Resultat 1 till 8 av 8

Problem att få sidor indexerade i google...

  1. #1
    Guitarkalles avatar
    Guitarkalle Guitarkalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Hej,

    en av mina sidor har jag en sitemap uppladdad till google webmasters. Den har 26000 länkar i sig.. Först så indexerade google 10000 ungefär, sedan började det gå neråt...9000, 7000, 6000, 4000 och nu 2000. Där har det varit i två månader kanske.

    Vad kan det bero på?? Vad ska jag göra för att få mina sidor indexerade? Kan PM:a mig så skickar jag länk om det är nån som vill kolla.

  2. #2
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    En liten chansning, har alla sidorna unika title-taggar? Hur är det med meta description, varierar den på alla sidorna?
    Av egen erfarenhet, kolla att du inte blockerar sidor i robots.txt ...

  3. #3
    Guitarkalles avatar
    Guitarkalle Guitarkalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Hej!

    Jag har tämligen unika taggar, det kan bli att vissa sidor får samma på grund av att produkten heter exakt samma sak.. Men det är inte mycket att göra åt. Inget blockat i robots.txt heller.. Ett problem jag kan tänka mig är att det är ganska lite text på sidorna (andra på jobbet som skriver produktbeskrivningarna). Så det blir inte jättemycket unik text på sidorna...

    Men våra konkurrenter har lika lite text, och deras sidor blir vad jag har sett indexerade..

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Att använda Google sitemaps garanterar inte indexering. Det är fortfarande så att bästa sättet att säkerställa indexering är genom att skaffa länkar från andra webbplatser som redan återindexeras ofta.

    Så mitt tips är att du fixar lite bra inlänkar.

  5. #5
    Guitarkalles avatar
    Guitarkalle Guitarkalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Jo, jag jobbar på det. Men eftersom vi pratar om 26000 sidor så är det lite svårt att få många inlänkar. De flesta länkar också till hemsidan direkt och inte produkten.

    Min sida är bara två år gammal, mina konkurrenters är runt 8 år, har det någon betydelse?

    Tycker bara det är konstigt att google inte tycker om mina sidor, känns som att den behandlar mina sidor som kopierat matrial och skiter i att indexera dem.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Många e-shoppar har ju exakt likadana produkter i sitt sortiment och använder ofta leverantörens beskrivning, modellnamn etc.

    Skriv om leverantörens beskrivningar av produkterna och skaffa nya inlänkar kontinuerligt. Det är mitt tips ...

    /Patrik Berggren

  7. #7
    Guitarkalles avatar
    Guitarkalle Guitarkalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Många e-shoppar har ju exakt likadana produkter i sitt sortiment och använder ofta leverantörens beskrivning, modellnamn etc.

    Skriv om leverantörens beskrivningar av produkterna och skaffa nya inlänkar kontinuerligt. Det är mitt tips ...

    /Patrik Berggren
    Hej o tack för svaret.

    Vi skriver våra produkt-beskrivningar själva, men de är väldigt korta (3-7 ord ungefär). Det är inte jättelätt att skriva mycket längre eftersom det ofta är möbler.

    Många pratar om RSS-feeds. Borde jag göra en sån för mina produkter? Ska jag skicka in RSS-feeden någonstans då?

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    även möbler kan man skriva mer om än 5 - 7 ord.

    Tror inte att ett rss-feed är nödvändigt, men jag skulle nog skapa en blogg och "blogga om nischen", nyheter, mässor, uppmärksamhet i annan media, skicka in pressreleaser när något nytt lanseras m.m

    Bloggen har ju sedan ett rss-flöde som man kan "pinga sk**en ur" och bloggen kan hjälpa till med djuplänkar.

    Själv skulle jag ändå skaffa inlänkar från andra platser, gärna ifrån blogginlägg då den typen av länkar "tar bättre" än en vanlig länk i en bloggroll.

    Ni borde ha statistik på de 10 mest sålda produkterna och det är de ni borde börja "uppdatera", skaffa djuplänkar till. När de är fixade tar ni nästa grupp om 10 ...

    /Patrik Berggren

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Moderna myter inom SEO
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:13
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  4. Problem med inlänkar på google
    Av hofven i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 18:38
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09