Resultat 1 till 4 av 4

Hur räknas besök i Google Analytics?

  1. #1
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Hej,

    Efter att ha kollat igenom lite GA-statistik blev jag förbryllad över att vissa väldigt udda sökord hade många besök. Jag hittade en blogpost som förklarade varför vissa refers har fler besökare än vad de borde, dock från -2007. Går det fortfarande till såhär, och gäller det även för sökord?

    Dvs, om jag har en besökare som kommer in på siten via google och ett visst sökord, kommer då alla hans besök under tidsperioden för unik visas som att han kommer från just det sökordet? Dvs om han går in 4 gånger till genom att skriva in URL i webbläsaren, räknas det som att sökordet har 1 eller 5 besök?

    Vissa sökord är så konstiga, t.ex. sökordet med två citattecken efter, eller en URL till en annan site, att jag omöjligt tror att det kan ha fått mer än en sökning (någonsin).

    Mvh Erik

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hej erison,

    Det fungerar precis på det sättet fortfarande. Detta är både en styrka och en svaghet om du frågar mig. Störst problem blir det för sajter som har många besökare som har ställt in deras sajt som standardstartsida i sin browser.

    Lösningen är att titta på antalet Nya besök istället (eller andelen nya besök i procent). Då räknas bara det första besöket som just den besökaren gör under den valda perioden.

    Enklast är det om man skapar en "Custom report" där man lägger in bägge kolumnerna, alltså såväl besök som nya besök.

  3. #3
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Tackar för det!

    Kontrollfråga om jag har förstått det rätt: Om jag har ett sökord med "Alla besök" 514 st och "nya besökare" 33 under en tidsperiod, betyder det att 33 personer har hittat siten via sökordet och dessa 33 har tillsammans gjort 514 besök under tidsperioden?

    Och vilken tidsperiod pratar man om? Är det den som man har ställt in för den specifika rapporten?

    2. Följdfråga: Vid större datamängder är tydligen nya besök "baserat på provdata" och ger ganska dåliga resultat här och där. Finns det bättre seo-verktyg för att analysera sökorden mer exakt, eller blir det inte bättre än såhär?
    Senast redigerat av erison den 2009-09-25 klockan 06:23.

  4. #4
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    http://forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=503498

    Där är ett förslag att tiden för hur länge en besökare räknas som ny är så länge som googles cookie finns, dvs 6 månader. (Att det skulle vara baserat på tidsperioden för rapporten är inte möjligt eftersom det varierar väldigt lite även om man testar olika längd på rapporttiden.)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Analytics
    Av SimonSay i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:30
  2. Google Analytics
    Av Patrik Berggren i forum SEO-verktyg
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 18:46
  3. Google Analytics uppdaterad
    Av David Nilsson i forum Google
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 16:23
  4. Google Analytics och inlänkar
    Av seattlegrunge i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 20:00
  5. Google Analytics
    Av eidos- i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 17:24