Resultat 1 till 19 av 19

Vad kostar det att anlita en seo konsult?

  1. #1
    okloks avatar
    oklok oklok är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    16
    Jag har tänkt att under snar framtid anlita en seo konsult för att göra onpage optimering samt offpage optimering på min e-commerce sida.
    Förmodligen kommer det bli ngn från detta forum eller seo-proffs punkt se.

    Men hur mkt kostar SEO och hur länge borde man anlita en SEOare för att det ska bli effektiv?

    Det är bla sökord som : kläder, klänningar

    Blir det dyrare om man vill ha SEO på både svenska, danska, finska och norska samt engelska?

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Kostnaden beror väldigt mycket på vad som skall göras, ordrymd etc.
    Man måste titta på varje projekt och utgå från dess unika förutsättningar.
    Generellt kan man säg att det tar längre tid att göra optimeringen på fler språk och då blir det också dyrare. Om konkurrensen är hög inom en viss ordrymd så kommer offpage-jobbet att kräva mer jobb och blir därmed dyrare.

    I princip delar man upp ett projekt i två delar:
    Onpage - Oftast utförst detta i en inledande fas, man ser till att all källkod och alla texter på webbplatsen är optimerade.
    Offpage - Detta börjar man med efter, eller i samband med onpage. Främst länkbygge, där man införskaffar länkar från externa webbplatser.

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Ja, som webguide säger får man ta en närmare titt för att kunna ge en offert.
    Vad som styr priset är många faktorer:
    Sökorden - vilka, antal och konkurrens
    Webbplatsen - är den on page-optimerad och klar eller behöver mycket arbete göras?
    Länkar - kostnaden här utgår ifrån konkurrensen på sökorden som arbetas med, men även vilka möjligheter er webbplats har att attrahera inkommande länkar


    Många SEO-bolag kan säkert ge dig ett pris redan på den information du har lämnat här, det är en varningssignal.
    Jag rekommenderar dig dock att istället titta efter en leverantör som faktiskt vill hjälpa dig att uppnå de resultat du önskar.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Varför anlita en seo-konsult? Varför inte göra det själv?

    Är det en riktigt hård konkurrens i SERP:en kanske det är relevant, men oftast behövs det inte ... det gäller att hitta de rätta sökorden, de som konverterar, att optimera för ... att köra SEO för. DET lär knappast hända med en seo-konsult då de fokuserar på SERP:ar med många sökningar, hård konkurrens, det är där de får mest betalt, oavsett om det ger DIG SOM KUND merförsäljning.

    Att hitta de sökord som konverterar görs snabbt via PPC på en dag eller 2 till en kostnad av några hundralapper upp till en tusing. Det är de guldorden du ska köra SEO på ... inga andra, bara de som konverterar till nya kunder

    /Patrik Berggren
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2009-08-14 klockan 21:32.

  5. #5
    okloks avatar
    oklok oklok är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    16
    Min första tanka var faktis att anlita en SEO proffs eller liknande för att se hur denna fortskrida och hur resultatet blir, av detta ska jag naturligtvis lära mig av det.

    "det gäller att hitta de rätta sökorden,"

    Jag har aldrig förstått detta. Har jag skrivit de sökord jag vill ha i min hemsida (onpage SEO), hur ska jag då kunna ändra dessa sökord utan att kunden tycer att det ser misstänksamt ut? (Syftar sökord på text beskrivning samt i meta taggar)


    PPC klarar jag mig själv, om jag förstått det rätt är det bara att öppna ett adword konto och försöka hitta guldkorn keywords.
    Är det skillnad mellan klänning , kläning och klänningar när man ska skriva in relevanta sökord?
    Senast redigerat av oklok den 2009-08-14 klockan 23:39.

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Varför anlita en seo-konsult? Varför inte göra det själv?

