Resultat 1 till 9 av 9

sesam

  1. #1
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302

  2. #2
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Intressant...

    Ska bli intressant och se hur kopplingen med Blocket och Hitta.se kommer att ske. Hitta.se är ju väldigt populärt i Sverige och kan de använda det starka varumärket som språngbräda så kan det nog gå hyfsat bra...

    Även kul med ökad konkurrens!

    /Silverfox

  3. #3
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Sesam.se har varit upptagen med en "tempsida" av schibsted några månader nu. Tror även, precis som Silverfox säger att dom har en grym språngbräda in i spelet med tanke på alla stora sidor dom har i ryggen sen tidigare.

    Personligen gillar jag sesams upplägg och funktioner på den norska versionen, hoppas det kommer i samma förpackning till sverige. Tror ni dom kommer köra hitta.se parallellt? Med tanke på att företagssökning ingår i sesam.no.

    Någon som har haft besök av sesamcrawlern då?

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Skum sökmotor. Jag verkar ha större delen av min primära sajt indexerad, men det var ett bra tag sedan den senast var på besök. Att resultaten är rätt gamla märks också på att sajter som jag har tagit mig an under det senaste halvåret knappt märks i resultaten.

    Men jag håller med alla ovan om att det är intressant med en ny sökmotor på den svenska marknaden. Därtill en som har en god chans att verkligen användas. Hitta är super, och vinner mark gentemot Eniro för varje vecka.

    Om man ska analysera resultaten så tycker jag att det verkar som om Sesam tar lite väl mycket hänsyn till header-description och sajtålder.
    Lustigt att man kan lyckas dominera sökresultaten helt och hållet genom att enbart ha med sidor från en domän vid vissa sökresultat.

    Om man vill jämföra med Google tyckte jag att de här sökningarna var rätt intressanta (eftersom de verkligen täcker hela världen):
    http://sesam.no/search/?q=v7ndotcom+...&x=28&y=15&c=g
    http://sesam.no/search/?q=carcasherd...&x=28&y=15&c=g

  5. #5
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Verkligen intressant! Men kan man idag utveckla en egen sökmotor, med så pass liten budget, som kan tävla med dom riktigt stora om besökarnas gunst?

    Eller så är det lättare, eftersom en mer okänd sökmotor slipper ägna all sin tid åt att skriva spamfilter.

    Artikeln ägnar verkligen minimalt med utrymme åt själva motorn och maxar SEM-aspekten. Soon time for a bubble to burst?

  6. #6
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Jag tror aldrig det är för sent att starta nytt. Och budgeten var ju inte så liten. Frågan jag ställer mig är snarare om kompetensen som behövs för att göra en bra motor finns på schibstedt...Det skulle vara tråkigt med en flopp, men om motorn är dålig (och får trafik) kommer den vara igenspammad om några månader.

  7. #7
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej!

    Agreed, det är aldrig för sent.

    Budgeten för nyutveckling är kanske inte liten, men hur länge kan man hänga med i utvecklingen när man tävlar mot giganter som Google och Yahoo.

  8. #8
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nu Sverigelanseras Sesam inom kort. Läs mer här.

    Det ska bli intressant att se hur Sesam utvecklar sig. Besökare lär de ju få eftersom den integreras i Aftonbladet och Hitta.se. Kanske även blocket?

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ekonominyheterna.se skriver också om Sesam.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)