Resultat 1 till 3 av 3

Robots.txt, hur ska man tänka?

  1. #1
    Annika Lindstedts avatar
    Annika Lindstedt Annika Lindstedt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Vissa kataloger/enskilda sidor är ju rätt sjävklara att sätta disallow på, men finns vissa jag inte vet hur man borde hantera. Kan tillägga att jag för tillfället jobbar med en stor sida där väldigt många sidor/kataloger är indexerade (det har inte funnits någon robots.txt-fil tidigare).

    Skall man exempelvis tänka att en sida skall ha ett värde för besökaren som ev. kommer in på den via ex. Google i första hand? Gamla nyhetsbrev som finns indexerade borde i så fall tas bort? (Förutsatt att informationen i nyhetsbrevet inte är aktuell givetvis) Eller är det bättre att ha kvar dem ifall de innehåller många ord man vill ranka högt på?

    Fråga 1: Hur mycket skall jag begränsa i robot-filen?

    Fråga 2: När jag har satt disallow på en sida som redan är indexerad kommer den försvinna ur Googles index efter en tid eller bör man ansöka om borttagning i Webmaster tools själv?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    1. Själv hade jag bara blockerat sådant som jag aktivt inte vill att det ska finnas i Google. Gamla nyhetsbrev hade jag definitivt låtit vara kvar, dels för trafik men dels för att det faktiskt kan finnas de som är ute och söker efter ett visst gammalt nyhetsbrev.

    2. Den kommer försvinna efter ett tag. Ansökning genom Webmaster tools är mest för sådant där det är bråttom när något misstag har skett.

    Mer om robots.txt: http://www.seo-guide.se/robots-txt
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Annika Lindstedts avatar
    Annika Lindstedt Annika Lindstedt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Tack för ditt svar Jim! Var svar på precis det jag undrade över, känner mig lite säkrare på hur jag ska göra nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Robots.txt & meta-robots: förklaring och guide
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 16:16
  2. vad bör man tänka på?
    Av snoddas i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 23:52
  3. Hur tänka med nya sidor?
    Av robbanf i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 20:59
  4. robots.txt?
    Av Alfons74 i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 16:10