Resultat 1 till 5 av 5

Många domännamn till en sida

  1. #1
    p2ds avatar
    p2d p2d är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    9
    Om jag har uppfattat rätt ska det vara effektivt att köpa många olika domännamn och koppla dessa till en och samma sida.

    Säg att jag ska starta en sida som heter "köpbåt.se" (utan åäö). För att vara så effektiv som möjligt borde jag alltså även köpa "segelbåtar.se" och "motorbåtar.se"? Hur gör jag med själva kopplingen sedan? Ska man sätta 301 för alla domäner till den riktiga sidan "köpbåt.se"? Eller ska man göra en liten portalsida på varje underdomän som i texten länker till köpbåt.se?

    Jag tänker mig typ "segelbåtar.se":

    Hej och välkommen till Segelbåtar! Vänligen besök www.köpbåt.se. Där kan man köpa billiga båtar...

    Eller ska man göra på något annat vis?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det finns flera alternativ.
    Att peka flera domännamn till en och samma sajt är inte bra.
    Att göra 301r kommer att ge dig fördelen att den som surfar in på segelbåtar.se hittar din sida.

    Gör du portalsidor (eller satellitsidor som det brukar kallas) så kan du fylla på med information som är specifik för just den båttypen, och hänvisa till köpbåt.se för att faktiskt köpa båten. Här kan du få en viss vinst. Helst ska din satellitsida ligga på ett annat webbhotell sägs det.

    Att göra en 301 från segelbåtar.se till köpabåt.se/segelbåtar skulle kunna vara en idé också.

  3. #3
    p2ds avatar
    p2d p2d är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Det finns flera alternativ.
    Att peka flera domännamn till en och samma sajt är inte bra.
    Att göra 301r kommer att ge dig fördelen att den som surfar in på segelbåtar.se hittar din sida.

    Gör du portalsidor (eller satellitsidor som det brukar kallas) så kan du fylla på med information som är specifik för just den båttypen, och hänvisa till köpbåt.se för att faktiskt köpa båten. Här kan du få en viss vinst. Helst ska din satellitsida ligga på ett annat webbhotell sägs det.

    Att göra en 301 från segelbåtar.se till köpabåt.se/segelbåtar skulle kunna vara en idé också.
    Om man bestämmer sig för att göra s.k satellitsidor, spelar det någon roll om motorbåtar.se och segelbåtar.se ser likadana ut? Eller ska de helst skilja i både text och design?

    Om man bara gör massa 301r, vinner man inget rent sökmässigt då? Eller vinner jag bara besökare som råkar skriva in domänen direkt i webläsaren utan att söka?

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ingen kommer ju att länka till motorbåtar.se eftersom man aldrig kommer dit. Alltså vinner du absolut inget på det, mer än de som råkar skriva den adressen. Google kommer inte att hitta motorbåtar.se, eftersom du har en 301.

    Innehållet ska vara olika på sidorna, designen kan vara lika.

  5. #5
    Fredlunds avatar
    Fredlund Fredlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    41
    Hej Stefan,

    Det kan vara effektivt att göra en 301-redirect till din sida,
    men jag skulle inte rekommendera att göra flera 301 redirect från flera olika sidor till din sida.

    Mitt tips till dig är istället att skapa en sida ( blogg eller liknande ) med relevant innehåll på de olika domänerna,

    Arbetar du tillexempel med båtar och äger domänen batar.se bör du lägga relevant innehåll på sidan med information om båtar. och samtidigt länka till din sida. Jag är helt säker på att det är mycket bättre i ditt fall.

    lycka till!

    mvh
    Kalle

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 redirect: förklaring och guide
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 17:32
  2. Moderna myter inom SEO
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:13
  3. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  5. Hur jag har fått läsare till min hemsida
    Av Peter U Larsson i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:25