Resultat 1 till 2 av 2

Artikel: Sex "no-no's" för sökmotoroptimering

  1. #1
    thoralfs avatar
    thoralf thoralf är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Hej! Hoppas det är rätt ställe att posta en artikel på. Jag såg det nånstans här på forumet förut, så jag försöker helt enkelt. Artikeln nedan är lite skämtsam men samtidigt med allvarlig bakgrund. All feedback i form av konstruktiv kritik är välkommen!

    Sex "no-no's" för sökmotoroptimering

    Vill du göra allt fel när det gäller sökmotoroptimering? Då ska du följa tipsen i denna artikel steg för steg.

    Inte alla trivs i rampljuset, vare sig IRL (in real life) eller i den virtuella världen internet. Räds du uppmärksamhet för ditt företags webbplats och vill inte ha många besökare - i slutändan potentiella kunder - på den, bör du undvika allt som har med sökmotoroptimering att göra.


    1) Ingen nyckelordsstrategi

    Din målgrupp använder visserligen sökmotorerna, men du tycker att det är högst osannolikt att de söker på specifika ord och fraser i sin jakt på affärsinformation. Du kontrollerar inte om ofta återkommande ord på din webbplats är utsatta för stor konkurrens på webben. Istället utgår du ifrån att



    2) Oklar struktur och navigering

    Ditt webbhotell är litet och därför tar nedladdningen av din hemsida lite tid. Dessutom händer det då och då att den ligger nere. Eftersom du valde din domän slumpvis, hittas den på .biz och .info. Din webbplats har lite information på förstasidan men strukturen bygger på minst fyra undernivåer. Som en konsekvens är navigeringen något rörigt, men du utgår ifrån att om någon vill hitta något, antingen användare eller sökmotor, gör de det ändå. Din webbplats har ingen sitemap, varken i text- eller i XML-format, och webbplatsens URL:er ser ut ungefär så här www.dinsajt.info/site/index.php?post=1234567.


    3) Sidmallar från 1995

    Eftersom du vill ha samma utseende på alla undersidor har du lärt dig att frames är den enklaste vägen dit. Rubriker väljer du slumpvis och de görs enbart i fetad text. Länktexter till andra undersidor är i de flesta fall "klicka här". Dina texter är långa och innehåller inga mellanrubriker.



    4) Ingen länkstrategi

    Att få andra att länka till din webbplats är inget du aktivt jobbar med. Visst är det trevligt med dessa länkar, men du kan inte påstå att du har riktig koll på vilka som länkar till dig eller med vilken länktext. Wikipedia och länkkataloger är inget du tror på.



    5) Ditt budskap finns bara på din webbplats

    De få gånger du deltar i forumdiskussioner gör du det anonymt och bortser från att i inlägget länka till din egen webbplats. Bloggar har ni inte ens tittat på och ni har ingen strategi för huruvida ni vill bli en del av bloggosfären. Att lägga ut ert innehåll på artikelbanker ingår inte i era planer, precis lika lite som mikrobloggar och sociala medier.



    6) Följ inte upp

    Om ditt företag har ett statistikverktyg, så tar du sällan en titt på det. Trender i trafiken och rankning hos sökmotorerna övervakar du inte.

    Thoralf Lindström
    Senast redigerat av thoralf den 2009-02-23 klockan 11:43. Anledning: Fel rubrik

  2. #2
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Jag vet inte om jag villade bort mig själv nu, men rubriken säger "Sex "no-no's" för sökmotoroptimering". Då förväntar jag mig att läsa om 6 punkter som berättar vad jag inte ska göra för att lyckas med min sökmotoroptimering.

    När jag hoppar på punkt 1 och fortsätter så läser jag bara saker som är riktigt dumma att göra om man vill lyckas med sökmotoroptimering. Sen läser jag ett varv till, lite nogrannare, och där står det att det är 6 punkter som man ska följa om man vill misslyckas med sin sökmotoroptimering. Känns som att du lyckades få in dubbla negationer någonstans som gjorde att det blev lite konstigt, men nu i efterhand förstår jag vad du menar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Artikel SVD: Är du optimerad lille vän?
    Av Gabriel K i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 22:34
  2. Mycket kommentarer på en artikel - möjligt länkbete?
    Av Peter U Larsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 01:10
  3. SEO är alltid fult! fin artikel i CS
    Av Feldon i forum Nyheter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 16:40
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 19:22
  5. Intressant artikel om Google på N24
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 22:35