    Är det en riktigt hård konkurrens i SERP:en kanske det är relevant, men oftast behövs det inte ... det gäller att hitta de rätta sökorden, de som konverterar, att optimera för ... att köra SEO för. DET lär knappast hända med en seo-konsult då de fokuserar på SERP:ar med många sökningar, hård konkurrens, det är där de får mest betalt, oavsett om det ger DIG SOM KUND merförsäljning.

    Att hitta de sökord som konverterar görs snabbt via PPC på en dag eller 2 till en kostnad av några hundralapper upp till en tusing. Det är de guldorden du ska köra SEO på ... inga andra, bara de som konverterar till nya kunder

    /Patrik Berggren
    Patrik, jag är imponerad över din förmåga att alltid hitta en troll-vinkel i alla trådar du ger dig in i. Jag tycker att det är synd att du på detta forum drar alla SEO-konsulter över en kam på ett så negativt sätt när du skriver:

    "DET lär knappast hända med en seo-konsult då de fokuserar på SERP:ar med många sökningar, hård konkurrens, det är där de får mest betalt, oavsett om det ger DIG SOM KUND merförsäljning".

    Sättet du beskriver är raka motsatsen till hur vi och flera andra duktiga SEO-konsulter arbetar. Det är väldigt ofta som jag förklarar för kunderna varför de istället bör satsa på sökord med en lägre sökvolym på grund av att förhållandet mellan sökvolym och konkurrens är betydligt bättre.

    Jag inser ju nu i efterhand att du såklart ville agera troll, varför jag känner mig dum som föll för det. Klickar trots det på "Skicka svar"-knappen

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    DET lär knappast hända med en seo-konsult då de fokuserar på SERP:ar med många sökningar, hård konkurrens, det är där de får mest betalt, oavsett om det ger DIG SOM KUND merförsäljning.
    Intressant, det visste jag inte att vi gjorde!?

  8. #8
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Carl-Gustav Öberg
    Jag inser ju nu i efterhand att du såklart ville agera troll,
    ... vad menas med det uttrycket?

  9. #9
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    ... vad menas med det uttrycket?
    han syftar på forumtroll

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Forumtroll

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Svepande generaliseringar och påståenden om hur en hel bransch arbetar är förutom att det är felaktigt inte konstruktivt för en diskussion.
    Arbetssättet inom vår bransch varierar mellan de företag/konsulter som är verksamma.

    Vad som gäller konverteringar så är kunder i en hel del fall mycket medvetna om vad det är som fungerar. De vänder sig till ett företag/konsult för att de behöver ytterligare stärka sina positioner där samt även hitta andra begrepp som även det kan fungera.
    Så att en kund skulle luras att betala för det som inte konverterar av ren okunskap är inte med sanningen överensstämmande. I en del fall ja, framför allt om det gäller nystartade verksamheter inom ett område som kan verka lite obekant.

    Att många väljer att lägga ut SEO-tjänster till andra är helt enkelt en fråga om tid, intresse, kunskap och resurser. Jag skulle säkert kunna laga min bil själv om jag skaffade lite manualer, verktyg, kunskap och erfarenhet. Men jag väljer att köpa in den tjänsten de gånger det behövs.

    Egentligen har okloks första fråga besvarats redan i de två efterföljande inläggen. Även om jag inte fullt ut delar Carl-Gustavs uppfattning om att det inte går att lämna ett pris med de uppgifter som finns i första inlägget av oklok.
    Eller snarare en miniminivå på vad det skulle kosta är inte speciellt svårt att ta fram. Om den sedan är en fast avgift eller kopplade till resultat på något sätt är en annan sak.

    (Man bör kanske också ha klart för sig att av de som har svarat i tråden arbetar en del med optimering åt företag och har därför ett egenintresse att föra fram sina egna tjänster, så också undertecknad. Det är bara att följa länkarna i våra signaturer.)

  11. #11
    okloks avatar
    oklok oklok är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    16
    Mmm ... men det verkar som inge har angett en ungefärlig summa för min fråga...hur mkt brukar det handla om /månad för hur mkt arbete?

