Resultat 1 till 16 av 16

Innehåll i H1-rubrik

  1. #1
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Hej!
    Har tänkt att för att förtydliga var i menysystemet men befinner sig, presentera menyvalen i en sträng i <h1>-format. T.ex. Huvudkategori/produktkategori/produkt
    Formatet H1 för att utnyttja att även sökmotorerna intresserar sig för denna info. Jag har dock några frågor om hur det funkar med h-taggar och sökmotorer? Matchar den användarens sökningar exakt mot det som finns i h-taggen? Jag kommer ju i min sträng ha med "/" mellan menyvalen, såna strängar kommer ju förmodligen inte användare att skriva in. Är det då fel info att ha i en h-tagg? Dvs till ingen nytta? Eller kan den fånga upp delar av strängen t.ex. att informationen "produkt" i exemplet ovan ligger i en h1-tagg?

    Andra frågor i ämnet;
    Är det max en h1-tagg per sida som gäller?
    Hur långt ned i h-taggskalan "fångas" av sökmotorerna? Ex <h1>--<h4>
    Är h1 intressantare än t.ex. h2?

    Mvh, Lisa

  2. #2
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Använd en H1-tagg på sidan och använd den där den skall vara. Dvs som rubrik på sidan. Använd sedan h2-taggen också. Sedan spelar det mindre roll för sökmotorn. Att H1-tagga länkar i menyn tror jag inte en sekund på.

    Anders

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    H1 ska ha samma funktion som en huvudrubrik i ett word dokument, enkelt att använda words template för att förstp hur det fungerar.

    Endats en H1 per sida om du kör XHTML strict och sedan kan du ha flera h2-h6 i sidan. Ha i tanken att du skriver koden för struktureringssyfte och för att användaren ska förstå vad som är viktigast och mest intresant i sidans innehåll.

    H1 i menyn förstör nog mer än det ger, så håll dig till det man kallar för Semantic Mark-Up, där allting kodas för sitt korrekta användande och då fungerar det inte med en H1 i menylänkarna, dessutom får du inte använda mer än en så det är kört.

    För menyer ska du använda dig av UL eller OL, det är ganska så standardiserat hur det skall byggas upp och följer du standardern för detta är du hemma.

    Jag har precis släppt min nya företagssite och där kan du se ett exemple på hur det kan se ut enligt W3C. httpx://xxx.cleverclick.gr

    OM du inte följer web standarder ser jag en viss förlorad SEO med tanke på att sökmotorerna faktiskt tar hänsyn till välstrukturerad kod. plus att du eliminerar upp till 80% av laddningstiden än om du använder TABLE struktur.

    Lycka till

    Michael

  4. #4
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Anders T
    Använd en H1-tagg på sidan och använd den där den skall vara. Dvs som rubrik på sidan. Använd sedan h2-taggen också. Sedan spelar det mindre roll för sökmotorn. Att H1-tagga länkar i menyn tror jag inte en sekund på.

    Anders
    Hej!
    Tack för svar!
    Nu var det ju inte länkar i menyn som jag skulle h1-tagga utan en rubrik på sidan som visar de menyval du gjort för att komma dit du är.
    T.ex. "Vald huvudkategori/vald underkategori/vald produkt"

    Kan passa på att ställa ytterligare en fråga - känner sökmotorerna skillnad på en ren och skär h1-tagg och en h1-tagg som är modifierad i stylesheets?

    Mvh, Lisa

  5. #5
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    H1 ska ha samma funktion som en huvudrubrik i ett word dokument, enkelt att använda words template för att förstp hur det fungerar.

    Endats en H1 per sida om du kör XHTML strict och sedan kan du ha flera h2-h6 i sidan. Ha i tanken att du skriver koden för struktureringssyfte och för att användaren ska förstå vad som är viktigast och mest intresant i sidans innehåll.

    H1 i menyn förstör nog mer än det ger, så håll dig till det man kallar för Semantic Mark-Up, där allting kodas för sitt korrekta användande och då fungerar det inte med en H1 i menylänkarna, dessutom får du inte använda mer än en så det är kört.

    För menyer ska du använda dig av UL eller OL, det är ganska så standardiserat hur det skall byggas upp och följer du standardern för detta är du hemma.

    Jag har precis släppt min nya företagssite och där kan du se ett exemple på hur det kan se ut enligt W3C. httpx://xxx.cleverclick.gr

    OM du inte följer web standarder ser jag en viss förlorad SEO med tanke på att sökmotorerna faktiskt tar hänsyn till välstrukturerad kod. plus att du eliminerar upp till 80% av laddningstiden än om du använder TABLE struktur.

