Resultat 1 till 9 av 9

Adsense direkt ifrån start av en site eller ej?

  1. #1
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Om man lanserar ett projekt/website för att tjäna adsense pengar. Har det då inverkan på hur lätt det är att optimera upp siten till position 1-3 om man lägger in Adsense ifrån början eller om man väntar?
    /Johan

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Ingen påverkan. google har skrivit någonstans i sin information att det varken påverkar negativt eller positivt. Stämmer överens med min erfarenhet.

  3. #3
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Nej, det är riktigt. Med eller utan AdSense gör ingen skillnad i sökresultatet.

    AdSense är ett bra sätt att hålla koll på trafiken. Det gör även analytics, men personligen tycker jag analytics kan bli lite rörigt... men det är väl en smaksak, antar jag! :-)

  4. #4
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Jag lägger aldrig annonser på en helt ny sida. Jag kan inte heller se att det skulle påverka rankningen men det finns andra anledningar (med undantag såklart). Den första tiden jobbar man ofta på att låta sidan växa, byta länkar, skaffa starka trafikkällor osv. och det arbetet kan enligt min erfarenhet bli enklare om man håller igen med annonserna. Med få besökare, ”dålig trafik” och liknande riskerar också att dra på dig ex. smart pricing. Man tjänar för det mesta ändå så lite på en ny sida.

  5. #5
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Intressant kommentar ifrån dig Daniel. Vad menar du med "smart pricing"? Är det ett exempel på dålig trafik eller exempel på något annat?

  6. #6
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Daniel: tror jag inte ett dugg på! :-)

    Men visst, att tro är att inte veta!

    ***
    Den främsta anledningen att lägga annonser på en ny sida är väl inte att tjäna pengar utan lägga in annonserna där de ska vara... helt enkelt!

    Alltså, en sida som är nyare än 6-12 månader är ny oavsett vilket. Med eller nya annonser... sidan är fortfarande en nykomling! Jag har fått $1:50 på ett klick från en helt ny sida...

    [redigera]
    Ursäkta mig! Om man kör databas är det en möjlighet man har att lägga in annonser direkt i koden och visa den allt eftersom det dynamiska innehållet förändras. Men du kanske kör på statiska sidor och inte har detta behovet!? Det kan ju vara så!

  7. #7
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag håller med Daniel, det är väl större risk att man får någon "Smart Pricing"-effekt på reklamen i början + om syftet är att tjäna massa pengar så lägger man inte reklamen där den inte syns vilket skulle kunna hämma möjligheterna till länkbyte/partnerskap i början.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  8. #8
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av plana
    Daniel: tror jag inte ett dugg på! :-)
    Men visst, att tro är att inte veta!
    ***
    Den främsta anledningen att lägga annonser på en ny sida är väl inte att tjäna pengar utan lägga in annonserna där de ska vara... helt enkelt!
    Det behöver du såklart inte heller göra om du inte vill Eftersom att det inte verkar påverka rankningen så är det väl bäst att göra om man själv känner fungerar och passar.

    Jag förstår din tanke kring att lägga in annonserna om du avsatt speciell plats och utrymme i designen för det men jag har själv aldrig sett det som ett problem, varken med statiska eller databasdrivna sidor. Det går oftast att lösa på något sätt, med en bild, genom att flytta ett par element eller liknande. När vi är inne på ämnet brukar man ju ändå behöva flytta runt och experimentera med annonsernas placering, storlek, design osv. på en ny sida för att optimera placeringen och inkomsterna och då har man ju samma problem om man inte kan vara... lite flexibel.

  9. #9
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Varje gång jag postar i detta forumet får jag ett felmeddelande att man bara kan posta EN gång... Det är konstigt för det har fungerar felfritt tidigare!? Någon mer än jag som postar dubbelt -- konsekvent!?

    ***
    Ja... det är väl fel på min design, för den är i princip aldrig så flexibel att man kan flytta runt på saker lite som man vill... Inte utan att det är VÄLDIGT jobbigt!!

    Tillräckligt jobbigt för att jag ska avstå! :-)

    En kul grej som jag upptäckte nyligen var att lägga alla annonskoder som application-variabler. Sen kan man peta in annonser där det passar, även inne i en loop:

    Exempel, Nyheter

    1. Nyheter...
    2. Nyheter...
    [annons 460 x 60]
    3. nyheter...
    4. nyheter
    [annons 460 x 15 text]
    5
    6
    [annons 460 x 60]
    7
    8
    [annons 460 x 15 text]

    ***
    response.write application("adsense460x60")
    response.write application("adsense460x15Text")


    Ja, det där var bara ett exempel, men så kan man laborera med olika varianter, hur man vill och som det passar.

    Ja... detta kanske inte imponerar på någon och man kan ju givetvis köra serversides includes också... men personligen ger denna variant mig mer renare kod och just jag trivs med det! :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Många inlänkar från start?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 12:21
  2. CSS i direkt i html-dokumentet
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 16:54
  3. Inlänk ifrån förstasida vs. undersida
    Av m4gnus i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 14:49
  4. Tvåspråkigt + start/introsida
    Av seattlegrunge i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 12:30
  5. ID=10 direkt till katalogstruktur?
    Av Pierre i forum URL-omskrivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 15:55