Resultat 1 till 5 av 5

Ingen djupdykning av google på snart ett år

  1. #1
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Hallå där... har ett forum med ungefär 3000 trådar, [URL borttagen]. Men ack vad google ratar forumet, med site kommandot i google är ungefär 95% av alla sidor supplemental results och cachade i augusti förra året eller tidigare (vissa har sessionsid på sig, vilket jag tog bort för ett år sen nästan). Har för två veckor sen gjort alla adresser seo vänliga med mod_rewrite, vilket funkar bra för de sidor som länkar från förstasidan.

    Även fast man kan se googlebot besöka forumet varje dag, flera timmar, besöka diverse nya och gamla inlägg så verkar de inte dyka upp i indexet. Har ni någon idé på vad man kan hitta på?

    ADMIN: Enligt reglerna ska inte ens egen sida nämnas när man vill ha hjälp/råd.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-06-17 klockan 15:23.

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jag har inte kikat närmare på siten ,men har den en ordentlig och kraftfull intern länkstruktur?
    I princip skall det gå att nå alla sidor på en site med 2 klick från ingångssidan (oavsett var i strukturen denna befinner sej).
    Har du unika titlar på alla sidor, unik description etc?

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Nej, gamla trådar ligger precis som i alla andra forum i olika sidor... från varje forumsdel kan man därmed komma åt tre sista sidorna därefter. Så vissa sidor väldigt många klicka in.

    Möjligt att någon slags sitemap skulle sitta fint från förstasidan. Dock så skulle den bli jäkligt stor. Jag har just skickat in en sitemap i förgår till google.

    Unika titlar, ja. Desciptions med meta tags har jag helt struntat i. Sökmotorerna verkar inte använda dem till något vettigt nu förtiden.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Kan inte vara 100% säker på detta, men jag gjorde en snabbkoll och såg att all css kod och javascriptkod verkar ligga i källkoden för varje enskild sida. Detta kan göra att Google tycker att sidorna är väldigt lika varandra.

    Jag har råkat ut för exakt samma sak, och genom att lägga in unika meta keywords och meta description tog jag mig ur det. I ditt fall är det inte säkert att det hjälper, men det är nog värt ett försök. Anledningen till att du bör ha unika metataggar är att det gör det enklare för Google mfl. att se skillnaderna mellan sidorna, för då kommer en del av det unika innehållet högre upp i källkoden. Många anser att meta keywords och meta description är onödiga idag, och det kanske stämmer i vissa fall. Men i fall där källkoden för varje sida är väldigt omfattande kan de vara helt avgörande för indexeringen. Detta har jag själv erfarit.

    Sedan skulle jag se till att lägga css kod och javascript kod i externa filer och endast länka in den koden på tillbörligt sätt. Då minskar förhållandet mellan källkod och synligt innehåll vilket är bra. Alltså mängden innehåll i förhållande till källkod ökar och gör det enklare för bland annat Google att se skillnaden mellan sidorna, i och med att det unika innhållet kommer högre upp i koden.

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    hmm, ok. Jag har precis tagit bort coop-ads också... kanske var det som spökade. Men ändå, om google ändå är inne och surfar så bör den använda de nya adresserna tycker man.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 20:23
  5. När använder google meta-description?
    Av vajpero i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 18:02