Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 37

Adsense inkomsttak?

  1. #1
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Har läst en eminemt blogg ifrån Per www.pr-web.se och läst att han drabbats av adsense tak vid något tillfälle .... är det någon av er som känner till hur högt detta adsense inkomst tak är och hur det fungerar ? Mina adsense intäckter ökar nu helt enligt planen men man skulle gärna vilja veta när det planar ut?

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det finns inget som säger att det planar ut. Allt beror på hur många besökare du har och vilken typ av hemsida som du har. Vissa hemsidor som till exempel lånesajter får många klick medan en sida om allemänsrätten antagligen inte skulle genera några klick oavsett antal besökare.

    Jag tror att Per syftade på något annat. Google är lite nyckful. Är det någon som inte gillar det jag sysslar med kan de sitta och klicka på mina annonser från Google tills att G stänger mitt konto. Affilite tjänar pengar på lead eller sales. Det är svårt att sabba för någon annan. Svårt att klicka sönder.

    Skillnaden mellan adsense och affilite är att adsense kan vara i vissa situationer vara enklare att tjäna pengar på. Allt beror på vilken typ av hemsida som man har och vilka annonser man väljer.

    Det finns med andra ord inget tak på hur mycket man får eller kan tjäna på adsense. Risken finns att G stänger kontot om man får för många ogilltiga klick.

  3. #3
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    OK, tack Roche då kör jag på och håller tummarna för att ingen klickar sönder mina annonser .... men det lär väl hände förr eller senare .... affilite kommer jag att fördjupa mig i lite senare .... låter skitkul
    /Johan

  4. #4
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Jag tror inte du ska vara orolig att någon sabbar för dig.

    Ett bra sätt att skydda sig mot detta är att logga in med jämna mellanrum. Google har lite koll på trafiken och kan konstatera att ditt IP är inte samma som "det som klickar-IP"...

    Google har stora problem med detta främst i Indien, Pakistan och Afghanistan med flera länder i samma division, så att säga. Där klickar folk ogenerat på sina egna annonser för att tjäna pengar! :-)

    ***
    Sub-Forums : AdSense
    http://forums.digitalpoint.com/forumdisplay.php?f=27

    Ta dig tid att studera dessa inlägg! Där ska finnas en tråd som jag inte hittar nu, i stil med "hur mycket tjänar du på AdSense?" där folk påstår sig tjäna sjuka summor... per dag...!!

    Jag är inte kompetent nog att bedöma om det är sant eller skryt. Oavsett vilket, det är intressant att ta del av.

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Får tacka för det positiva omdömet om min blogg.

    Precis som Roche skrev, så menade jag inte direkt att det fanns något fast tak för hur mycket man kan tjäna, bara teoretiskt möjligen. Jag gick ifrån Adsense som fokus för min verksamhet pga av ett tre olika saker.

    1. Säkerheten för dig som företagare är noll. Det regelsystem Adsense har öppnar för olika tolkningar, det finns inga exakta regler.
    2. Till skillnad från Affiliate är Adsense styrt av en fast budget. Med Affiliate växer man med företaget som tillhandahåller produkten, när det gäller Adsense så är sambandet långt ifrån klart.
    3. Tyckte innan vinsten / arbetsinsatsen var för liten, men det är alltid en öppen fråga. Har idag en del idéer som jag tror kan fungera med bra vinst kontra arbetsinsats.

    Så, det här med inkomsttak är mer att du antagligen inte kan tjäna de där riktigt stora pengarna på Adsense. Det kan du dock med Affiliate.
    Senast redigerat av Per Renemark den 2009-07-26 klockan 12:10.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Affiliate är precis lika osäkert som AdSense, som affärsmodell. Det har ju den senaste tidens diskussioner informerat oss om.

    Jag skulle vilja påstå att du kan tjäna lika mycket pengar på AdSense som med Affiliate ....

    /Patrik Berggren

  7. #7
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Affiliate är precis lika osäkert som AdSense, som affärsmodell. Det har ju den senaste tidens diskussioner informerat oss om.

    Jag skulle vilja påstå att du kan tjäna lika mycket pengar på AdSense som med Affiliate ....

    /Patrik Berggren
    Nej det är en stor skillnad mellan dessa och Adsense är mycket mer osäkert. Om Google får mycket klagomål och/eller de inte tycker din sida passar i deras nätverk så stängs du av. Skillnaden med exempelvis Tradedoubler är att Tradedoubler inte bryr sig i den frågan utan lägger det ansvaret direkt hos annonsören som får bestämma. På så sätt kan du som publisher lägga dina ägg i olika korgar (för olika företag).

