Resultat 1 till 6 av 6

Trafik för förstaplats

  1. #1
    bnords avatar
    bnord bnord är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    3
    Jag får inte ihop siffrorna från Googles Keyword tool med min egen statistik i Google Analytics.

    Vi är etta på ett sökord som enligt Googles Keyword tool har 22 200 sökningar i mars (lokalt för området Sverige och språket svenska, jag har angett Exact som match type)

    Vår sajt ligger etta på det sökordet. Tittar jag i statistiken (Google Analytics) har den sidan fått 2 937 besök på just det sökordet. Det är bara 13 procent av alla sökningar.

    Får man tro den här statistiken ska förstapositionen ge 56,4 procent av trafiken
    http://www.marketinghub.info/serp-click-distribution/

    Jag förstår att det är en uppskattning från Google sida och att de 56,4 procenten inte är en exakt siffra, men jag tycker att skillnaden är lite för stor.

    Jag tycker dessutom att vår title och description är mycket bättre än konkurrenternas, vårt sökresultat borde vara mer lockande för klick än de övrigas.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Siffrorna i GKT är inte exakta siffror utan statistiska siffror. Vissa sökord jag har första position på ger ca 250% mer besök än vad GKT säger

    Sedan är en annan viktig faktor hur din listning ser ut i SERP:en, är titeln attraherande, lockand? Är beskrivningen attraherande, lockande?

    En 2:a och 3:e placering kan ge mer trafik än en första placering, beroende på hur både titel och description ser ut.

    Det är ofta inte vad "vi skapare av sidan tycker" utan vad våra besökare tycker, och de tycker oftast inte alls som vi själva

    Bästa mätvärdet får du om du går in och kör AdWords, tar i med betalningen så du alltid visas på en första placering i den SERP:en för sponsrade länkar. Du får du fram exakt antal visningar, kan "testa titel och beskrivning" i annonserna för att se vad som attraherar Din marknad

    Mer än så går inte att säga om man inte vet vilket sökord/sökfras det är så man kan "se listningen" och jämföra

    Ha det
    /Patrik Berggren

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Beror också lite på hur många annonsörer som finns på Adwords och var dem är placerade. Konkurrensutsatta branschen kan få mycket klick på just Adwords-annonserna - speciellt ifall flera ligger ovanför den organiska listningen.

  4. #4
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Förekommer sökordet i andra språk? Verktyget visar globala siffror för antalet sökningar, oberoende vilket område/språk du valt.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ehh? det tror jag inte är riktigt sant. idag får du både "lokalt" och "globalt" presenterat och tidigare såg man skillnader OM man råkade ha kvar fel inställningar

    Patrik Berggren

  6. #6
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    sant patrik, jag som bara kollade på den globala siffran...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Trafik från Wikipedia?
    Av Anders T i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 22:35
  2. K: Siter med trafik och intäkter (min. 100$/mån)
    Av Webbimperiet i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 13:54
  3. Länkar/trafik köpes
    Av lenny46 i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 14:50
  4. Förstaplats för "SEO nyheter" på mindre än 2 veckor
    Av Carl-Gustav Öberg i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 20:15