Resultat 1 till 8 av 8

Söker råd/svar till mitt SEO-försök.

  1. #1
    Rawland Hustles avatar
    Rawland Hustle Rawland Hustle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    15
    Hej!

    [Asslicking]Först vill jag tacka för ett superbra forum, och ett speciellt tack till Jim som delar med sig av sina kunskaper inom SEO.[/Asslicking]


    Jag håller på med ett försök att sökordsoptimera en sida.
    Sidan var tidigare gjord i ASP vilket jag läst inte alls är bra ur SEO-synpunkt,
    så nu har jag gjort om den i HTML.

    Jag använder nu Googles verktyg för webbansvariga och har där bl.a lagt upp en robot.txt som även innehåller en sitemap.

    När jag kollar på Googles cachade version av sidan visar den den gamla ASP-versionen.
    1.Betyder det att mina ändringar inte kommer ha någon effekt förrän de gör en ny "crawling"?
    2.Och behöver jag köra 301 på de gamla ASP-sidorna till de nya HTML-sidorna?

    Vidare har jag gjort specifika descriptions och titles på varje enskild undersida
    och lagt in sökordet i H1 och H2.
    Har också registrerat sidan på dmoz.org och några andra register.
    Jag arbetar nu med att skaffa mig inlänkar, men sidan jag jobbar med är ett
    seriöst företag så:
    3.Kan det skada företagets dignitet att ha inlänkar från orelaterade och mindre seriösa sidor?

    Texten/informationen på sidan är nog ganska stark, men det finns ju alltid tweaks att göra.

    4.Vad skulle ni föreslå att jag gör härnäst?
    5.Hur länge, på ett ungefär, kommer det dröja innan jag kan se någon klättring i sökresultaten av de ändringar jag gjort hittills?

    (Sidan visas inte ens bland resultaten på sökordet på Google i dagsläget,
    och har PR 3)

    Tusen tack till de/den som tar sig tid att ge mig konstruktiva råd!

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jag skulle behålla asp om jag var du, annars förlorar du ju sitens dynamik. Det påverkar inte seo-värdet.

  3. #3
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Några svar på de inledande punkterna. Ja, Google måste hitta de nya sidorna innan någon skillnad märks och en viktig del av detta är att 301'a de gamla adressrna till de nya.

    Kontrollera även i dina webboggar om det finns några besök från GoogleBot och vilka adresser den har hämtat - de hämtar kanske de nya sidorna men har inte uppdaterat sitt index/cache ännu.

    Det råder säkert delade meningar om hur skadliga "dåliga" inlänkar är men tror de flesta är överens om att de i alla fall inte gör samma nytta som en relevant länk av högre kvalitet.

  4. #4
    Rawland Hustles avatar
    Rawland Hustle Rawland Hustle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    15
    Tack för era svar!

    Till webguide:
    Jag läste det här och tänkte att det var bättre att ta det säkra före det osäkra:
    (utdrag ur http://www.seo.se/sokmotor_marknadsforing_10.asp)

    "Sökmotorerna börjar att bli bättre på att indexera databasgenererade hemsidor. Dock ner till en viss nivå. Har era undersidor flera frågetecken och/eller likhetstecken i adressen så se upp."

    "Den Statiska HTML sidan. Back to basic. Detta är det enda som gäller när man skall göra sökmotormarknadsföring."

    andgu: Ska se över detta och eventuellt då ändra lägga in redirects.

    Tack!

  5. #5
    Rawland Hustles avatar
    Rawland Hustle Rawland Hustle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    15
    Någon mer som har några synpunkter eller idéer?

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Att Google skulle ha problem att indexera databasgenererade sidor stämmer inte. Nästan alla webbplatser är databasgenererade nu för tiden.

    Det som avsågs var att om man använde väldigt många parametrar i urlerna så kunde Google få problem att följa dem, men det finns det ju ingen anledning att göra och om man av någon anledning skulle vara tvungen att göra det så kan man skriva om urlerna.

    Det finns inga nackdelar ur seosynpunkt att använda asp eller php (snarare tvärtom). Detta bör du naturligtvis tänka på nu, du vill ju inte hamna i en situation där du måste bygga om alltihop bara för att du t.ex. vill lägga till en nyhetsfunktion på webbplatsen.

  7. #7
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Rawland Hustle
    Tack för era svar!

    Till webguide:
    Jag läste det här och tänkte att det var bättre att ta det säkra före det osäkra:
    (utdrag ur http://www.seo.se/sokmotor_marknadsforing_10.asp)

    "Sökmotorerna börjar att bli bättre på att indexera databasgenererade hemsidor. Dock ner till en viss nivå. Har era undersidor flera frågetecken och/eller likhetstecken i adressen så se upp."

    "Den Statiska HTML sidan. Back to basic. Detta är det enda som gäller när man skall göra sökmotormarknadsföring."

    andgu: Ska se över detta och eventuellt då ändra lägga in redirects.

    Tack!
    För att förtydliga vad som menades:
    url'er av typen: sida.com/sökord
    är att föredra över url'er av typen:
    sida.com/index.php?id=34300&page=12&sec=2&d=1&a=1.ab1

    Men att google skulle ha någon svårighet att indexera dessa är inte anledningen.
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  8. #8
    Rawland Hustles avatar
    Rawland Hustle Rawland Hustle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    15
    head:

    Ok. Tack!

    Faktum är att sidan inte behöver använda sig av asp, utan fungerar lika bra i ren html. Så jag kör med det så länge iallafall.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Söker samarbetspartner till Stadsportal
    Av Daniel_K i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 10:26
  2. Ett första försök till svenskt länkbete
    Av David Olofsson i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 20:26
  3. Inbetalning till mitt adwordskonto
    Av PeterpåG i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 22:10
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 12:32
  5. Söker medlemmar till datorgrupp
    Av oskari i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 14:11