Resultat 1 till 27 av 27

SEO vänlig plattform

  1. #1
    Kapten_Hejs avatar
    Kapten_Hej Kapten_Hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    Hej!

    Jag har planer på att bygga en ny hemsida och undrar om ni har några bra tips på hur man gör den så SEO vänlig som möjligt? Sitedirect har jag hört ska vara bra tex men det är alldeles för dyrt.
    Hur blir det om man gör den i dreamveaver?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Sitedirect vet jag inte vad det är, men Dreamweaver är ju en editor (html/wysiwyw) och den påverkar inte alls SEO, framför allt inte om du håller dig borta från wysiwyg.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Lite beroende på din kunskapsnivå så finns det lite olika open source alternativ (inga licenskostnader).

    Wordpress - Egentligen en blogg plattform men fungerar mycket bra som CMS för en "vanlig" webb också. Stora uppsidan är att det finns en uppsjö guider om hur man bäst anpassar för SEO

    Drupal - Inte ett cms utan ett framework. Kräver lite mer kunskap, men erbjuder närmast oändlig flexibilitet. Personlig favorit.

    Joomla - Kräver inte lika mycket förkunskap som Drupal. Vet att det finns många som kan SEO och som gillar Joomla.

  4. #4
    Kapten_Hejs avatar
    Kapten_Hej Kapten_Hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    med tanke på att jag aldrig gjort en hemsida förrut så är enkelhet ett krav. Men jag fattar ju hur viktig seo är så vill ju inte missa chansen att få det så bra som möjligt ifrån början. Vad händer om man slänger ihop en sida i dreamveaver? Vad är skillnaden mellan vanlig html och en specifik plattform?

    summa sumarum: enkelt billigt och seo vänligt

  5. #5
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Citat Ursprungligen postat av Kapten_Hej
    med tanke på att jag aldrig gjort en hemsida förrut så är enkelhet ett krav. Men jag fattar ju hur viktig seo är så vill ju inte missa chansen att få det så bra som möjligt ifrån början. Vad händer om man slänger ihop en sida i dreamveaver? Vad är skillnaden mellan vanlig html och en specifik plattform?

    summa sumarum: enkelt billigt och seo vänligt

    Jag kan själv i princip no nothing om att bygga hemsidor men jag jobbar med joomla och det funkar fint. lite småkrångel ibland men inget som en rookie inte kan lösa om man ger det lite tid.

  6. #6
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Du bör tänka lite på skalbarhet och att du vill troligtvis kunna redigera innehållet på siten utan att behöva blanda in ftp program. Kör på wordpress

  7. #7
    Mackans avatar
    Mackan Mackan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Kapten_Hej
    med tanke på att jag aldrig gjort en hemsida förrut så är enkelhet ett krav. Men jag fattar ju hur viktig seo är så vill ju inte missa chansen att få det så bra som möjligt ifrån början. Vad händer om man slänger ihop en sida i dreamveaver? Vad är skillnaden mellan vanlig html och en specifik plattform?

    summa sumarum: enkelt billigt och seo vänligt
    Om något av nedanstående blir att slå in en öppen dörr så ber jag om ursäkt, men förhoppningsvis är det till hjälp eftersom du skrev att du aldrig byggt en hemsida förut...
    "Vanlig html" är själva koden/språket som man skriver och som talar om vad som ska visas i webbläsaren när någon besöker sajten.

    Vad som skapar den koden kan antingen vara att du:

    1. Skriver den helt och hållet för hand i till exempel Notepad på din dator (kräver att du lär dig att "taggar" som finns i html och skriver allt för hand)

    2. Använder ett program som Dreamweaver som är specialbyggt för att skapa bland annat HTML-kod. Där finns en editor med två lägen, designläge och kodläge. Designläge hjälper dig genom att automatisera vissa saker - som till exempel istället för att du i Notepad skriver <p>Nytt stycke</p> så kan du i Dreamweawers designläge klicka på Enter på ditt tangentbord så skapar den automatiskt taggarna (i detta fall <p>). I kodläge arbetar du på liknande sätt som i Notepad men Dreamweaver färgsätter olika taggar på olika sätt och ger dig också till en rad genvägar för att t ex klistra in kod som gör arbetet smidigare. Du kan växla mellan dessa två lägen i programmet medan du arbetar med en sida.

