Resultat 1 till 20 av 20

Slippa hamna i "Supplemental results"

  1. #1
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Tänkte vi skulle skapa en liten tråd hur man undviker att hamna det sekundära indexet. Vi har nog alla sidor som hamnat där, och det skulle vara kul med lite reflektioner om vad som gör att man hamnar där och inte.

    Här är mina förklaringar till degradering:
    - Session id i url (enligt google själva)
    - Dynamiska sidor med "?" i urln
    - Informationsfattiga sidor.
    - Sidor som inte blivit crawlade på länge.

    En mix att detta så hamnar man i sekundära indexet, har jag erfarit. Dock så verkar det finns sökmotorsvänliga sidor som är informationsrika, som även de hamnar i sekundära indexet.

    Vad är era erfarenheter?
    Senast redigerat av Per Renemark den 2006-07-01 klockan 13:31.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Lite till anledningar att hamna där.
    - Samma titel/beskrivning/nyckelord på samtliga sidor
    - Liknande sidtext på alla sidor, samma titel i H1 på alla sidor
    - Avsaknande av relevanta länkar till sidorna
    - Låg eller ingen uppdatering av sidorna (har iof koppling till att inte ha blivit crawlade på länge)
    - Få besök från serpen intill sidan

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Mycket bra tråd!

    Jag har tyvärr fått erfara detta nyligen med ett par av mina stora hemsidor och detta är mycket aktuellt och viktigt.

    Jag vill tillägga två punkter:
    - Webbplatsens undersidor har kopierat innehåll, till exempel gratisartiklar.
    - Webbplatsen länkar till orelevanta sidor i ganska stor grad. Till exempel 5 sitewide (coop eller link-vault)

    Det brukar även vara så att inte hela webbplatsen går in i det sekundära indexet utan startsidan och kanske en del undersidor klarar sig.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-07-01 klockan 13:39.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    - Samma titel/beskrivning/nyckelord på samtliga sidor
    En kund hade exakt detta fall. Han hamnade inte i det sekundära indexet men i en Google site query visas bara startsidan och de sidor som inte är lika. Google ser de alltså de som dup och de visas dock om man "If you like, you can repeat the search with the omitted results included.".

    Sidorna påverkas annars inte negativt i SERPsen så jag tvivlar på om detta är en faktor för det sekundära indexet. Sidorna har massor av unikt innehåll.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    - Dynamiska sidor med "?" i urln
    Vill citara vad Google själva säger:

    If you decide to use dynamic pages (i.e., the URL contains a "?" character), be aware that not every search engine spider crawls dynamic pages as well as static pages. It helps to keep the parameters short and the number of them few.
    Don't use "&id=" as a parameter in your URLs, as we don't include these pages in our index.
    Verkar dock inte stämma: query. Det var Matt Cutts som skrev denna rad.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    OK Jim, sätter kryss för titeln/beskrivning/nyckelord, ibland kan det vara lite knepigt att få fram exakt vilken variabel det är som styr. Skall titta lite mer på de sidor jag hade i tankarna ang detta.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har sett fall där man har tagit bort sidor (sidor för produkter som går ur sortimerntet till exempel), men där de gamla adresserna som var indexerade sedan tidigare inte ger en 404, utan istället går till någon annan sida.

    I dessa fall listar Google fortfarande tusentals sidor med de gamla title och description, men som "supplemental results".

    Då det gäller "repeat the search with the omitted results included", så har jag råkat ut för liknande fall, där en förändring så att sidornas unika innehåll kommer högre upp i koden har löst den knuten. I vissa fall har det varit tillräckligt med unika meta descriptions. I de fall där jag åtgärdat detta har jag även sett en boost i ranking, inte bara för de drabbade sidorna, utan även för de sidor som visats direkt med en site: sökning.

    Ranking boost behöver inte enbart ha berott på att man kommit ur "omitted results", kan även ha berott på andra förändringar som gjorts. Men jag tror att man ska försöka undvika bägge fenomenen, både "omitted results" och "supplemental results".

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Urban_G, har du några fakta på punkt 3 och 5 du nämner?