  12. #12
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Deras timarvoden kan sträcka sig från 500-2000kr(säkert mer) i timmen beroende på vem du anlitar.

    Du vill hitta nyckelord folk använder för att de ska hitta din sida helt enkelt, börja här för att hitta lite sökfraser.

    Du säger att du vill lära dig, kör på själv så lär du dig samtidigt och sparar en hel del pengar =)

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Svepande generaliseringar och påståenden om hur en hel bransch arbetar är förutom att det är felaktigt inte konstruktivt för en diskussion.
    Arbetssättet inom vår bransch varierar mellan de företag/konsulter som är verksamma.

    Vad som gäller konverteringar så är kunder i en hel del fall mycket medvetna om vad det är som fungerar. De vänder sig till ett företag/konsult för att de behöver ytterligare stärka sina positioner där samt även hitta andra begrepp som även det kan fungera.
    Så att en kund skulle luras att betala för det som inte konverterar av ren okunskap är inte med sanningen överensstämmande. I en del fall ja, framför allt om det gäller nystartade verksamheter inom ett område som kan verka lite obekant.

    Att många väljer att lägga ut SEO-tjänster till andra är helt enkelt en fråga om tid, intresse, kunskap och resurser. Jag skulle säkert kunna laga min bil själv om jag skaffade lite manualer, verktyg, kunskap och erfarenhet. Men jag väljer att köpa in den tjänsten de gånger det behövs.

    Egentligen har okloks första fråga besvarats redan i de två efterföljande inläggen. Även om jag inte fullt ut delar Carl-Gustavs uppfattning om att det inte går att lämna ett pris med de uppgifter som finns i första inlägget av oklok.
    Eller snarare en miniminivå på vad det skulle kosta är inte speciellt svårt att ta fram. Om den sedan är en fast avgift eller kopplade till resultat på något sätt är en annan sak.

    (Man bör kanske också ha klart för sig att av de som har svarat i tråden arbetar en del med optimering åt företag och har därför ett egenintresse att föra fram sina egna tjänster, så också undertecknad. Det är bara att följa länkarna i våra signaturer.)
    Precis som du skriver i början varierar arbetssättet mellan företag, men självklart varierar även betalningsmodellen. Det finns ju väldigt många bolag som hade kunnat ge ett pris baserat på okloks första beskrivning, i regel handlar det ju då om färdiga paket. Jag skulle också kunna ge ett pris, då vi har en betalningsmodell som innebär att vi kan börja på en prisnivå och om vi i samråd med kunden ser att det inte räcker eller att det t o m är för mycket enkelt kan justera upp eller ned månadskostnaden. Normalt sett börjar vi dock alltid med en sökordsanalys för att kunna ge kunden en rekommendation på hur mycket arbete som bör läggas ned på on page-optimering och länkar. Ibland är det dock som du säger Urban att kunden själv har en god uppfattning om vilka sökord som konverterar och vet exakt vad de vill ha för resultat, då kan vi ge en direkt rekommendation på en prisnivå med alla fakta i handen (sökord, konkurrens på dessa, nuvarande placering och önskat resultat samt tidsram).

    Onekligen har vi ett egenintresse i att peka på fördelarna med våra arbetssätt och betalningsmodeller, men jag tror att våra engagemang i bolag etc. framgår rätt tydligt här.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Arbetssättet du beskriver Carl-Gustav är väl ungefär som en stor del av branschen använder sig av.

    För att undvika att tråden framöver glider över till egenreklam så skulle jag föreslå oklok att kontaktar något/några av företagen här, eller skapa en seriös förfrågan i den här tråden.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av oklok
    Mmm ... men det verkar som inge har angett en ungefärlig summa för min fråga...hur mkt brukar det handla om /månad för hur mkt arbete?
    Hmm otroligt svårt att svara på, hur långt är ett snöre?