    3. Använder dig av ett CMS (t ex Drupal, Joomla eller Wordpress som nämnts i denna tråd). I dessa har du också hjälp av en editor, vanligen något färre och mindre avanceread funktioner (dock fullt tillräckligt för i de allra flesta fall) än i Dreamweaver, men också med två lägen där du kan arbeta antingen i designläge eller kodläge.

    Fördelar + / nackdelar -:

    1. Notepad eller motsvarande
    + Du lär dig verkligen "hantverket" HTML-kodande och förstår hur det är uppbyggt då du behöver lära dig alla taggar du använder och deras funktion. Full kontroll över koden.
    - Tidskrävande. För mer avancerade funktioner krävs det ännu mer tid och studier. Svårt att få bra överblick över koden. Kräver ett separat FTP-program (som för över filerna från din dator till servern där din hemsida finns)

    2. Dreamweaver
    + Uppbyggt för att skapa kod. Många funktioner och hjälpmedel. Bra översikt över ditt arbete med din sajt. Inbyggt FTP-program.
    - Du är bunden till den dator där du har Dreamweaver installerat. Designläget kan ibland hitta på saker med din kod som inte är helt önskvärt bland annat ur SEO-synpunkt.

    3. CMS
    + Går att nå från vilken dator som helst - du kan vara på Bahamas och arbeta med din sajt utan att ha din egen dator med dig. Finns många mer avancerade funktioner i färdiga moduler/komponenter/plugins som andra bidragit med och som skulle ta mycket tid att själv koda - dessa kan du i tre nämnda CMS:en ovan installera och klicka igång på din sajt med några enkla klick. Flera av dessa hjälper dig också till en mer SEO-vänligare sajt genom att automatisera funktioner. Finns många färdiga mallar du kan ladda ner, köpa och/eller modifiera efter behov.
    - Om du vill ha originellt utseende är det lite jobb med att lära sig att designa egna mallar (vilket det ju i och för sig är i också alternativ 1 och 2), men det finns som sagt färdiga mallar du kan använda som grund. Du måste vara uppkopplad för att kunna jobba med din sajt.

    Egen erfarenhet

    Jag har gått från att lära mig koda i Notepad till att inse att "oj, vad mycket enklare det blev med hjälp av Dreamweaver" till att upptäcka "oj, vad behändigt med ett CMS att ha så många avancerade funktioner färdiga redan och att kunna redigera min sida från vilken dator". Hade lite motstånd mot att släppa Dreamweaver först, men skulle jag "börja om" idag (om det nu var möjligt) skulle jag välja ett CMS alla gånger.

    Egna reflektioner om CMS

    Har använt, och använder, Wordpress och Joomla, mest Joomla idag. Jag gillar Joomla att som Bernt skriver att insteget är enklare, har hört mycket gott om Drupal (noterade också ovan att Bernt kallar detta ett Framework, snarare än CMS) också, men valde det bort det för att jag såg Joomla som enklare att komma igång med för egen del + det stora supportcommunityt som finns (och som jag räknade med att behöva stöd av!).

    Wordpress är lysande, finns som sagt som nämnt ovan, mycket olika guider till att göra det SEO-vänligt (vilket det i många stycken är redan från starten). Flexibelt och lättarbetat i mitt tycke. Hade en del begränsningar när jag ville göra lite mer avancerade sajter och det fick mig att gå över till att använda Joomla mer.