    Jag försöker se Adsense som ett komplement men det gör nog alla som vill ha en någerlunda säker inkomst.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Jag skulle vilja påstå att du kan tjäna lika mycket pengar på AdSense som med Affiliate ....
    Mycket tveksamt.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Mycket tveksamt.
    Nej, det är inte tveksamt.

    /Patrik Berggren

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Nej det är en stor skillnad mellan dessa och Adsense är mycket mer osäkert. Om Google får mycket klagomål och/eller de inte tycker din sida passar i deras nätverk så stängs du av. Skillnaden med exempelvis Tradedoubler är att Tradedoubler inte bryr sig i den frågan utan lägger det ansvaret direkt hos annonsören som får bestämma. På så sätt kan du som publisher lägga dina ägg i olika korgar (för olika företag).

    Jag försöker se Adsense som ett komplement men det gör nog alla som vill ha en någerlunda säker inkomst.
    Visst, AdSense är mer osäkert än Affiliate, men inget av dem är en SOLID businessmodell att bygga en hel verksamhet på.

    Du är inget annat än en "traffic broker", kommer aldrig bli något annat än en "traffic broker". I vissa undantagsfall, vilket jag i stort sett inte sett användas av affiliates i Sverige, är att bygga sin epostlist, sin egen epostlista. DÅ börjar du få lite av värde i din business, något som du själv ÄGER och kan göra som du vill med, och din "trafik" (en del av den) kan du tjäna pengar på om och om igen.

    Jag ser både Affiliate och AdSense som komplement, inte som något att bygga en hel verksamhet på.

    /Patrik Berggren

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Nej, det är inte tveksamt.

    /Patrik Berggren
    Nej, du vet väl bäst förståss.

  12. #12
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    det vore intressant att studera de som har forumen som affärsmodell och vad de lever av idagsläget och vad de räknar med att leva på imorgon.....
    Ett forum har ju flera tänkbara intäktskällor:
    # Adsense annonser
    # Affiliate ( t ex moppe forum som länkar till moppe siter)
    # Epost registret
    # .... något mera?

    Om man ser på ett forum med många användare så skulle jag nog säga att affiliate känns något starkare än Adsense men också att affiliate känns rätt så stabilt. Om man lyckats bli det största forumet för moppe i Sverige vad skall då till för att du skall förlora din affiliate verksamhet? Inte mycket ... enskilda moppe leverantörer kan säkert konkurs och du kan förlora pengar men då kommer det genast en ny hungrig aktör och vill betala dig för dina affiliate tjänster ..... adsense känns inte som du skulle förlora direkt MEN gör du något som Google inte gillar så åker du ut ur SERP:en men vad gör det när du har en trogen kundkrets på gissningsvis 1000 anv per månad

    ... och sedan epostregistret ..... kan nog vara värt väldigt mycket det en dag ...

    vad säger ni? vilket är störst värde rent affärsutvecklingsmässigt med en forum site? Räkna procentuellt av totalvärdet.... jag personligen gissar att det kan ofta se ut såhär:
    10 % adsense intäckter
    90 % affiliate ( av detta kommer 50% av totala affiliate ifrån nyhetsbrevet som forumet skickar ut där annonser finnes)

    /Johan

  13. #13
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Inte mycket ... enskilda moppe leverantörer kan säkert konkurs och du kan förlora pengar men då kommer det genast en ny hungrig aktör och vill betala dig för dina affiliate tjänster ..... adsense känns inte som du skulle förlora direkt MEN gör du något som Google inte gillar så åker du ut ur SERP:en men vad gör det när du har en trogen kundkrets på gissningsvis 1000 anv per månad
    Det påverkar väl även affiliate om du droppar ur google? Färre besäkare är säkert det samma som färre avslut. Så hur menar du? bara för att man har trogna användare gör det inget om man försvinner från google (du kan ju fråga Ted V om han håller med)?

  14. #14
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Givetvis är det känsligt att åka ut ifrån Google MEN är du en forum site hittar många dig just därför och återkommer och ställer frågor ... troligen är en forum site mera stabil utifrån denna synvinkeln än en nischad produkt site .... produkt siten tappar nästan allt om man åker ut ifrån Google ... när vi analyserar böhöver vi nog lägga märke till typen av site utifrån funktion/kundtarget/infostruktur. Jag kallar dem för detta nedan, ni får gärna hjälpa till och fylla på och justera där jag har felaktiga benämningar:
    # Forumsiter
    # Produktsiter - en enda site för att lansera/upplysa om en viss produkt
    # webbshoppar
    # Klassiska företagssiter - har sitt företagsnamn inuti domännamnet
    # Söksiter - typ hemnet.se, eniro.se osv
    # Nyhetssiter - strikt nyhetsflöde
    # Bloggar - casualwriting men ganska ofta uppdaterade

    alla dessa har olika behovs bild och olika SWAT analys ...

    vad finns det mera för siter som uppträder helt olika ut ur behov synkpunkt och Google?

