Resultat 1 till 18 av 18

Köp av Adwords påverkar indexeringen i Google?

  1. #1
    skidresas avatar
    skidresa skidresa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Har Google någon uttalad strategi om att om man köper Adwords så hamnar man högre i sökindexet?

    För vår site [Bortmodererad enligt regel 1] så har vi köpt Adwords i två tillfällen. Efter första gången låg vi stabilt en längre tid som åtta i index på sökfrasen "kläder online", dagen efter vi slutat köpa Adwords tappade vi till runt 25-30:e plats.

    När vi började köpa Adwords igen så steg vi snabbt i index och efter att vi legat stabilt som femma i sökresultatet på frasen "kläder online" (och legat stabilt bland topp tio i flera veckor) så droppade vi till 11-12:a dagen efter vi slutade köpa Adwords. Exakt samma beteende gäller vår näst viktigaste fras, "kläder på nätet".

    Google måste ha svårt att hävda att deras sökindexering är obereonde när de påverkas så uppenbart av köp av deras tjänster...
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-06-18 klockan 10:22.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag vill börja med att säga att jag inte har någon aning om hur det ligger till, och har ingen egen erfarenhet av AdWords, däremot har jag lite teorier om hur man tänker på Google.

    Tänk dig att du är världens största sökmotor, och din tuffaste uppgift hela tiden är att leverera så bra resultat som möjligt. Jag, som driver en webbsida, anser att jag tjänar bäst pengar på sökfrasen "sand i sahara", därför köper jag AdWords. Min sida handlar naturligtvis om det. Du som är sökmotor ser ju detta, och tänker "Hmm, Stefan tycker att hans sida levererar så bra innehåll till det här sökordet, att han är beredd att betala 2kr per besökare. Då måste ju innehållet vara bra, det är bäst jag kollar lite extra".

    Så kollar du in min sida, och inser att den nog faktiskt handlar om "sand i Sahara", så du skjutsar upp mig i SERPen.

    Sen slutar jag köpa AdWords, och du tänker att "Nähä, Stefan levererar kanske inte så bra resultat som jag trodde, iallafall inte så det är värt 2kr. Jag kanske ska omvärdera hans placering"

    Jag tycker det verkar rätt logiskt.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det har spekulerats och testats en hel del att adwords köp kan ha en indirekt påverkan. Allra helst med tanke på att Google numera följer länkar i javascript.

    De få indicier som finns är att det finns en del sajter som gör screen scraping av sajter i innehållsnätverket och att det då följer med en del länkar från adwordsannonsering, och att detta i sin tur ses som vanliga länkar av Google. Av misstag förstås.

    Jag har inte testat detta själv, utan bara läst om det på andra sajter.

  4. #4
    skidresas avatar
    skidresa skidresa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Det är fullt möjligt att du har rätt Stefan men om detta stämmer så innebär ju detta att man faktiskt bara kan skapa en site om vad som helst och sedan köpa sig bra placering i sökresultatet hos Google = Google sökindexering är allt annat än oberoende.

    Bernt, det är en fullt möjlig teori men jag har svårt att tänka mig att det skulle få sådan snabb effekt att man dagen efter man slutat köpa Adwords skulle tappa massor av placeringar.

    Jag får se på detta som ett intressant experiment nu. Ska vänta ett par veckor och se om vi stiger något i index och sedan börja köpa lite Adwords igen för att se om vi stiger och sedan droppar igen när vi slutat köpa. Att detta har hänt två gånger redan ser jag inte längre som en slump, skulle det hända en tredje gång kan man definitivt konstatera att man kan köpa sig till bra indexering i Google...

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nej, jag menar inte att du kan köpa en bra placering.
    Jag menar att det skickar en tydlig signal till Google som säger vilken fras du vill ranka på, vilket skulle kunna ge lite extra-poäng på just den frasen, till de poäng du lyckats skrapa ihop med ditt SEO-arbete.

    Enligt min teori bör du alltså inte gå från sidan 30 till sidan 1, men kanske från en 12e plats till en 8e plats och liknande.

  6. #6
    skidresas avatar
    skidresa skidresa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Jag förstår hur du menar Stefan men jag ser på detta ganska svart eller vitt, antingen kan man påverka indexeringen genom att köpa sig en bra placeringen eller tjänster som påverkar (dvs Adwords) eller så kan man inte det. Om man kan påverka indexeringen på något sätt är Google inte längre en oberoende sökmotor, oavsett hur minimal den köpta effekten är.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Google kommer aldrig bli en oberoende sökmotor. Google kommer alltid att se till SITT bästa, oavsett var Google får informationen ifrån.

    Själv har jag inte sett dessa effekter att min site hoppar upp och ned beroende på köp av sponsrade länkar i Google.

    /Patrik Berggren

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag menar att det KAN vara möjligt att på verka resultatet genom att köpa AdWords. Däremot ställer jag mig till ytterst tveksam till att du kan köpa dig en bra placering utan bra innehåll. Eventuellt kan AdWords vara en av många faktorer som spelar in i hur du placeras.

