Resultat 1 till 12 av 12

Googleparanoia, spårbarhet och BBB

  1. #1
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Lite märklig rubrik kan tyckas men jag vill ge ett allmänt tips till er som har BBB dvs internet via bredbandsbolaget och berätta om ett sätt som lindrar ångest för spårbarhet. Bygger man länkar via WEB2-tjänster, kataloger, bloggar o.dyl. så lämnar man spår med sin digitala adress, vad som snappas upp och registreras och eventuella effekter av det kan man väl bara spekulera i... men better safe than sorry som farsan alltid sa.. ok, vart vill jag komma då?

    Undvika statiskt IP-nummer
    Att använda en statisk IP-adress på nätet är inte alltid optimalt när man bygger länkar och som tur är går det att göra något åt detta, helt utan kostnad dessutom. Och nu vill jag understryka att detta gäller för Bredbandsbolaget, andra leverantörer vet jag inget om i detta fall.

    Jag pratade med min leverantör nyligen och undrade hur jag enklast får nytt ip-nummer ofta och hur jag enklast påverkar det.

    Fixa dynamiskt IP-nummer
    Ansluter man via BBB så får man ett IP-nummer ur deras IP-pool och det numret hålls en timme innan man kan bli tilldelad ett nytt. Stänger man av dator och modem ett tag så får man antingen ett nytt nummer som är ledigt eller så får man det man hade senast när man återansluter.

    Router till Switch
    En router håller ditt IP-nummer även då du stänger av din dator och jag sökte den enklaste metoden för att få nya nummer! BBB kan då ställa om i sina system så routern blir en switch istället - tar c:a tio minuter och är helt kostnadsfritt. Det fungerar utmärkt med mitt trådlösa modem då jag endast har en dator och inte behöver routingfunktionen. Nu behöver jag bara stänga av min dator när jag gör ärenden eller sover, startar jag om så har jag ett nytt IP-nummer (man kan såklart använda använda ip-release osv.)

    IP kontroll
    Nu har jag kollat mitt IP-nummer vid flera tillfällen då min maskin varit avstäng några timmar och jag har fått nya nummer, vilket känns bra! Jag kommer logga mina IP-nummer en vecka till för att se hur många jag kan bli tilldelad. Ev. begränsar BBB till fem nummer, men det vet jag snart.

    Hoppas någon har nytta av detta Trevlig helg!

    mvh zooloo

  2. #2
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Eller så anluter man genom en proxy.. finns en uppsjö med sånna överallt.
    Man bör väl kunna sätta på "Porrläget" i IE8 också?

    Jag tycker att du är paranoid.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    altgard, du ska bara veta vad som händer när man skalar upp länkbyggandet ett par hack ... du blir spärrad direkt.

    Ett tips till de som använder sig av Firefox är add-in Tor! Funkar för att INTE bli spärrad ute på sitt "länk-byggar-stråk"

    Bra tips Anders
    /Patrik Berggren

  4. #4
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Jag har en del andra erfarenheter utöver detta vågar jag påstå Proxyprogg - nej tack, inte för mig. Varför krångla till det.. men alla är fria att använda sina favoritmetoder.

    Du vet vad jag pratar om Patrik God helg!

    mvh zooloo

  5. #5
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Man undrar ju lite vad det är för forum du hänger på som är så hemliga :-)

  6. #6
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Ara
    Man undrar ju lite vad det är för forum du hänger på som är så hemliga :-)
    Forum? Vad menar du?

    mvh zooloo

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Undrar jag med ... forum? Vad har det med saken att göra?

    This is Aggressive Blackhat SEO

    /Patrik Berggren

  8. #8
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av zooloo
    Forum? Vad menar du?

    mvh zooloo
    Eller sidor för den delen....

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det handlar inte om att sidorna är "hemliga" man hänger på utan mer om att man själv INTE ska bli spärrad ifrån att använda de sidorna. Det händer när man skalar upp sitt länkbyggande till lite högre nivåer, när man sett att ens tester fungerat som man hoppats på.

    Därav behöver man använda sig av en proxy, alternativt leja ut länkbyggandet till billig arbetskraft med varierande ip-nummer

    /Patrik Berggren

  10. #10
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Ara
    Eller sidor för den delen....
    Det handlar inte om det. Du lämnar ju ditt IP som ett spår.. vill man inte bli spårad som den "glada dåren" som riktade 300 länkar till vissa webbplatser så kan det ju vara av intresse att förnya sitt IP vid varje session där man bygger länkar.

    Det skulle iaf jag göra.. visserligen är det ett personligt val, jag orkar inte trixa med anonymitetstjänster (eller liknande som förmodligen är mer uppenbart och därmed spårbara i uppsåt) Jag har fått mer än 50st olika IP-nummer - and counting - när jag traskar ut på det stora världsomspännande Funkar för mig!

    Patrik brukar vara sjukt tydlig med konsekvenser och effekter av uppskalning så det behöver vi väl inte förtydliga igen?

    mvh zooloo

  11. #11
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Det ligger en hel del i vad Zooloo och Patrick säger faktiskt

  12. #12
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Vill gärna få en sak förtydligad:

    zooloo: Vilka är det som du vill dölja dig för, sajtägarna till sidorna som du besöker eller för google?

    Om google: hur ska de veta vad du egentligen gör på en sida? De kan ju veta vilka sidor som du besöker, men knappast vad som du specifikt gör på dessa (postar länkar osv). Sitter du manuellt och postar saker kommer du knappast upp i nån volym heller. Att oroa sig för dem är ganska menlöst, såvida det inte är google som är sajtägaren...

    Om sajtägarna: ok

    Håller helt med om att det ibland kan vara fördelaktigt att dölja sig för sajtägarna, då vissa tenderar att blocka en vid för kraftigt "surfande"
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)