Resultat 1 till 16 av 16

Bad neighbourhood - finns det?

  1. #1
    nejins avatar
    nejin nejin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    61
    Har läst lite om bad neighbourhood och att det är dåligt att få länkar därifrån. Min fundering är om detta verkligen finns. En ägare till en sida kan ju inte ansvara för alla länkar som skapas till sidan. Med detta som grund vorde det ologiskt att sidor "bestraffas" för detta. Då google algoritm grundar sig på linjär algebra så tycks det mer troligt att den typer av länkar bara inte ger någon kraft. Eller de bestraffningar som en del råkar ut för, är det bestraffningar eller är det bara att de som tillhör en viss kategori länkar som googles personal lyckats lära algoritmen att de inte är relevanta, bara dras bort. Så egentligen blir man inte straffad utan man förlorar bara de inlänkar kraft som inte egentligen förtjänar kraft.

    Detta är bara min egen teori, men är intresserad av hur andra ser på det?

  2. #2
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Du bör inte länka till "bad neighbourhoods"

    Google 1

    Google 2

    Google 3

  3. #3
    nejins avatar
    nejin nejin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    61
    Så vitt jag kan se så skriver de att du inte bör länka till, precis som du säger, men inget om länkar ifrån. Men jag förstår fortfarande inte bakgrunden till det.

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Om man skulle bli sänkt av att man får länkar från "bad neighbourhoods" så skulle det vara väldigt enkelt att sänka en konkurrent.

    Om du däremot länkar till "bad neighbourhoods" så rekommenderar du ju dåliga sidor vilket får Google att tro att din sida tillhör "bad neighbourhoods".
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    nejins avatar
    nejin nejin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    61
    Håller helt med om det där. Men hur deffinieras bad... av googles algoritm egentligen? Sidor med utlänkar med ingen länkkraft, det borde ju bara ge plus minus noll. Eller har det att göra med att en sidan med många länkar till en sida med inga inlänkar. För jag antar att google inte tycker något speciellt om innehåll på sidor.

  6. #6
    Joel Falcks avatar
    Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    47
    Faktum är att det i princip kan hända att en konkurrent exempelvis köper länkar till din sida på ett övertydligt sätt, eller helt enkelt ser till att du länkas från bad neighbourhoods och på så sätt skadar din sajts ranking.

    Se Googles hjälpsidor
    Min blogg.

  7. #7
    nejins avatar
    nejin nejin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    61
    Jag förstår bara inte hur en matematisk algoritm skulle deffiniera ett "bad neghbourhood", vad deffinierar det? En dålig inlänks/utlänks-ratio? Tycker det känns som att många tycker det sitter en människa bakom och tycker, men tror det är viktigt att komma ihåg att det bara är matematik. Jag personligen tror bara att den typen av länkar bara inte räknas tills jag får det motsatta bevisat. Att länka till bad... skulle kanske kunna förklaras med att det sänker ditt förtroende om du har en länk som länkar till en sida med dålig förhållande av inlänkar/utlänkar.

  8. #8
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    En del kan vara t ex kända fishing sidor, sidor med olika typer av skadlig kod, sidor som blivit rapportade (i större skala) till google.. osv osv..

  9. #9
    Angelicas avatar
    Angelica Angelica är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av nejin
    Jag förstår bara inte hur en matematisk algoritm skulle deffiniera ett "bad neghbourhood", vad deffinierar det? En dålig inlänks/utlänks-ratio? Tycker det känns som att många tycker det sitter en människa bakom och tycker, men tror det är viktigt att komma ihåg att det bara är matematik. Jag personligen tror bara att den typen av länkar bara inte räknas tills jag får det motsatta bevisat. Att länka till bad... skulle kanske kunna förklaras med att det sänker ditt förtroende om du har en länk som länkar till en sida med dålig förhållande av inlänkar/utlänkar.
    Nej det är inte helt sant. Det sitter människor och "hjälper" sökmotorn att fatta riktiga beslut. Jag har läst det på en plats för en tid sedan och inget tyder på motsatsen.

    Det går att med kod filtrera fram hemsidor vars kvalitet ifrågasätts...

    Vi har märkt att en sajt med ENBART utlänkar listades på bra placeringar i sökmotorn! Hur det kunde bli så vet vi inte... Våra sajter listar bra på alla möjliga och omöjliga sökord, utan att vi egentligen gör särskilt mycket... annat än att publicera sidor med rätt lite innehåll.

    Detta är inga SEO-experiment, utan bara en publicering av webbplatser innan det egentliga SEO-arbetet har kommit igång.

    Men eftersom sajterna rankar så högt blir det aldrig av att vi tar tag i SEO. Snarare då att vi följer trafiken i loggen och kör vidare med andra projekt.

    Ja, det är lite bakvänt det där... Men det måste betyda att det finns väldigt många "dåliga sammanhang" och vi finns inte listade bland dessa, det kan jag garantera!!

    Vi har i regel inga inlänkar. Möjligen då som en nyhet på vår huvudsajt, "en publicerad hemsida". Men vissa sajter blir högt rankade med, för oss viktiga sökord, innan vi ens hinner med att engagera oss i att skapa relevanta inlänkar!

    Vi väntar med spänning på att dessa placeringar ska försvinna... och på vissa ord och fraser har vi väntat oroväckande länge! Detta inkluderar fraser som vi vet att andra SEO-företag tävlar om! Det är roligt!

    ****
    Hur som helst, du kan ta det försiktigt med inlänkar. Det kan skada mer än göra nytta.

  10. #10
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  11. #11
    Angelicas avatar
    Angelica Angelica är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    12
    Nej det absolut inte sant. Obskyra bloggar, obskyra länkfarmar, obskyra länkkkataloger med flera obskyra platser ska man vara restriktiv med.

    Det är old-school att alla inlänkar är av godo. Ursäkta mig, jag trodde ingen arbetade så längre...!?

  12. #12
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Angelica
    jag trodde ingen arbetade så längre...!?
    Hej och välkomen till seo-forum.se, du kommer aldrig slutas förvånas över vad du kan läsa här
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  13. #13
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av nejin
    Jag förstår bara inte hur en matematisk algoritm skulle deffiniera ett "bad neghbourhood"...
    Och varför skulle inte det gå?

  14. #14
    nejins avatar
    nejin nejin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    61
    Okej det går säkert, men förklara gärna på något vettigt sätt hur det skulle ske?

  15. #15
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av nejin
    Okej det går säkert, men förklara gärna på något vettigt sätt hur det skulle ske?
    Det finns massor av sätt att göra det på, Google sitter ju på information om i stort sett hela webben och de har tillgång till oerhört vassa matematiker och programmera + en datorkapacitet som nog bräcker det mesta som finns...

  16. #16
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 07:33
  3. Finns det något guldverktyg?
    Av Spindel i forum Sökordsanalys
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 21:14
  4. Länkkatalog i WordPress, finns det?
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 16:15
  5. Finns det ord som gillas mer än andra?
    Av Gustav i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 07:38