    Lycka till

    Michael
    Hej Michael!
    Tack för input!
    Jag har inte tänkt att gå ifrån användarvänligheten och sedvanlig kodstandard. Tänkte bara höra vad som gäller för h-taggarna för att på så sätt kanske modifiera sidan en aning för att på så sätt vinna lite hos sökmotorerna.
    Och som jag skrev ovan, jag tänkte inte lägga in h1 i själva meny-länkarna utan som en rubrik på sidan som visar hur man kommit dit där man är, dvs gjorda menyval. T.ex. "Vald huvudkategori/vald underkategori/vald produkt"

    Men det kanske också är fel? Det är i många fall av sidorna det enda som kommer stå på sidan, resten kommer bara vara presentation av resultat av produktsökning.

    Mvh, Lisa

  6. #6
    Poppe76s avatar
    Poppe76 Poppe76 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Utanför Lund
    Inlägg
    12
    På sin höjd kan jag tänka mig att det kan funka med att använda endast "vald produkt" som H1 och "vald underkategori" som H2 och "Vald huvudkategori" som H3 för att göra det tydligt i en "prio" ordning... men i grund och botten är det nog inte heller en bra lösning.

    Vill påstå att det är mkt bättre att du skriver "vald produkt" som en H1 precis som du hade skrivit en huvudrubrik i ett worddokument.

    Sen är det nog inte fel att ha en "Navigeringsrad" någonstans på sidan med just Vald Huvudkategori -> Vald Underkategori -> Vald Produkt, men då tycker jag du bör lägga både Vald Huvudkategori och Vald Underkategori som länkar.
    Dels för att det gör det enklare för besökaren att navigera, speciellt om du kommer ha ännu fler menynivåer, men även för att du får interna länkar som du kan använda title i för att trycka mer på dina nyckelord/produkter/produktkategorier.

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Lisa, vinsten med att använda CSS är ju att strukturera sidan och eliminera all kod för att sköta stylen från CSSn.

    Att länka titlen är inget fel men det är nog mycket bättre att göra en PATH i såna fall där man kan se föregående sida och vilken sida man befinner ig på, det brukar ju vara rätt i en portal eller en e-shop tycker jag.

    produkt/namn/storlek/färg/svart/

    Det skulle vara konstigt om google skulle bry sig hur taggarna är stylade i min mening så det tror jag absolut inte att google bryr sig om, det skulel bli sån massa mer sökande för google om dom arbetade på det sättet.

    För deras del hr ju inte stylen med innehållet att göra, just därför ska man använda sig av strukturetaggarna och därmed hjälpa google att värdera innehållet på rätt sätt.

    Ursäkta om jag missuppfattade din fråga från början...

    Michael

  8. #8
    Angelicas avatar
    Angelica Angelica är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    12
    Kan passa på att ställa ytterligare en fråga - känner sökmotorerna skillnad på en ren och skär h1-tagg och en h1-tagg som är modifierad i stylesheets?
    Det beror väl lite på vem som har gjort sökmotorn, hur koden ser ut.

    Många känner sig manade att ta upp kampen mot Google och om man i egenskap av webbdesigner har intentionen att ligga bra till även på idag okända sökmotorer bör man hanterat annat än ren HTML med stor försiktighet.

    Men som sagt, det beror helt på hur du vill profilera ditt arbete!

    Visst vore det synd att förlora trafik bara för du flummar med koden! :-) Särskilt när du vet hur man gör...

  9. #9
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  10. #10
    Poppe76s avatar
    Poppe76 Poppe76 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Utanför Lund
    Inlägg
    12
    Jag tycker inte man ska behöva oroa sig för att använda annat än ren HTML. Visst det är i mångt och mkt vi som behöver anpassa oss efter Google, men deras dominans är inget som är garanterat att kvarstå. Visst det kan även komma efterföljare som är lika dominanta, men det kan även komma många små spetsinriktade sökmotorer som tillsammans tar över.
    Kontentan är att visst behöver vi anpassa oss efter dom, men dom måste även inse vad som är gångbart och vad som är standarder.
    I nuläget är html och css världsaccepterade standarder, därmed ska det absolut INTE vara något problem att styla tex en h1 tag med css så länge du är konsekvent. Men även tex .net, php, java, javascript och flash är accepterade standarder.
    En framtida sökmotor som vill överleva måste ta hänsyn till för tiden gångbara standarder och normer, den kan inte tvinga webbtillverkare bort från en standard.
    Så använd alla standarder och normer som finns nu, inte bara html.