    Jag misstänker också att SEO bolag är olika duktiga beroende på vilken typ av kund som kommer angående typen på siter......

  15. #15
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Givetvis är det känsligt att åka ut ifrån Google MEN är du en forum site hittar många dig just därför och återkommer och ställer frågor ... troligen är en forum site mera stabil utifrån denna synvinkeln än en nischad produkt site .... produkt siten tappar nästan allt om man åker ut ifrån Google ... när vi analyserar böhöver vi nog lägga märke till typen av site utifrån funktion/kundtarget/infostruktur. Jag kallar dem för detta nedan, ni får gärna hjälpa till och fylla på och justera där jag har felaktiga benämningar:
    # Forumsiter
    # Produktsiter - en enda site för att lansera/upplysa om en viss produkt
    # webbshoppar
    # Klassiska företagssiter - har sitt företagsnamn inuti domännamnet
    # Söksiter - typ hemnet.se, eniro.se osv
    # Nyhetssiter - strikt nyhetsflöde
    # Bloggar - casualwriting men ganska ofta uppdaterade

    alla dessa har olika behovs bild och olika SWAT analys ...

    vad finns det mera för siter som uppträder helt olika ut ur behov synkpunkt och Google?

    Jag misstänker också att SEO bolag är olika duktiga beroende på vilken typ av kund som kommer angående typen på siter......
    Jag fattar ingenting av det du skriver=( Du kanske har rätt att till forum kommer användare tillbaka, men det blir ju svårt om man droppar från google och det gör ju att användaren inte hittar sidan ens "första gången".

    Sen tror jag inte att det spela någon roll om det är ett forum eller en "vanlig" site, har man trogna besökare gör det inte lika mycket att åka ut ur google men då måste siten vara stor t ex aftonbladet.se.

    Du får gärna förklara mer hur du menar, med risk för att bli väldigt OT.

  16. #16
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Du får inte glömma bort att just forum har en förmåga att vara klart sämre på att konvertera besökare. Jag har än inte sett ett enda forum som har en ok konverteringsgrad (går säkert på något vis men jag har aldrig sett det).
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  17. #17
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Hej Ara

    De forum jag besöker regelbundet söker jag inte längre genom google ... t ex detta forumet och ett annat ibland dem alla är webforum.nu osv det finns många men alla har sin nich .... har jag väl hittat dem bryr jag mig inte längre om att söka fram dem i google för jag har mitt konto sparat i eposten och kan logga in OCH eftersom jag ställt en fråga i forumet vill jag se om jag har fått svar på den ett par dagar senare ....

    @Magnus ... det kan jag tänka mig att de är.... du menar att konvertera en besökare till ett affiliate avslut eller adsense inkomst? ..... det är detta jag funderar på och då tycke rjag det blir allt tydligare att mailutskicken OM forumet har ett sådant skulle kunna vara den stora inkomstkällan ....

  18. #18
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Min erfarenhet av affiliates verksamhet sträcker sig till Double.net och deras verksamhet tycker jag är helt värdelös, som sånär på 27 kronor...

    Affiliates är ungefär som att passa barn. Det är babysitting 24/7 som gäller för att hålla koll på vilka program som är aktiva, nya program, avslutade program bla, bla, bla... Om man är med i ett program och sen dom avslutar programmet då kan man skyffla trafik till programmets hemsida i flera år utan att någon hör av sig eller bryr sig!! Det är verkligen bedrövligt!!

    Nu håller dom på att se över det, men det är f-n på tiden... men även den nya varianten suger stor elefantsnabel. Man måste fortfarande vara aktiv för att se "vad som är på gång" hela tiden.

    Men visst! Det finns folk som gillar att göra allt manuellt. Lägga in sökord och allt möjligt. Jag är inte en av dom. EN gång ska räcka, sen finns det datorer att göra allt det tråkiga. Det är min filosofi.

    Även Google och AdSense fungerar så. I praktiken behöver man inte logga in på flera år och pengarna bara forsar in!! Det är skön business för en snubbe som mig som gillar att producera, inte underhålla.... inklusive olika annonsörer på de olika nätverken... Blä....!!

  19. #19
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    @johjoh68
    Om du aldrig hittar forumet via google kan du ju inte besöka det och inte komma tillbaka (tänk att sidan försvinner INNAN du hittar den, inte EFTER).