    Joomla kräver lite nedladdade (gratis kompontenter och dylikt) hjälpmedel för att fungera smidigt ur SEO-synpunkt, men när det jobbet väl är gjort så är jag väl nöjd med resultaten.

    Övrigt

    Om du söker på detta forum finns det flera olika trådar som tipsar om hur du kan göra dessa CMS mer SEO-vänliga, inklusive vilka komponenter/moduler/plugins du ska ladda ner och var du hittar dem. Har samlat några exempel nedan (om länkarna inte fungerar för att jag inte får posta så många länkar i ett inlägg kanske någon moderator kan kasta ett öga på dessa).

    Wordpress
    http://www.seo-forum.se/databas-och-...=wordpress+seo

    Joomla
    http://www.seo-forum.se/databas-och-...ghlight=joomla
    http://www.seo-forum.se/databas-och-...ghlight=joomla

    Drupal
    http://www.seo-forum.se/url-omskrivn...ghlight=drupal
    http://www.seo-forum.se/databas-och-...ghlight=drupal

    Allmänt
    http://www.seo-forum.se/allmaen-seo-...ghlight=joomla

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bra redogörelse Mackan. + rykte för det

  9. #9
    Kapten_Hejs avatar
    Kapten_Hej Kapten_Hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    Det lutar nu åt att jag kommer börja med dreamveaver eller ms publisher. Kanske båda om det går att kombinera. Därefter längre fram kanske jag hoppar på ett CMS tåg när det väl beger sig.

    Nu till nästa frågeställning. Vilket webbhotell?

    Något jag undrar över är PHP stöd. Är det viktigt?
    Crystone tex har PHP stöd. Binero har inte stöd för PHP (utöver linux men det kommer jag inte använda). Hos Binero är det dessutom gratis att parkera och exportera domännamn (!). Det låter ju bra.

    Så ska man välja Binero? Är det där med PHP viktigt?

  10. #10
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Kapten_Hej
    Så ska man välja Binero? Är det där med PHP viktigt?
    Kort sagt, ja. PHP tillater dig bl.a samla in information som du kan anvanda som steg ett pa din vag till konverteringar.

  11. #11
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Dessvärre är crystone idioter. Dem har iaf varit idioter alla gånger jag har varit i kontakt med dem, svarar inte på mail, säger olika saker och skickar fakturor på sedan länge uppsagda domäner som dem sedan hotar med kronofogden om man inte betalar. Själv håller jag på och flyttar allt jag kan därifrån, vilket dessvärre är en tidskrävande process.

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av Skotten
    Kort sagt, ja. PHP tillater dig bl.a samla in information som du kan anvanda som steg ett pa din vag till konverteringar.
    Det där är väl lite ljug och hittepå...
    Det som behövs är server-side-kod. Går att lösa med CGI, ASP, ASP.NET, Ruby, Java och diverse olika mindre spridda system

  13. #13
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Kapten_Hej: Jag har själv kört Oderland som webbhotell i många år och mycket nöjd både med pris och support.

  14. #14
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Kapten_Hej
    Det lutar nu åt att jag kommer börja med dreamveaver eller ms publisher. Kanske båda om det går att kombinera. Därefter längre fram kanske jag hoppar på ett CMS tåg när det väl beger sig.

    Nu till nästa frågeställning. Vilket webbhotell?

    Något jag undrar över är PHP stöd. Är det viktigt?
    Crystone tex har PHP stöd. Binero har inte stöd för PHP (utöver linux men det kommer jag inte använda). Hos Binero är det dessutom gratis att parkera och exportera domännamn (!). Det låter ju bra.

    Så ska man välja Binero? Är det där med PHP viktigt?
    Binero har stöd för php, jag kör flera siter där...
    PHP är viktigt om du skall skala upp siten (ja,ja microsoft har en del dynamiskt också ), de flesta opensource-cms är byggda i PHP, t.ex. Wordpress, Joomla och Drupal. Om du kan php kan du hacka om de systemen för att få dem helt anpassade efter dina behov. Eller bygga ett helt eget system...