    Om 15 år.... då tror jag vi är inpluggade till en central enhet direkt via hjärnan och 'bygger' våra hemsidor med ett helt annat upplägg

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    det sökmotorer som idag tas hänsyn till är väl msn-live, google yahoo och jeeves.

    De som inte följer web standarder kommer inte överleva och det är likadant med webbsidor, web standarder ger oss chansen att bygga för framtiden och göra riktigt bra sidor som fungerar från och med nu tills vidare om inget oförutsett händer och drastiska standarder ändras.

    Jag sitter ju inte och gör sidorna för google utan för användaren som ska hitta informationen, sökmotorerna är ju bara ett verktyg för att göra rätt urval i förhållandet till innehållet och strukturen.

    Om 15 år finns nog inte internet som det ser ut idag alls men något enklare att använda och mycket mer tillgängligt.

    Michael

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det med att skriva korrekt kod som validerar för att få "bra ranking" tror jag inte ett dyft på. Ser ofta siter med rent ut sagt riktigt vidrig kod som ALDRIG kommer validera, med dubbla body-taggar, spruckna tabels ... ja, säg något som ÄR korrekt vad gäller html-koden.

    /Patrik Berggren

  13. #13
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Poppe76
    Jag tycker inte man ska behöva oroa sig för att använda annat än ren HTML. Visst det är i mångt och mkt vi som behöver anpassa oss efter Google, men deras dominans är inget som är garanterat att kvarstå. Visst det kan även komma efterföljare som är lika dominanta, men det kan även komma många små spetsinriktade sökmotorer som tillsammans tar över.
    Kontentan är att visst behöver vi anpassa oss efter dom, men dom måste även inse vad som är gångbart och vad som är standarder.
    I nuläget är html och css världsaccepterade standarder, därmed ska det absolut INTE vara något problem att styla tex en h1 tag med css så länge du är konsekvent. Men även tex .net, php, java, javascript och flash är accepterade standarder.
    En framtida sökmotor som vill överleva måste ta hänsyn till för tiden gångbara standarder och normer, den kan inte tvinga webbtillverkare bort från en standard.
    Så använd alla standarder och normer som finns nu, inte bara html.

    Om 15 år.... då tror jag vi är inpluggade till en central enhet direkt via hjärnan och 'bygger' våra hemsidor med ett helt annat upplägg
    Amen!! Då säger vi så och jag fortsätter styla min h1-tagg! ;-)

    Tack för alla svar!
    Lisa

  14. #14
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Det med att skriva korrekt kod som validerar för att få "bra ranking" tror jag inte ett dyft på. Ser ofta siter med rent ut sagt riktigt vidrig kod som ALDRIG kommer validera, med dubbla body-taggar, spruckna tabels ... ja, säg något som ÄR korrekt vad gäller html-koden.

    /Patrik Berggren

    web standarder påverkar hur sökmotorerna ser sidornas struktur och architektur samt innehållet. Jag tror att det kommer vara otroligt viktigt i framtiden även om det kanske inte påverkar resultatet just idag.

    Man behöver ju inte göra siten sämre än vad den kan vara om man nu vet hur det borde vara!!

    Lisa kan gott styla sin H1 så mycket hon vill för det har ingenting med SEO att göra hur den ser ut men att den finns och är vägledande för informationen på sidan.

    Michael

  15. #15
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Som alltid när det gäller SEO så finns det inga genvägar. Att göra allt rätt är bättre än att några steg på vägen är fel. Så därför är det enligt mig följande steg som måste göras rätt för att allt skall bli bra:

    1. Tekniskt korrekt sajt (Validerad)
    2. SEO-vänligt publiceringsverktyg
    3. Genomtänkt webbcopy för relevanta nyckelord
    4. Löpande tillföra nytt innehåll
    5. En noga genomtänkt länkstrategi

    Vad jag har märkt genom åren är att det är lättare att få Google att indexera många sidor på sajten med en "tuffare" html-standard. Att bygga efter standard är utifrån den synpunkten viktig. Utifrån ett rankingperspektiv är det punterna 2 till 5 som gäller.

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag håller fullständigt med dig Anders.

    God jul på er alla...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Få mera unikt innehåll ?
    Av DieHigh i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 13:34
  2. Mångdubbelt innehåll..hur lösa?
    Av chrille i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 11:20
  3. Köper webbsajter med innehåll
    Av Carl-Gustav Öberg i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 01:06
  4. Gammal domän med nytt innehåll
    Av Michel i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 18:33
  5. Innehåll och Katalogsubmittering
    Av EMcCracken i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 09:38