  20. #20
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Du får inte glömma bort att just forum har en förmåga att vara klart sämre på att konvertera besökare. Jag har än inte sett ett enda forum som har en ok konverteringsgrad (går säkert på något vis men jag har aldrig sett det).
    Håller med. Forum är just en plats man går till för att förkovra sig på ett eller annat sätt. Därför det är så "kass konverteringsgrad".

    /Patrik Berggren

  21. #21
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Nej, du vet väl bäst förståss.
    Nej, det verkar du göra ...

    Du kan tjäna lika mycket pengar på AdSense som på Affiliate. Att du inte gör det är en annan sak, men det går och är inget som är tveksamt.

    Beror helt och hållet på vilken nisch du riktar dig mot.

    Att hålla på med affiliate kräver klart mycket mer tid än att hålla på med AdSense-annonser. Börjar man sedan plocka in CPA ifrån de "nätverk" som sysslar med det i Sverige så får du 1 dag på dig att plocka bort annonsen för då har den annonsörens budget gått i taket.

    Med AdSense är det mer "set and forget" än vad Affiliate är ... så, tveksamheter behöver inte infinna sig. Du kan tjäna lika mycket pengar på AdSense som på Affiliate, om inte mer

    /Patrik Berggren

  22. #22
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Där håller jag med Patrick berggren att Adsense har en större faktor "set and forget" i sig .... men å andra sidan ju mera arbete man tvingas lägga ner desto svårare är det för en konkurrent att sno marknaden ifrån dig så är det ju alltid .....

    Man borde nog mäta hur mycket energi det går åt att skapa en krona ifrån Adsense marknaden och hur mycket det går åt att skapa en krona ifrån affiliate marknaden MEN vem lyckas med en sådan komplex mätning... någon?

  23. #23
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Man borde nog mäta hur mycket energi det går åt att skapa en krona ifrån Adsense marknaden och hur mycket det går åt att skapa en krona ifrån affiliate marknaden MEN vem lyckas med en sådan komplex mätning... någon?
    Det har väl alla mätt? Annars vet manju inte vad man ska hålla på med. Man MÅSTE ha koll på hur mycket man måste jobba/ har jobbat för varje krona in, hur sätter man annars priser samt ser om reklam/afili fungerar?

  24. #24
    JSitess avatar
    JSites JSites är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Nej, det verkar du göra ...

    Du kan tjäna lika mycket pengar på AdSense som på Affiliate. Att du inte gör det är en annan sak, men det går och är inget som är tveksamt.

    Beror helt och hållet på vilken nisch du riktar dig mot.

    Att hålla på med affiliate kräver klart mycket mer tid än att hålla på med AdSense-annonser. Börjar man sedan plocka in CPA ifrån de "nätverk" som sysslar med det i Sverige så får du 1 dag på dig att plocka bort annonsen för då har den annonsörens budget gått i taket.

    Med AdSense är det mer "set and forget" än vad Affiliate är ... så, tveksamheter behöver inte infinna sig. Du kan tjäna lika mycket pengar på AdSense som på Affiliate, om inte mer

    /Patrik Berggren
    Men snälla! Webguide har rätt... det är väl ganska självklart att du kan tjäna mer pengar som affiliate än med Adsense. (jag snackar world-wide - inte plutt-Sverige)

    Affiliate är inte endast att signa upp för TD el nåt liknande - du kan vara affiliate direkt mot dina partners och skippa alla mellanhänder - eller t.ex. förhandla - levererar du mer konverterande trafik får du självklart mer betalt... försök att förhandla din % mot Google en gång

    Ta en titt på top100 siter inom några konkurrensutsatta segment (där stålarna finns) och se hur många som använder Adsense...

  25. #25
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Du kan tjäna lika mycket pengar på AdSense som på Affiliate. Att du inte gör det är en annan sak, men det går och är inget som är tveksamt.
    Och exakt vad vet du om hur mycket jag tjänar på Adsense i förhållande till Affiliate?

  26. #26
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Jag skulle gissa att Patrik Berggren är en mästare på just Adsense och konvertera siter så att Adsense pengarna rullar in ..... och likaså är webguide en mästare på att bygga affiliate siter som konverterar ..... men därmed svårt att säga vad som ger mest för en timmes arbete .... vi andra får väl vänta på att era företag tar sig in på fortune 500 listan. .... eller ni kanske redan är där båda två?

    hur som tänker jag lyssna extra noga när Patrik Berggren besvarar mina adsense frågor .....

    och lika mycket tänker jag lyssna på Webguide om jag får några affiliate råd av denne


    Jag har en känsla av att det krävs mera tidsarbete för att få in affiliate pengarna dock .... de siterna är något mera teknik och arbetsintensiva ... stämmer det ?

