Resultat 1 till 4 av 4

Är Zend eller CodeIgnite bra ur SEO-synpunkt?

  1. #1
    Habils avatar
    Habil Habil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    24
    Har fått en förfrågan att bygga om en av mina sajter genom att basera den på Zend eller CodeIgniter.
    Nån som har erfarenhet av dessa?
    Är de bra ur SEO-synpunkt?
    Lasik | submit-links-directory.com

  2. #2
    EMcCrackens avatar
    EMcCracken EMcCracken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Habil
    Har fått en förfrågan att bygga om en av mina sajter genom att basera den på Zend eller CodeIgniter.
    Nån som har erfarenhet av dessa?
    Är de bra ur SEO-synpunkt?
    Jag förutsätter att du funderar om att använda ramverkens stöd för MVC och jag använder både Code Igniter och Zend Framework och kan rekommendera båda. Både Code Igniter och Zend Frameworks implementation av MVC erbjuder möjligheten att "routa" requests, dvs se till att fancy-url:er förpassas till rätt kod. Detta gör det enkelt att exempelvis låta följande url:er peka på samma "kontroller", detta är ju positivt ur SEO-synpunkt.

    /play-poker
    /se/spela-poker
    /de/poker-spielen

    Vidare så bestämmer ju varken Zend eller Code Igniter hur du implemeterar Vyn (HTML/CSS och JavaScript) vilket borde var till din fördel om du kan den delen av on-page optimering.

    Code Igniter är ju ramverket som Expression Engine bygger på och Zend Framework håller på att bli något av ett standard bibliotek för OO-PHP-utveckling. I stort så är ju Zend Framework betydligt bredare och har större community runt sig, samt en galet bra dokumentation medans kanske Code Igniter är något snabbare att komma igång med. Bygger du långsiktigt skulle jag rekommendera Zend Framework, kan du inte PHP-OO bra och bara är intresserad av själva View-delen (HTML/CSS/JS) så spelar det mindre roll vad du väljer.

    Både Zend Framework och Code Igniter är verktyg, inga färdiga sajtlösningar, det finns en viss tröskel när man börjar använda nya verktyg men en avgörande punkt kan vara om någon man jobbar nära har kunskap i det ena eller det andra verktyget.

    Jag tycker båda är bra libraries, men på sikt tror jag Zend står starkast då det har ett starkt community och företag i ryggen.

  3. #3
    Habils avatar
    Habil Habil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    24
    Tack för ditt svar EMcCracken, men jag har läst på olika forum att sajter skapade med Zend kan vara lite slött om man har mycket information i databasen. Tar upp för mycket resurser om jag förstått det rätt, medan sajter skapade med CodeIgniter ska vara lite snabbare tack vare att det är en light-version av Zend.

    Har också läst att CodeIgniter bygger på php4 och nästa steg i utvecklingen blir då Kohana som är CodeIgniter fast med php5. Hur stor skillnad gör detta tror du?

    Vi kommer nämligen bygga en sajt där man kan köpa tjänster och även göra bokningar mm så vi är ute efter en ett ramverk att bygga en långsiktig lösning på som ger en snabb sajt som är bra enligt SEO-synpunkt.
    Lasik | submit-links-directory.com

  4. #4
    EMcCrackens avatar
    EMcCracken EMcCracken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Habil
    ...men jag har läst på olika forum att sajter skapade med Zend kan vara lite slött om man har mycket information i databasen. Tar upp för mycket resurser om jag förstått det rätt, medan sajter skapade med CodeIgniter ska vara lite snabbare tack vare att det är en light-version av Zend.
    Jag förstår inte riktigt. Zend Framework är ett ramverk för att bygga PHP-applikationer och hur du väljer att implementera ditt data-lager i din webbapplikation kan ju inte användas som ett argument för eller emot ett kod-ramverk.

    Citat Ursprungligen postat av Habil
    Har också läst att CodeIgniter bygger på php4 och nästa steg i utvecklingen blir då Kohana som är CodeIgniter fast med php5. Hur stor skillnad gör detta tror du?
    Förhoppningsvis utnyttjar man möjligheterna till bättre OO och felhantering i PHP5, när man ska stödja gammalt skrot som PHP4 så tvingas man oftast till halvtaskig kod emellanåt, borde vara till det bättre, men ett problem är ju att nya versioner ofta har baby-sjukdomar med sig.

    Citat Ursprungligen postat av Habil
    vi är ute efter en ett ramverk att bygga en långsiktig lösning på som ger en snabb sajt som är bra enligt SEO-synpunkt.
    Vi kör Zend Framework på sajter som har 8 miljoner kunder, 100000+ besökare/dag, rankar top 10 på hårt konkurrensutsatta sökord och har inga problem med prestanda. Helt övertygad om att Code Igniter skulle klara detsamma, det är nog bara en fråga om kompetensen hos utvecklarna och hur mycket plåt du ställer in i serverhallen.
    Senast redigerat av EMcCracken den 2008-12-26 klockan 22:14.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Letar ni uppmärksamhet eller pillar ni i koden?
    Av Anton Johansson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 20:59
  2. Google TBPR export
    Av monkey business i forum PageRank
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 10:35
  3. Domän/länkkatalog säljes eller bytes
    Av KnasB i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 10:46
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 05:41
  5. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21