Resultat 1 till 10 av 10

Någon mer än jag som tycker att det svänger extremt nu?

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag följer en massa olika sökfraser iom att jag jobbar med ett flertal olika kundcase. Under den senaste tiden har resultaten på några av de mest konkurrensutsatta sökfraserna börjat pendla rejält och jag tycker mig skönja ett mönster.

    Under veckorna (eller iaf tisdag - torsdag) placerar sig sidan jag följer på ca 11 - 17 position, för att under helgen, eller med start redan på Torsdag kväll, placera sig någonstans mellan 6:e till 9:e position. Och många av de sajter som ligger ca 5 - 10 under veckan droppar betänkligt under helgen. Ibland hela 30 positioner.

    Är det någon mer än jag som ser detta beteende?

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ja, det har jag också noterat, man ser det även på antalet poster här på forumet om att folks siter hoppar.

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Tycker nog också att det verkar finnas en tendens till mer rörliga resultat generellt men jag kan inte säga vad det skulle bero på. Borde kanske kunna gå att härleda till ett snabbare index och en vilja att visa färskhet i större utsträckning men jag spekulerar bara.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Jag bevakar runt 250st sökfraser dagligen, inga extrema rörelser bland dessa. Däremot noterar jag att sökfraser jag borde ha fått upp på startsidan tidigare, nu rört sig upp

    Det du ser kanske är effekten en noggrannare värdering.

    Mvh Anders

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag har också funderat i dom banorna men det känns orimligt att det skulle vara noggrannare värdering som ligger bakom ökade rörelser. Det berättigar ju inte pendlande 5 positioner upp och ner, om den ena dagen är noggrannt bedömd till att ligga på pos 4 kan den ju med samma noggranna värdering inte gärna höra hemma på pos 9 dagen efter.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Du kan ha rätt Magnus, men jag tycker det är ganska rimligt att hamna under speciell bevakning och att det kan röra sig en hel del i den gruppen. Att vissa sökord är noggrant bedömda ena stunden innebär ju inte att det ej kommer nytt underlag som måste tas i beaktning timmen, dagen eller veckan senare.

    En eller flera sidor i gruppen kanske blir uppdaterad ofta med unikt innehåll, får nya stark undersida, tar in en rss, får en ny inlänk, tappar en inlänk osv. Då har vi en ständigt pågående bedömning. Så tänker iaf jag i min spekulation

    mvh Anders

  7. #7
    Koraks avatar
    Korak Korak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    14
    Jag pendlar fram och tillbaks mellan pos1 och pos3 på "mitt" sökord som jag förljer noggrannast och detta verkar tydligt hänga ihop med hur många besök jag har. Kanske en tillfällighet vem vet men det har rätt så tydligt följt mina AdWords kampanjer jag testa. Med adwords igång och ungefär dubbelt så många besökare på sidan så hamnar jag på pos 1 men 1-2 dagar efter att jag av aktiverat adwords så ramlar jag ner mot pos 2-3.

    Svårt att säga men helt klart är det många som upplever att det flukturer just nu.

    //KRK

  8. #8
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag vet inte om just detta är ett mönster som går igen. Förr har detta inträffat i november månad, kring Halloween, för att sedan bli stabilt igen. Jag hoppas att det är detta som går igen, jobbigt om det är förändringar av sökresultatet.

  9. #9
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Jag har inte märkt så mycket hoppande men däremot har antalet indexerade sidor i Google fort ett rejält skutt. Har ett exempel på en webb där det gått ifrån ca 200.000 sidor till 7.000.000 sidor. De flesta webbar jag bevakar har gjort ett skutt från sepetember. Och då är det inte små skutt vi pratar. Det är minst dubblingar i antal indexerade sidor.

    Hur är det för er?

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag har sett ett större antal siter som gjort liknande skutt i antal indexerade sidor. 10 eller 20 ggr så många som förra månaden är inte ovanligt och det handlar om massor av olika typer av siter.

    Det har inte gett någon ökning i trafik så min bedömning är att det bara är en skillnad i hur Google väljer att visa upp resultaten i site-sökningen.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad tycker ni om lll.se?
    Av Seeger i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 12:42
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 19:40
  3. När tycker ni forumet är redo att lanseras?
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 13:22
  4. Snacka om extremt
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 22:48
  5. Extremt exempel, sandlåda?
    Av Jim Westergren i forum Googles sandlåda
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 21:40