  27. #27
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Jag skulle gissa att Patrik Berggren är en mästare på just Adsense och konvertera siter så att Adsense pengarna rullar in ..... och likaså är webguide en mästare på att bygga affiliate siter som konverterar ..... men därmed svårt att säga vad som ger mest för en timmes arbete .... vi andra får väl vänta på att era företag tar sig in på fortune 500 listan. .... eller ni kanske redan är där båda två?
    Det kanske under mycket speciella fall går att få upp sina adsenseintäkter men att det generellt skulle gå att tjäna lika mycket pengar på adsense som på affiliate är helt enkelt fel.

    Ta en titt på dessa svenska siffror på renodlade svenska affiliatebolag:
    Pricerunner, omsätter 2007 63 Mkr
    Travellink, omsätter 2008 167 Mkr
    Ticket Privatresor, omsätter 2008 166 Mkr
    Travelstart, omsätter 2008 747 Mkr

    (siffrorna kommer från allabolag.se)

    Det här är bara ett axplock av svenska bolag som tjänar stora pengar på affiliateverksamhet. Jämför det med adsense, jag tror aldrig jag ens hört talas om någon som varit i närheten. (Vet inte vad siter som NY times drar in på Adsense men de kan ju inte gärna jämföras med dessa svenska bolag heller).
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  28. #28
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68

    Jag har en känsla av att det krävs mera tidsarbete för att få in affiliate pengarna dock .... de siterna är något mera teknik och arbetsintensiva ... stämmer det ?
    Inte nödvändigtvis.

    När du kör affiliate så har du full kontroll på allting, placering, hur mycet pengar du kan tjäna på ett visst program, fram till konverteringen på målsiten, du känner dock till hur stor den är.

    När det gäller Adsense, så har du inte kontroll på hur mycket pengar du tjänar på respektive annons, du har ingen kontroll på vilka annonser som kommer att visas och bara delvis var de kommer att visas.

  29. #29
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Det kanske under mycket speciella fall går att få upp sina adsenseintäkter men att det generellt skulle gå att tjäna lika mycket pengar på adsense som på affiliate är helt enkelt fel.

    Ta en titt på dessa svenska siffror på renodlade svenska affiliatebolag:
    Pricerunner, omsätter 2007 63 Mkr
    Travellink, omsätter 2008 167 Mkr
    Ticket Privatresor, omsätter 2008 166 Mkr
    Travelstart, omsätter 2008 747 Mkr

    (siffrorna kommer från allabolag.se)

    Det här är bara ett axplock av svenska bolag som tjänar stora pengar på affiliateverksamhet. Jämför det med adsense, jag tror aldrig jag ens hört talas om någon som varit i närheten. (Vet inte vad siter som NY times drar in på Adsense men de kan ju inte gärna jämföras med dessa svenska bolag heller).
    Jag har inte pratat om företagen, för dem vet jag att det är en mycket lönande affär.

    Som AFFILIATE, till ett av de bolagen, är det inte säkert du tjänar mer än vad du kan göra på AdSense ...

    Ska vi dra fram hur mycket som omsätts totalt inom AdWords Content Network? Då tror jag de siffror du dragit fram bleknar.

    /Patrik Berggren

  30. #30
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Och exakt vad vet du om hur mycket jag tjänar på Adsense i förhållande till Affiliate?
    och jag säger detsamma .... och, det är jag inte intresserad av.

    Frågeställningen var väl om det går att tjäna lika mycket pengar på AdSense som affiliatemarknadsföring. Bara för att du tjänar mer på affiliatemarknadsföring än adsense så är ju inte det en sanning om att man tjänar mest på affiliate, eller har möjligheten att tjäna mest på affiliatemarknadsföring.

    Jag konstaterar bara att som webbplatsägare kan man tjäna lika mycket, eller t o m mer pengar via adsense än på affiliatemarknadsföring.

    Sedan om Du, eller någon annan fokuserar på affiliatemarknadsföring, så är det ju glasklart att ni "proklamerar ut sanningen" om att man inte kan tjäna lika mycket pengar via AdSense som affiliatemarknadsföring.

    Skitsnack skulle jag vilja säga. Kvalificerat sådant

    /Patrik Berggren

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Adsense Regler
    Av Peder Molin i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 14:02
  2. Adsense vs TD, Double etc
    Av Marcin i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 22:17
  3. Blogg Adsense
    Av Peder Molin i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 16:43
  4. Adsense guide?
    Av Feldon i forum Google
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 20:06