Resultat 1 till 14 av 14

Vill tipsa om en bra Wordpress plugin

  1. #1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Jag hittade en smart liten plugin till Wordpress som skriver om URL´s på dina blogg poster på följande sätt:

    tex:

    mw.se/googleboy
    blir:
    mw.se/googleboy/

    Alltså den redirectar till ett slash på slutet
    Det är bra för att man bör undvika att ha exakt samma content på olika URLS´s.

    Ta en titt här:

    http://fucoder.com/code/permalink-redirect/
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ursäkta en dum fråga.

    När man "installerar" ett plug-in till WP, behöver man då göra några förändringar i WP-koden?

    cya,
    /PatrikB

  3. #3
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    ursäkta en dum fråga.

    När man "installerar" ett plug-in till WP, behöver man då göra några förändringar i WP-koden?

    cya,
    /PatrikB
    Det var ingen dum fråga alls.....

    Just den här pluginen så behöver man inte ändra något i koden, man lägger den helt enkelt bara i foldern wp-content/plugins och sen aktiverar man från admin menyn.

    Däremot så för vissa pluggar måste man lägga till (oftast en bit kodsnutt) på utvalt ställe tex sidebar.php, single.php och liknande.

    Readme.txt filerna brukar vara rätt beskrivande och det brukar inte vara något problem att installera.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Heh. Jag upptäckte detta i Januari och skrev en lösning i .htaccess, hade ingen aning att det fanns en plugin, tack för tipset. Den funkar kanske bättre.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    the-million-dollar-mans avatar
    the-million-dollar-man the-million-dollar-man är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Thailand
    Inlägg
    62
    Wp har sa enkla Plug in detta skall jag kolla pa med

  6. #6
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Ursäkta en dum fråga till då...
    Varför använda en plug-in till detta i WordPress? Är det för att unvika duplicate content, dvs att innehållet hamnar på både URLen med och utan slash?

    Det går ju att åstadkomma att innehållet hamnar på ena eller andra stället genom att ändra på inställningen för "Permalinks".
    Exempel:
    /%postname%-%post_id%
    = skapar permalänkar med konstruktionen titel minustecken uniktID.

    /%postname%-%post_id%/
    = skapar permalänkar med konstruktionen titel minustecken uniktID plus en slash.

    Plug-in skulle alltså behövas för att dessa två konstruktioner i själva verket funkar parallellt i WordPress?

    Själv funderar jag på om det inte vore bäst med
    /%postname%-%post_id%.html
    = skapar permalänkar med konstruktionen titel minustecken uniktID plus ändelsen html.

    Detta borde uppfattas av sökmotorer som att man lagt ner alla sina sidor i rooten på sajten, och WordPress lägger inte upp sidorna under någon annan URL parallellt.

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra Mastermind!

    Själv funderar jag på om det inte vore bäst med
    /%postname%-%post_id%.html
    = skapar permalänkar med konstruktionen titel minustecken uniktID plus ändelsen html.
    Du har nog helt rätt. Om man börjar en ny blogg är det nog så man ska göra men det är inte värt att ändra. Jag brukar dock skippa ID i URLen och ha bara rubriken.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Bra info i denna tråd!

    Konverterar www. site och site. till www. site gör jag redan.

    Men att en slash på slutet hit eller dit tolkas olika av Google var nytt!
    Nu såg jag rykten om att Google fixat det, men hittade ingen säker källa.
    Däremot roade jag mig med en test, som pekar på att det INTE är fixat.

    Matt Cutts blogg kommer upp dubbelt - med och utan '/'!
    http://www.google.com/search?hl=sv&q...G=S%C3%B6k&lr=

    (Liten brasklapp för att Google gör annorlunda när de söker på lokal site: som i detta fall)


    Ska man sen jämföra att fixa det i .htaccess vs plugin får man väl säga att .htaccess ger bättre prestanda (eftersom Apache gör jobbet utan att dra igång PHP och databas) medan en plugin kan bli mera flexibel och "smart". Beror på vad man värderar mest.

    edit: Insåg i efterhand vidden av Masterminds inlägg. Ställa in CMSen så det blir .html på slutet borde lösa dividerandet om '/' eller inte en gång för alla Det står ju .html....
    Senast redigerat av jmn den 2006-11-26 klockan 10:58.

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Mastermind
    Ursäkta en dum fråga till då...
    Varför använda en plug-in till detta i WordPress? Är det för att unvika duplicate content, dvs att innehållet hamnar på både URLen med och utan slash?

    Det går ju att åstadkomma att innehållet hamnar på ena eller andra stället genom att ändra på inställningen för "Permalinks".
    Exempel:
    /%postname%-%post_id%
    = skapar permalänkar med konstruktionen titel minustecken uniktID.

    /%postname%-%post_id%/
    = skapar permalänkar med konstruktionen titel minustecken uniktID plus en slash.

    Plug-in skulle alltså behövas för att dessa två konstruktioner i själva verket funkar parallellt i WordPress?

    Själv funderar jag på om det inte vore bäst med
    /%postname%-%post_id%.html
    = skapar permalänkar med konstruktionen titel minustecken uniktID plus ändelsen html.