  15. #15
    Kapten_Hejs avatar
    Kapten_Hej Kapten_Hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Binero har stöd för php, jag kör flera siter där...
    .
    Men förutsätter detta att man har linux? För jag kör med windows

  16. #16
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Vet inte hur det är på Binero just, men du kan absolut köra PHP på Windows.
    Problemet (som naturligtvis är ganska enkelt att lösa) är att PHP-stödet för IIS per automatik bara mappar .php-filer. Du får manuellt lägga till Wildcards om du ska ha "snygga URLer".

  17. #17
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Ursprungligen postat av webguide
    Binero har stöd för php, jag kör flera siter där...
    .
    Men förutsätter detta att man har linux? För jag kör med windows
    Hej, nejdå, det spelar ingen roll vad du kör för operativsystem på din egen dator, de flesta webbhotellen som erbjuder stöd för php kör med linux-servers (även om det går att köra php på en windowsdator också) men det är inget som påverkar din redigering på din egen dator.
    Vill du använda dreamweavers mer avancerande funktioner, dvs vill jobba med interaktiva delar på din webbplats så är det bra att ladda ner php och mysql (databasmotor som oftast används tillsammans med php) och installera på din dator. Då kan du prova hur saker ser ut innan du lägger upp sidorna på ditt webbhotell. Det enklaste sättet att installera stöd för php och mysql är att ladda ner ett färdigt paket med en medföljande "kontrollpanel" där man kan starta/stänga av funktionerna när du inte behöver dem på din dator. Ett sådant paket som är fritt att ladda ner och använda är Xamp http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html (du klarar dig med den version som heter Xamp Lite)

  18. #18
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Jag har lyckats bemästra HTML och CSS, och har precis gett mig in på PHP.

    Angående din fråga om hur man sökmotoroptimerar sin sida som bäst: Skirv unikt innehåll & vad du än gör, kopiera inte material från andra sidor.

    Se också till att skaffa relevanta länkar till ditt ämne. Om din hemsida handlar om t.ex. snowboards så ska du kommentera så mycket du kan på snowboard-bloggar. Du hamnar då högre upp i sökresultaten.

    Jag själv använder mig av Wordpress. Det är hur enkelt som helst, och SEO är ännu lättare med hjälp av plugins. Jag tjänar tusentals kronor på internet varje månad genom att ha en wordpress-blogg, som ser ut precis som en hemsida, med unikt innehåll i och som är sökmotoroptimerad till max. Tycker du borde testa på det först, jättelätt. Oh, och allt jag gör är helt gratis. Mina webbhotell är gratis. Använder webbhotell som freehostia och astahost. Räcker mycket väl. Det enda som kostar är domän namnen. Lycka till!

  19. #19
    Kapten_Hejs avatar
    Kapten_Hej Kapten_Hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    Låter bra, snart ska jag ge mig på dreamveaver....

    Lite OT.....men när det gäller webbhotell...vart får man mest utrymme för pengarna när det gäller trafik?...crystone har 100gb per månad..hur långt kommer man på det?
    Siktar såklart på en ganska välbesökt sida

  20. #20
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Välbesökt sida säger inget.
    Vad är det för innehåll?

    Ett besök på vecka.nu är 12kb
    Ett besök på aftonbladet.se är 1,59Mb

    Det behövs alltså 136 besök på vecka.nu för att förbruka lika mycket bandbredd som ett besök på aftonbladet.se

    vecka.nu är dessutom bara en sida, aftonbladet kanske man surfar runt lite på.

    På aftonbladet krävs det ungefär 65000 besök på förstasidan för att förbruka 100gb.

  21. #21
    Kapten_Hejs avatar
    Kapten_Hej Kapten_Hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    Innehållet är inte helt fastställt än...Väger mellan vilket jag ska börja med...
    Aftonbladet måste ha ganska stor trafikgräns? 1000gb?

