Resultat 1 till 4 av 4

Starta på en server och sedan sprida siterna?

  1. #1
    apalms avatar
    apalm apalm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    6
    Hej alla,

    min första fråga på forumet:

    Bakgrund:
    Jag bygger massor av innehållssidor under 80+ domäner, men på samma server. Jag skulle vilja att detta nätverk av siter kunde stärka varandra i ett senare skede då jag har råd att ha ett nätverk av servrar på olika C-nät.

    Frågor:
    1. Om dom till en början ligger på samma server, kommer dom av Google ses som ett internt nätverk?
    2. Hur stora är nackdelarna med mitt upplägg?
    3. Någon bättre ide på hur jag kan lösa problemet?

    Tacksam för alla svar jag kan få.

    - Anders

  2. #2
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Jag är också intresserad av någon som har kunskap om detta.

    Hur ser länkningen ut mellan siterna?

    Tar man loopia som exempel och deras webbhotel så innebär det ju lätt att 80 webbplatser samsas på en och samma IP/c-nät. kan inte tänka mig att google ser det som något ovanligt.

    Problemet blir när du börjar länka mellan sajterna, då tror jag du tappar länkkraft som sedan kan vara svår att reparera.

    Själv har jag spridit ut mina sajter på 3 olika servrar och försöker korslänka.

    som sagt, jag är inte expert och hör gärna hur ni andra tänker om detta.

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Ett större problem i sammanhanget tycker jag är att man ju verkligen gärna vill ha både Google Analytics och Adsense på om inte alla så väldigt många av sådana sajter, frågan är hur det påverkar sajternas möjlighet att stärka varandra genom länkning i framtiden om de ligger på olika C-klasser men samma Adsense eller Analytics-konto.

    Min teori personligen är att Google i dagsläget inte per automatik tittar på den aspekten, utan att det är något som däremot absolut uppmärksammas vid manuell granskning. Jag har dock inga starka belägg för den teorin, Google kan mycket väl automatiskt nedvärdera länkar mellan sajter som visar annonser för samma AdSense-konto eller tillhör samma Analytics-konto, men jag har inte personligen märkt av någon sådan effekt.

  4. #4
    apalms avatar
    apalm apalm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    6
    Magnus,

    Dels har jag ett sammanhållet nätverk där jag har en huvudsida för nätverket som länkar till alla siterna, dessutom så ligger länkar till samtliga siter i en sidebar på alla siter då de är relaterade.

    Dels så har jag andra icke relaterade och halvrelaterade siter som ligger på samma server men som jag tänkte flytta när jag ser att dom tar sig.

    Exempel. Jag har en sida för sushi, en för pizza osv. Sedan har jag en huvudsida för matnätverket. Dessutom så har jag ett vinforum och andra icke matrelaterade siter på samma server, men som jag gärna vill länka från när jag flyttat dem till andra servrar.

    Cod, mycket intressant tanke, det skulle vara intressant att veta mer om detta.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)