    Jag tror att timdebitering är dumt för dig som köpare men du kan ju sätta ett mål och utefter det göra jobbet själv. Det handlar ju om att slå sig upp i konkurrensen och då måste du analysera deras position per sökord samt kanske följa dom ett tag i jämförelse med din egen sida.

    Föreslår att du jobbar efter detta.
    1. Fundera på vilka sökord du vill vara rankad på
    2. Hitta dina konkurrenter och se vilka sökord som verkar mest populära
    3. Du kan lära dig massor här på forumet för att göra jobbet själv
    4. Lär dig hur du enkelt skapar en sida där du följer konceptet av SEO, vilka ingredienser du behöver för att det skall fungera.
    5. Läs och lär artiklar om hur SEO fungerar och det finns massor på nätet.

    VIll du konsultera någon för jobbet ska du nog vända dig till någon av de seriösa här på forumet och dom hittar du även här

    Lycka till, alla här på forumet har mer eller mindra startat på samma sätt så nu är det kanske din tur, spar pengarna och bli din egen SEO expert

    Michael

  16. #16
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    .... spar pengarna och bli din egen SEO expert
    Michael
    Men det tar tid .. mitt råd är lika enkelt som kärnan i Michaels råd surfa in på http://www.seo-proffs.se/ be om offerter där .... För ingen kan ge dig priser i ett öppet forum ....

    Tack Kimpo!

  17. #17
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Arbetssättet du beskriver Carl-Gustav är väl ungefär som en stor del av branschen använder sig av.

    För att undvika att tråden framöver glider över till egenreklam så skulle jag föreslå oklok att kontaktar något/några av företagen här, eller skapa en seriös förfrågan i den här tråden.
    Jag har i mina ögon rätt stor insikt i hur de stora SEO-bolagen i Sverige jobbar, dels av egen erfarenhet men även utifrån en hel del tid spenderat på konkurrentanalys, och min uppfattning är att inget av de stora SEO-bolagen arbetar på det viset jag beskrev ovan. Har inte heller hittat något mindre bolag som har just det upplägget, men jag kan såklart ha missat något, upplys mig gärna i så fall.

    Om du (oklok) vill arbeta med SEO själv finns det massor bra att läsa på internet, inte minst på detta forum. Det kan även vara lärorikt att anlita en konsult för att få rådgivning och konkreta åtgärdspunkter för din webbplats samt rådgivning för hur du själv kan bygga länkar på ett bra sätt. Som tidigare sagts är http://www.seo-proffs.se/ en bra utgångspunkt!

  18. #18
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag är inte SEO-proffs och arbetar bara med mina egna sidor.

    Det finns stora företag inom SEO som har säljare som ringer runt och erbjuder småföretag garanterad topp tre placering. Varför vet jag detta? En god vän till mig har en maskinfirma och blev uppringd och fick ett kostnadsförslag per telefon och att han var garanterad att hamn i bland topp tre, annars skulle han inte behöva betala.

    Eftersom vi känner varandra och han vet vad jag pysslar med ringde han upp mig för att kolla om det var värt pengarna. Detta var i december 2008. Intressant sak i sammanhanget är att sökordet som förslaget gällde inte skulle lett till någon vettig trafik.

    Jag har även personligen fått liknande samtal.

    Så det förekommer det mesta.

  19. #19
    okloks avatar
    oklok oklok är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    16
    Jag har läst alla inlägg och är tacksamma för det, mkt frågor har besvarats och det har varit en en fakta rik diskussion.

    Vad jag kommer att göra är att fortskrida lära mig SEO, men när jag kommer till en punkt jag vill ha en massa hjälp då får det nog bli seo-proffs!
    Tack!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bannernätverk som kostar pengar
    Av hans99 i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 14:24
  2. Skribent/Content writer med prisgaranti, anlita mig nu!
    Av Scrach i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 18:46
  3. SÖKES: SEO-Konsult
    Av southqvist i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 16:15
  4. SEO Konsult
    Av J B i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 17:01
  5. Anlita en SEO konsult!
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 20:01