Resultat 1 till 4 av 4

innehåll i title

  1. #1
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Hej!
    Jag undrar lite angående innehållet i title.
    Ser på många produktsidor följande uppbyggnad:

    "Mitt märke, Mitt, märke, min produkt, min, produkt"

    Dvs, om produkten eller märket (i detta fall) består av flera ord lägger man in både hela märket/produkten samt splittar upp märket/produkten och lägger även in alla orden i title-taggen. (Detta fenomen förekommer även i meta keywords).

    Så min fråga är nu - riskerar man att missa träffar om man bara skriver "Mitt märke, min produkt" i titlen jämfört med ovanstående? Dvs om man söker enbart på "märke" får man då inte träff på titlen genom "Mitt märke"?

    Mvh, Lisa

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    produktnamnet är kanske viktigare än kategorin men det beror nog på hur folk söker. Den som söker vet oftast vad man är ute efter så använd båda men tänk på att första ordet är mer värt än andra och det gäller även meta, även om google inte bryr sig om meta faktiskt, ta titlen på sidan och använd den med produktnamnet, kategori. Du kan givetvis lägga till en H2 för att förstärka H1an och ha kategorin där kanske?

    Du har förmodligen flera produkter som har samma namn men olika kategorier då är det nog viktigare att ha produktnamnet först.

    typ: gucci, herrparfym, eller gucci, damparfym

    Ger det dig en liten ledtråd kanske...

    Försök förstå din kundkrets och hur dom söker olikt och försök täcka de vanligaste söken...

    Finns det en webbsida online för ditt projekt, det är lite enklare att förstå hur du bygger strukturen då.

    Michael

  3. #3
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    produktnamnet är kanske viktigare än kategorin men det beror nog på hur folk söker. Den som söker vet oftast vad man är ute efter så använd båda men tänk på att första ordet är mer värt än andra och det gäller även meta, även om google inte bryr sig om meta faktiskt, ta titlen på sidan och använd den med produktnamnet, kategori. Du kan givetvis lägga till en H2 för att förstärka H1an och ha kategorin där kanske?

    Du har förmodligen flera produkter som har samma namn men olika kategorier då är det nog viktigare att ha produktnamnet först.

    typ: gucci, herrparfym, eller gucci, damparfym

    Ger det dig en liten ledtråd kanske...

    Försök förstå din kundkrets och hur dom söker olikt och försök täcka de vanligaste söken...

    Finns det en webbsida online för ditt projekt, det är lite enklare att förstå hur du bygger strukturen då.

    Michael
    Hej Michael!
    Och tack för dina trogna svar !
    Bra att veta att ord nr 1 är mer värt än ord nr 2 (som jag antar i sin tur är mer värt än ett ev tredje ord...?)!
    En fråga kvarstår dock, om märket på min parfym är "Salvador Dali" och jag lägger upp titlen så här: "Salvador Dali, damparfym" Får jag då samma träff om jag bara söker på "Dali" som om jag i titeln hade haft "Salvador Dali, Salvador, Dali, damparfym". Dvs splittat upp Salvador Dali?
    Eller kan jag missa/få sämre träffar av att INTE splitta upp det?

    En annan fråga är om man kan förlora på att ha för mycket i title?

    Sidan ligger tyvärr än så länge bara lokalt.
    Mvh, Lisa

  4. #4
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av LisaT
    Hej Michael!
    Och tack för dina trogna svar !
    Bra att veta att ord nr 1 är mer värt än ord nr 2 (som jag antar i sin tur är mer värt än ett ev tredje ord...?)!
    En fråga kvarstår dock, om märket på min parfym är "Salvador Dali" och jag lägger upp titlen så här: "Salvador Dali, damparfym" Får jag då samma träff om jag bara söker på "Dali" som om jag i titeln hade haft "Salvador Dali, Salvador, Dali, damparfym". Dvs splittat upp Salvador Dali?
    Eller kan jag missa/få sämre träffar av att INTE splitta upp det?

    En annan fråga är om man kan förlora på att ha för mycket i title?

    Sidan ligger tyvärr än så länge bara lokalt.
    Mvh, Lisa
    Hej Lisa, som regel ju färre ord du använder dig av i din title ju mer kraft kommer google att ge till de nyckelord du använder dig av i din title... Det vill säga, google kommer att lägga ännu mer vikt på dina 2 viktigast nyckelord om du bara använder dig av de 2, istället för att du tex använder dig av 4 olika nyckelord i din title.

    Mitt råd är att du verkligen bestämmer dig för vilka som är dina 2-3 absolut viktigaste nyckelord på varje enskild sida på din hemsida, och sen så optimerar du varje enskild sida för dessa ord. Nyckeln är att hålla varje enskild sida på din hemsida relevant och fokuserad omkring vad just den sidan handlar om...

    mvh,

    Henrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google & Link title
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 15:50
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 19:58
  3. Mångdubbelt innehåll..hur lösa?
    Av chrille i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 11:20
  4. Title på intärna länkar
    Av Kocken i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 19:04
  5. Rolig info om Title
    Av Gustaf i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 08:23