    Detta borde uppfattas av sökmotorer som att man lagt ner alla sina sidor i rooten på sajten, och WordPress lägger inte upp sidorna under någon annan URL parallellt.
    Jag vill nog inte hålla med om att post-id är den bästa lösningen för en Wordpress-blogg. Det bästa alternativet för sådana är doman.com/datum/rubrik/

    Vad jag har hört och märkt i alla fall. Ett unikt id är väl aldrig bra ur SEO-perspektiv?

  10. #10
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Hej igen och tack för alla svar!

    Nu vill ju inte jag, som haft min WordPress-blogg i ett par veckor (högst) komma och säga att jag kan någonting bättre än Agaton. (Den PageRanken kan jag bara drömma om.)

    Men:
    Inte är det väl någonsin bättre ur sökmotorperspektiv att lägga sina inlägg i en underkatalog? Speciellt inte en ny varje gång?

    Exempel:
    minsnyggadomän.top/20061101/expressen-linkoeping/
    minsnyggadomän.top/20061102/expressen-linkoeping/

    Rimligen borde
    minsnyggadomän.top/expressen-linkoeping-346.html
    minsnyggadomän.top/expressen-linkoeping-403.html
    vara bättre (jag har fejkat lite inläggs-id:n på slutet).

    Om man inte lägger ett ID på slutet så blir det problem när man kallar sina inlägg för samma sak hela tiden (Expressen Linköping, du vet, Agaton... för då får ju inläggen samma URL, ett tekniskt missöde av det värre slaget.

    Nu kan man ju förstås tänka sig
    minsnyggadomän.top/datum-expressen-linkoeping.html
    men jag gillar inte det eftersom datum ju är ett längre unikt ID än post_id. Dessutom kan det väl inte vara bra att placera detta ID före rubriken i URL:en?
    minsnyggadomän.top/expressen-linkoeping-datum.html skulle i mina ögon vara bättre i så fall, med datum sist

    En annan anledning till att jag ogillar datum i URL:en är att folk redan från sökmotorn kan råka se att min sida är flera månader gammal och avstå från att klicka dit.

    Nu till det Jim sa om att det här bara gäller nystartade bloggar. Det är nog rätt - att använda en plug-in (tack för att jmn utvecklade det!) som ser till så att inte sidan ligger på två olika ställen är ju bra för en gammal blog. Att däremot ändra så att alla inlägg plötsligt slutar på ".html" vore nog dumt.

    För att se precis hur dumt så ska jag genast testa det på min blogg...
    Ja, det var riktigt dumt. Oj, så tokigt det blev nu då...
    WordPress ändrar Permalänkarna även på alla befintliga inlägg, inte en grej blir rätt länkad från google längre.

    Jag ändrar tillbaka.

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det är det tråkiga, att den ändrar redan befintliga inlägg. Det allra bästa ur SEO-perspektiv är självklart att ha doman.com/rubrik/ . Men det kan ju bli jobbigt om man har en aktiv blogg... Å andra sidan funkar det jättebra för oss som kör det på vissa bloggar också (Jim, Marcus W, jag mfl)...

    Wordpress.com har den här varianten som standard, och som jag diggar riktigt hårt faktiskt (på de bloggar där man bloggar mycket):

    http:// bajsbrun.wordpress.com/2006/11/25/google-news-har-sweclockers-som-kalla/

  12. #12
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Jag tror inte datumdelen i urlen tillför speciellt mkt faktiskt, jag tror mer på att göra innehållet mer relevant och beskrivande. Jag föredrar att låta kategorierna vara underkataloger och posterna slutkataloger.. dock skulle jag gärna på ett par ställen testa med att ha post_titel.html istället för katalogen på slutet, men just den grejen där att man ju byter ut mellanslagen mot underscore eller bildesträck gör att de mod-rewritade .html inte ser jättebra ut, att ha kataloger med - i känns mer korrekt nånstans.
    Senast redigerat av Björn den 2006-12-10 klockan 01:09.

  13. #13
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det jag ville poängtera var att det inte ger färre klick i serpsen bara för att det finns ett datum i adressen. Enligt mina erfarenheter i alla fall.

    Kategorier tycker jag inte är någon bra lösning i adresserna, det är ju mer optimalt att ha flera kategorier för varje inlägg. Med dem i adressen blir det kanske lite väl lång adress... (om jag förstått din "fråga" rätt).

    doman.se/datum/rubrik
    Så tror jag är bra om det är en aktiv blogg. Är man riktigt beroende av bra rubriker och man är säker på att man inte har samma rubrik två gånger, ja då funkar ju självklart doman.se/rubrik.

    Bindestreck är mycket mer "naturlig" än understreck, understreck är ju ett internets fenomen och härstammar ju inte särskilt mycket från gammal skrift. Bindestreck har dock alltid funnits och det känns naturligare i adresserna.

    Bindestreck både ser ut, och är naturligare, än understreck.

  14. #14
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Dessutom är bindesstreck kanon ur Google-perspektiv.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Plugin till Wordpress som räknar inlänkar
    Av Gustaf i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 21:35
  2. Katalog som vill ha ip-adress
    Av Anders Granström i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 22:45
  3. Wordpress och SEO
    Av Mastermind i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:25
  4. Tipsa en vän
    Av Anders Granström i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 17:47
  5. Wordpress filerna icke skrivbara
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 11:29