Resultat 1 till 6 av 6

Servrars placerings påverkan på google?

  1. #1
    the blackjackers avatar
    the blackjacker the blackjacker är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    19
    Tjena!

    Jag har ett par inarbetade svenska webbplatser, äldre än ett år iaf, med en del innehåll på Manufrog, vars servrar jag förstått ligger utomlands.

    Jag hade ändå tänkt skaffa ett annat webbhotell till ett annat projekt, så skulle det vara en fördel i googleserpen att flytta några av dessa webbsidor till ett webbhotell med servrar i sverige istället? Eller är skillnaden för marginell för att bry sig om besväret.

  2. #2
    berit@webbsolutions.nus avatar
    [email protected] berit@webbsolutions.nu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    6
    Vet inte om det spelar så stor roll om servrarna ligger, det är väl mera hur mycket upptid, storlek och support m.m. som webbhotellen har. Binero är det webbhotell som är Sveriges bästa webbhotell 2009 enligt internetword. Du kan kolla på Binero och några fler svenska.
    Senast redigerat av Urban G den 2009-10-12 klockan 21:31. Anledning: Redigerat för egen reklam

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Berit du länkar till en av de fulaste hemsidorna jag sätt på länge. Är det verkligen ett seriöst företag ens? Fylld med reklam, och länkar dessutom till fler siter som är fyllda med reklam...

  4. #4
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Jag har själv ett gäng Manufrogkonton i USA. Det spelar inte så stor roll anser jag. Men du vinner i längden på att du har konton på olika servers då du får olika IP-nummer, och det är både trevligt och användbart för framtida behov

    BTW: Kimpo, du har en poäng där

    mvh Anders

  5. #5
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Håller med föregående skrivande, har inte upplevt skillnad på var servern är placerad (men det har i varje fall funnits de som hävdat på detta forum tidigare, kanske i samband med trustrank-diskussioner?).

    Men om du riktar dig till svensk publik så känns det väl ganska naturligt att servern är placerad i Sverige? Snabbare svar från servern ger enligt en del användbarhetsforskare gladare besökare, gladare besökare gör avslut i högre grad än sådana som är sura för de tycker sajten är för seg (det borde gälla oavsett vad dina önskade avslut består i).

    Såå, om du inte har ett projekt med mycket begränsad budget och som samtidigt kräver extremt hög trafikgräns så ser jag ingen poäng med att inte använda en svensk server eller i varje fall en server i närliggande land med bra svarstider från Sverige (t.ex. Danmark).

  6. #6
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    I en av Matt Cutts små filmer på YouTube tar han upp just detta. Han säger att det är en faktor men såklart berättar han inte hur stor.

    http://www.youtube.com/watch?v=hXt23AXlJJU

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byte av domännamn - Påverkan?
    Av Joakim i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 15:34
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 09:23