt kodad och cleant validerad.
    Som jag förstår är det inte speciellt viktigt just ur den synvinkeln (alltså SEO)

    Vad har ni för erfarenheter om just det här?
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag har inte särskilt stor erfarenhet av SEO, men att min lilla enkla tabellbyggda sida om att skriva för webb fick PR 5 i senaste uppdateringen måste ändå visa att det inte bara är kodning som är viktigt. Dessutom hade sidan bara ett par inlänkningar.. Rubriken är dessutom ditsatt efter att den fick PR5...

    Å andra sidan ligger den inte överst i google på sökorden "att skriva för webb"...

    Viktigt är det med kodningen men fortfarande tror jag det är "innehållet som räknas".

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vad har ni för erfarenheter om just det här?
    Ingen betydande faktor alls.

    men att min lilla enkla tabellbyggda sida om att skriva för webb fick PR 5 i senaste uppdateringen måste ...
    Sedan den senaste BigDaddy uppdateringen har nya sidor fått höga "oförtjänta" PR-värden. PR-algo är ändrat och ja - innehållet kan vara en faktor i den. PR är i alla fall inte som förr.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Väldigt sant ang. BigDaddy- uppdateringen, det är jag medveten om.

    PR är verkligen inte som förr..

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Enligt vad jag har förstått så är den viktigaste aspekten på koden den s.k "content to code ratio". Man vill hålla mängden kod i förhållande till innehåll så låg som möjligt.

    För inte så länge sedan jobbade jag med en site vars sidors källkod bestod av ca 15 000 rader kod. Problemet med siten var att trots att varje sida hade helt unikt visuellt innehåll med unik titel så fastnade sidorna i Googles "Linkande resultat".

    Det visade sig senare, efter att jag lagt till unika meta keywords och meta description, att detta löste sig. Problemet hade alltså varit att sidornas skillnader (deras unika innehåll) inte kom tillräckligt långt upp i koden.

    Om man hade byggt en bra div layout med css istället så skulle detta inte ha hänt.

    Sedan behöver koden, ur sökmotorsynpunkt, inte validera. Dock bör väl alla som bygger webb tänka på validering för "cross browser" funktionalitet samt ur tillgänglighetssynpunkt.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Lite OT ... och validera "cross browser" med XHTML och CSS 1/2 ... kan vara en "pain in the *ss", då alla browsers tolkar padding, margin osv olika .... frustrerande!

    Intressant iaktagelse ... att för mycket HTML-kod i förhållande till "content" gör att sidorna inte har så stor variation ... ska jag lägga på minnet för framtida projekt

    cya,
    /PatrikB

  7. #7
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Hmmmm....
    Jag hittade detta på: En sida om validering

    Det står:

    Bättre sökmotorplacering: Separationen av innehåll och presentation gör att innehållet upptar en större del av filen. Detta tillsammans med logisk HTML leder till bättre placering hos sökmotorer.
    Detta har jag inte sett något riktigt bevis för... men att sidor kan laddas snabbare håller jag med om.
    Hur som helst man bör väl validera om det är en sida man verkligen vill satsa på.

    Edit:

    Jag skrev lite mer på bloggen om detta: Validering SEO
    Typiskt nu funkar inte validering när det visas feed på första sidan nåja sånt man får ta.
    Senast redigerat av Marcus Westberg den 2006-06-12 klockan 13:16.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sökmotorns parsning av sidan har nog väldigt lite att göra med hur HTML generellt parsas. Ändamålet är ju väldigt annorlunda och olika subset.

    Det skulle förvåna mig väldigt mycket om sökmotorn förutom parsningen för de unika ändamålet gör en fullständig parsning för att validera kodningspraxis.

    Detta gäller ju särskilt som många av de sidor som tillhandahåller bäst material regelmässigt bryter mot standarden.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. URL omskrivning för osCommerce webbplatser
    Av Jim Westergren i forum URL-omskrivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 10:24
  2. Favoritsidor ur SEO synpunkt.
    Av David i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 20:57