    Tillbaks till ämnet, ur ren SEO synpunkt vilken plattform väljer man:

    Du väljer själv vilken plattform du vill ligga på. Windowsplattformen har stöd för ASP.NET (både version 1 och 2) medan Linuxplattformen har ett utökat stöd för exempelvis PHP och HTACCESS.

    Spelar det någon roll? Är Windows plattoformen "enklare"? Och om man skaffar ett webhotell gäller denna trafikmängd för samtliga sidor som man har eller per sida?

  22. #22
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    För mig är det betydligt enklare med Windows, eftersom jag har programmerat ASP.NET och C# i ett gäng år nu.

    Är du en fena på att koda php så väljer du linux.

    Trafikgränsen gäller för ditt konto

  23. #23
    Kapten_Hejs avatar
    Kapten_Hej Kapten_Hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    om man inte är en fena på något av dom vilket väljer man då, vilken är enklast?

    Har ställt frågor både här och till crystones kundtjänst nu i inledningskedet och kan säga att jag fått bättre svar här...hoppas deras webbhotell är bättre än deras kundtjänst!

  24. #24
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    ASP.NET har något högre inlärningskurva. Å andra sidan är det överlägset PHP.

    Det finns dock diverse frameworks till PHP som tar det till helt nya nivåer.

    Jag skulle säga att ska du göra skräp så är PHP lättare, ska du göra något riktigt bra så är ASP.NET lättare.

    Sen kan du ju fundera på vilka färdiga system som finns också. Det finns en hel del färdigt för PHP, och för ASP.NET är det lite mer begränsat.

  25. #25
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Bra redogörelse Mackan. + rykte för det
    Jag hänger på Mackan är grym!

    mvh Anders

  26. #26
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Kapten_Hej
    om man inte är en fena på något av dom vilket väljer man då, vilken är enklast?

    Har ställt frågor både här och till crystones kundtjänst nu i inledningskedet och kan säga att jag fått bättre svar här...hoppas deras webbhotell är bättre än deras kundtjänst!
    Du börjar verkligen i fel ände. Varför bryr du dig om så tekniska frågor när du inte har bättre kunskaper? Det som är viktigt är innehållet du vill publicera, inte koden som möjliggör visningen! Använd dig av en blogg så slipper du gräva ner dig i problem! Wordpress är en mycket bra start.

    Sökmotoroptimering handlar inte om unikt innehåll, det handlar om hur tydligt du presenterar information! Traditionella skrivregler är det viktigaste. Börjar du krypa innan du springer så ökar din möjligheter till framgång avsevärt.

    Presenterar du ditt innehåll på bästa möjliga sätt så har du gjort 50% av det som avgör din framgång på sökmotorer, resten är länkar. Nu höjer jag ribban och pratar inte om sökfraser som: " ickerökande banankrökare i västra stockholm"

    Koncentrera dig på innehåll och publicera mängder av det och lyssna inte enbart på läktarfolket

    mvh Anders

  27. #27
    Kapten_Hejs avatar
    Kapten_Hej Kapten_Hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av zooloo
    Varför bryr du dig om så tekniska frågor när du inte har bättre kunskaper?
    För jag planerar inför framtiden...vill inte stöta på problem och tekniska begränsningar senare helt enkelt.....


    Citat Ursprungligen postat av zooloo
    ickerökande banankrökare i västra stockholm
    lustigt att du säger det...är precis den sökfrasen jag hade tänkt köra på

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byter domän & plattform vad att tänka på?
    Av pow i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 21:39
  2. Ny plattform för länkkataloger
    Av hans99 i forum Kataloger
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 11:57
  3. Vad gör en katalog SEO-vänlig?
    Av stikkan_94 i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 11:00
  4. SEO-vänlig popup?
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 23:10
  5. Rätt plattform för webbutiker
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 12:30