Resultat 1 till 5 av 5

Från placering 3 till 46...

  1. #1
    DrNicks avatar
    DrNick DrNick är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    7
    Hello everybody,

    Jag såg idag att en av mina sidor hos google har tappat placering från 3 till 46.

    Jag har nyligen optimerat en annan sida på siten för samma sökord. Denna sida är mer relevant och borde komma ännu högre upp hos google. Kan fallet nu bero på att den gamla sidan "konkurrerar" med den nya? Dock verkar inte den nya sidan ha kommit upp på google ännu. Åtminstone finns den inte på de första 50 placeringarna.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det är fullmöjligt att det beror på det. Men det kan finnas andra faktorer. Jag vet ju inte hur gammal sajten är och hur stabil den är.

    Att optimera två sidor med samma sökord på en sajt spär ut effekten, risken finns att ingen av dem rankar bra eftersom det finns en inbördes konkurrens. Även om den ena sidan inte anses optimerad men att sökordet finns flera gånger sidan samt kanske har inlänkar med nyckelordet är inte helt optimalt.

  3. #3
    DrNicks avatar
    DrNick DrNick är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    7
    Tack för snabbt svar.

    Sidan har funnits i 4 år.

    Skälet varför jag vill optimera den nya sidan är för att jag tycker den ger användarna ett bättre resultat.

    Exempel:
    Sökord: bmw

    Gammal sida:
    Visar resultat på 1 bmw bil

    Ny sida:
    Jag vill att användaren kommer till en sida som visar alla våra bmw bilar, dvs en kategorisida som har strukturen bilar > bmw. Här hittar man ca 20st bmw bilar (de flesta har "bmw" i namnet).


    Vad tycker du/ni att jag ska göra? Bör jag vänta några veckor och se hur det går (relativt mycket trafik på sökordet) eller ska jag ändra tillbaka på direkten?

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det kan finnas många anledningar. Hur är antalet inlänkar till den första sidan som handlar om BMW? Finns BMW med som länktext?

    Jag vet inte hur sidan ser ut, min fråga då jag inte vet, varför inte göra den första sidan om BMW mer relevant än en ny sida? Antagligen finns det naturliga skäl till det.

    Vänta är alltid bra. Men risken finns att det är två sidor som konkurrerar om samma sökord. Och det kan ta tid för den nya sidan att växa i kraft på nyckelordet. Det finns antagligen faktorer som inte jag känner till. Om allt är rät utfört är det bättre att vänta och se vad som händer.

    Om du vill får du pm länkarna så kan jag kolla på dem.

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag har tittat på sidorna. Den nya sidan är cachad 25 sept, den gamla är chachad 26 sept. Texterna skiljer sig åt men båda sidorna har â€smoothie†i titeln och i H1 samt i meta-beskrivning och sökord. Det kan innebära en inbördes konkurrens. Det skulle stämma med tidsaspekten mellan cachning och resultatet visade sig.

    En annan sak kan vara att den â€gamla†sidan har fler bilder att ladda, över 100 k. Om jag förstått det rätt så las fler bilder till nyligen, Google cachade en tyngre sidan än tidigare och samtidigt föll den i resultatet.

    Det finns två faktorer som kan förklara det som inträffat, var för sig eller tillsammans.

    Det finns även en tredje faktor som jag själv aldrig undersökt. Det är att det finns många nyckelord i meta keywords, 11 st i den gamla där â€smoothie†och â€drink†finns med 3 gångar vardera. Rekommendationer är att aldrig upprepa nyckelord i keywords, samt att vara sparsam med totala antalet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ska byta webbhotell och från asp till php
    Av bennysnail i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 12:18
  2. Byte av domän (Från PR3 till PR0)
    Av Joakim i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 11:01
  3. byte från tables till css
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 17:10
  4. Flytt från .com till .se?
    Av Marcus Nilsson i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 10:52
  5. Från Volvo till Göteborgsposten
    Av hans99 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 18:09