Resultat 1 till 8 av 8

Fråga angående bilder på blogg

  1. #1
    Zenmurons avatar
    Zenmuron Zenmuron är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Visby
    Inlägg
    4
    Hejsan. Jag är helt ny på det här med SEO. Har för någon månad sen startat min första blogg i syfte att lära mig det här med SEO och så småningom kanske starta fler mer avancerade sidor.

    Det är en sportblogg där jag uppdaterar med något inlägg eller två om dagen och optimerar efter bästa förmåga. Använder mig av wordpress och tycker det har gått ganska bra då det redan börjat komma in en hel del besökare på sidan.

    Har dock en fråga angående bilder. Då och då använder jag mig av bilder på sportstjärnor och liknande till mina texter och då googlar jag helt enkelt bara fram en bild jag tycker passar och använder den (eftersom jag ju inte kan ta egna) Fram tills nu har jag lagt in bilden genom välja alternativet "add URL" och därmed länka till en bild som ligger på en annan sida. När man gör detta kan man ju även välja en titel på bilden, och jag har inte tänkt mer på det men min fråga är nu;

    Är det bättre (ur SEO-synpunkt) att spara bilden och ladda upp den på min egen ftp och sen lägga in den på sida därifrån? Har sett en annan sportblogg som gör så men den sidan är å andra sidan inte det minsta sökmotoroptimerad.
    Det är ju betydligt jobbigare att spara ner, möjligen ändra storleken på bilden och sen lägga in den på FTP:n, men om det ger ett mycket bättre SEO resultat är det givetvis så jag kommer göra.

    Ber om ursäkt ifall det är en dum fråga, har läst mycket av infon som finns på forumet men inte hittat något om detta. Tacksam för alla svar.

  2. #2
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Har du inte fotografens tillåtelse så kan det bli dyrt för dig

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Berråssnobben har helt rätt.
    Dessutom det sättet du nu använder för att lägga in bilder på din blogg är straffbart.
    Du länkar till en bild som finns på en annan webbplats och låter den webbplatsen stå för bandbredden.
    En bandbredd som kostar pengar och kan ge ekonomisk skada för den som har bilden du infogat på din blogg.

    Att ladda ned en bild från en annan webbplats och lägga upp på sin egen är inte heller det tillåtet om det inte uttryckligen står att du får göra det.

  4. #4
    Zenmurons avatar
    Zenmuron Zenmuron är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Visby
    Inlägg
    4
    Ja just det. den där jäkla upphovsrätten. Har haft ett flertal andra svenska och utländska bloggar som mall för min. Ganska stora etablerade sidor med många läsare (eller iallafall många kommentarer på blogginläggen), de flesta med PR 4-5.
    Dessa har använt sig av bilder på samma sätt som jag. Därför har jag inte ens tänkt på detta. Verkar vara väldigt utbrett men det gör ju inte saken lättare. Hm. Det ställer ju till det lite.


    Ny frågeställning. Youtube videos. Hur är det med upphovsrätt där? får man lägga in "embeddade" youtubevideos på blogg hur som helst? Antar att det är tillåtet eftersom även aftonbladets "proffsbloggare" gör detta med jämna mellanrum.

    Hur är det med bilder på posters, dvdomslag, skivomslag, bilder på böcker och liknande som finns på nätet, även där är det otillåtet att länka på sidan alltså? (denna fråga är mer av nyfikenhet då det ju är extremt vanligt)

    Hur är det med bilder (t ex på artister som uppträder) som postas på forum? är det inte heller tillåtet enligt upphovsrätt?

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Youtube är okej att embedda, eftersom den som laddar upp videon (och rimligtvis äger rättigheterna) kan välja om det ska gå eller inte.

    Posters, dvdomslag osv är inte heller okej. Fotograferar du själv är det dock du som har rättigheterna till fotografiet.

    Artister som uppträder är absolut inte heller okej. Fotografer betalar ofta dyra pengar för att få komma nära scenen och fotografera, och vill ha betalt därefter.

    Tumregeln säger att om du har tagit bilden så får du göra vad du vill med den.

  6. #6
    wonks avatar
    wonk wonk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    29
    Även om det inte är helt korrekt juridiskt så rekomenderar jag dig att ladda ner bilderna och själv publicera dem. Anger du källa och är beredd på att ta bort dem ifall någon ber dig brukar det inte vara något problem.

    en sökning på "Free image resources" på wikipedia bör ge dig en del tips.

  7. #7
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Ett alternativ är ju annars att be om tillstånd, tex erbjuda en länk i utbyte mot publiceringsrätt.

  8. #8
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Det finns ju även en hel del bilder som medvetet är publicerade under någon variant av creative commons. Dessa bilder kan du oftast använda men även här gäller det att kontrollera vilka krav som finns på dig, om du måste ange fotografen, ha med en länk och kanske även begränsningar kring hur bilden får beskäras, användas på en kommersiell sida eller inte osv.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Döpa bilder
    Av bostadsajt i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 07:45
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:11
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:06
  4. SEO för bilder?
    Av kassako i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 00:04
  5. Bilder med adsense
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 14:25