  9. #9
    skidresas avatar
    skidresa skidresa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Har under den senaste veckan inte köpt några Adwords och har därmed sjunkit från en stabil 5:e till en mindre hedrande 27:e plats för frasen "kläder online". Idag började jag köpa Adwords igen så det blir intressant att se hur snabbt vi klättrar upp bland topp tio igen...

  10. #10
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Kan nog nästan tänka mig att hålla med skidresa. Har också märkt att AdWords påverkar serpen för några sidor. Om det beror på att Google känner av en högre trafik till sidan eller om besökarna surfar runt länge på min sida och på så sätt får högre värde har jag ingen aning om.
    Vet bara att annonsering på AdWords antagligen med stor sannolikhet påverkat vår placering...
    Hitta företag som arbetar med coaching!

  11. #11
    Bayliss avatar
    Baylis Baylis är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Kalmar / Stockholm
    Inlägg
    11
    All min erfarenhet tyder på att:

    - Ranking i Google bestäms som alla vet på sitens "kvalitet" i förhållande till de använda sökorden.

    - Genom Google Analytics och Google Toolbar "mäter" Google hur länge man stannar på en sida efter att ha klickat i serpen m.m. De mäter även en massa andra parametrar.

    - Kvalitet på Adwords-annonser mäts på samma sätt. Google vill visa de kvalitativa annonserna överst, då detta ger fler klick (mer pengar till Google) samt ger en kvalitetsstämpel för mediet sponsrade länkar som sådant.

    - Detta "smittar av sig". Kör du då Adwords så kommer sökorden, om de är relevanta, att visa Google att siten är kvalitativ i förhållande till sökorden.

    Därför går det både snabbare och ger en effekt.

    På ett stort antal nylanserade siter där vi kört adwords för miljoner kr så ser man att rankingen i den organiska listan blir riktigt bra väldigt snabbt. Samtidigt har vi kört kampanjsidor till "samma sajt" (fristående sidor) med lika kvalitativt innehåll, lika mycket inlänkar osv, dessa har dock inte alls fått lika bra placeringar.

    Det finns helt klart ett samband mellan användandet av adwords och ranking i organiska listan och ovanstående är min teori.

  12. #12
    skidresas avatar
    skidresa skidresa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Det tog visserligen tre nätter efter vi började köpa Adwords igen men i natt så hoppade vi upp från 27:e till 4:e plats i Googles organiska index för sakfrasen "kläder online". Köper i princip allas teorier ovan men att vi köper Adwords har en så extremt stor påverkan för om vår site skulle vara intressant eller inte för sökanvändaren är riktigt löjligt.

  13. #13
    skidresas avatar
    skidresa skidresa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Nu har vi stabilt hamnat 3-4 i sökresultatet i över två veckor för "kläder online" så nu tänkte jag testa om antalet kronor man spenderar hos Google påverkar indexet. Tänkte dra ner beloppet i Adwords något + att vi inte kör alla dagar i veckan.

    Enligt någras teorier här så borde vi inte sjunka i det organiska indexet med tanke på att vi fortfarande köper ord i Adwords som de kan matcha mot vår "kvalitativa" site (det borde ju inte vara antalet kr man spenderar, snarare att man spenderar i så fall).

  14. #14
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    jag har indikationer på att detta spelar roll .... efter att slutat annonsera på adwords så sjönk vi 4 placeringar och försvann ifrån första topp 10 listan .... skall i nästa vecka börja köpa igen så får vi se .... jag rapporterar vidare
    /Johan

  15. #15
    skidresas avatar
    skidresa skidresa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Neddragandet av spenderade kronor hade ingen negativ effekt för rankingen vad det verkar. Troligtvis håller väl därmed mångas teorier här om att Google betraktar en som en mer seriös site bara man spenderar pengar hos dem, hur mycket man spenderar verkar spela mindre roll...

  16. #16
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Jag är totalt grön på adwords och lånar tråden lite snabbt bara.

    Vad betalar du per klick för tex texten "kläder online"?

  17. #17
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det svaret får du nog inte ut.

    Men, vill du lära dig adwords och hur du kan få ned dina klickkostnader ordentligt finns det bara en svensk kurs:

    skapa trafik (Jonas Carlström)

    vill du ha det allra bästa marknaden kan erbjuda, på engelska, så bör du ta något seminarium/kurs som Simon Leung håller i. Simon, om ingen vet det, är den person som byggt upp hela AdWords-teamet. Tror han var #2 som anställd på Google AdWords.

    Tipsen, ifrån dessa herrar, har tagit ned mina klickkostnader ordentligt.

    /Patrik Berggren

    [Moderering: Länk rättad till vanlig länk enligt regel 9.]
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-07-28 klockan 13:29.

  18. #18
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Tack Patrik! Ska definitivt ta mig en titt på dessa båda herrar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 06:50
  2. Hur snabbt sker indexeringen?
    Av Jakob Kegel i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 10:13
  3. Rea på Google AdWords?
    Av Nikke Lindqvist i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 22:02
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47
  5. Google Adwords
    Av Elias KAI i forum Google AdWords
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 03:22