    Själv så tror jag mer och mer på det här med orelevanta länkar ut. Om vi tittar på t.ex en av Jimmys artikelsidor, webrelatedarticles.com med linkvault på så ser vi 40 av 300 är supplemental results. Om vi sedan tittar på en annan informationsrik sida, pr 4 med få inlänkar:

    12 inlänkar, inga kataloger, 2-3 relavanta.
    http://search.msn.se/results.aspx?q=...m%2F&FORM=QBRE

    Grejen är ju den att med linkvault 4 länkar, 3000 indexerbara sidor så blir det 4*3000 = 12 000 utlänkar. Hur svårt kan det va för google att degradera såna här sidor? Dock någon lösning måste finnas, så smart kan inte en ett automatiserat system vara

    12 300 indexerade sidor, många är bara små textsidor, inga supplemental results! iaf inte på de första 1000 indexerade jag kollade på. De har även många liknande sidor... alltså långt från unik innehåll.
    http://www.google.se/search?q=site:h...start=540&sa=N
    Senast redigerat av Per Renemark den 2006-07-01 klockan 23:32.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    3) Där går jag på bl.a SEOHans blogg där iof orelevanta länkar ut anges men även orelevanta länkar in.
    5) Den generella principen om att besök från SERPen efter en sökning ökar sidans rankning. Den omständigheten bör även gälla i detta fall, då populäritet är en faktor som höjer en sidas värde
    se ett tidigare inlägg om det.

  10. #10
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Man lär sig mycket hela tiden. Har kommer en ny observation, vilken jag kommer att gå efter i framtiden.

    Populäritet, nyckeln ur supplemental index
    Jag har under en tid studerat liknande information som ligger på olika sajter, en populär (=klick från google på visst sökord) och en ej populär sajt som används i rent seo syfte för rl/lv.

    Resultatet är glasklart, den populära sajtens information indexeras snabbare, uppdateras oftare och läggs inte i supplemental index. Rätt självklart va?

    Vad man då bör göra med detta: Skapa en sajt för ett visst sökord, och få in besökare. Ha bra innehåll för sökordet, kan vara sparsamt. Lägg till i princip en hemsida till på samma sajt, gör en länk från framsidan till innehållet och placera dina linkvault eller recieve links länkar där.

    Mission accomplished.

    (för vanliga sajter som vill komma ur är det bara att börja ranka bättre och få fler besökare från google, punkter i mitt första inlägg inkluderade).

    Ge gärna ryktespoäng om du tycker att detta verkar vettigt, så vet jag.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja vi är många som menar att det är på det här sättet. Sedan är diskussionen om Google använder toolbar-data och statistics eller någon annan vertikaltjänst. Och vad statistiken påverkar i övrigt och vad syftet är. Det finns en bra diskussion om det är på webmaster-forumet även om den är lite nedspammad.

    Syftet är säkert inte i första hand att styra supplemental även om det kanske är viktigt nog. Det kan vara en bieffekt.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    tänkte fel, såg fel och läste fel ...

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2006-11-11 klockan 15:37.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Så här tror jag att det skulle kunna vara men kanske inte i rätt ordningen eller att alla steg finns. Men så här tänker jag ibland på Google när jag ser sökresultaten.

    Google har ett eller flera spamfilter/kvalitetsfilter m.m. Dessa tar hänsyn till en lång rad olika faktorer och kommer sedan fram till en rekommendation eller snarare konstant. Här tror jag att detta som du pekar på kommer in som en av många faktorer.

    Konstanten appliceras sedan på ett värde som har beräknats fram utan bromsande faktorer, d.v.s. pageranking.

    Resultatet från föregående operation kombineras med någon form av variation och breddning av nyckelord. Detta hela appliceras på dokumentet för att få fram något vi väljer att kalla relevans.

    Relevansen filtreras via ett membran fyllt med en lång rad små hål vilka har skapats av Googles trust ranking system. Allt publikt som är känt om TR går att få in i Keynote trust management system. Occam razors ger oss att Googles TR är en grupp av assertions i RFC 2704.

    Någon slutlig mumbo-jumbo eller magi sker där det hela jämförs och balanseras med andra sajter. Och plötsligt finns det SERP:ar.

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det var inte riktigt nämnt i tråden men jag har sett och läst om fall där samma meta description har lett till att sidan gått i supplemental och ur det efter att meta desc ändrades.

    Tror Nikke även skrev om detta. Kommer inte ihåg varifrån så kan inte länka.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Betrakta: " Jim Westergren SEO-konsult.se" när det länkas.

    Först går det igenom kvalitetsfiltren men det klarar det troligen eftersom Jim har god kontroll på detta.

    Allt page ranking från sidorna som länkat in samlas in till ett PR.

    Variationer av nyckelorden sker, t.ex. "jim", "SEO-konsult" o.s.v. Men vi betraktar nu bara "Jim Westergren".

    "Jim Westergren" går in i TD. Rimligen har Jim full trust på sitt namn genom att han har domäner med namnet med en massa inlänkar och använder det som varumärke.

    All PR passerar ut när länkningen sker. Möjligen med något straff för att länken är site-width.

    Ska man tro felmeddelanden som finns postade ligger nog det första steget sist, men det är mindre meningsfullt. Det är bättre tror jag att tänka i dom här stegen när man länkbyter. Men jag brukar strunta i PR. Det är så missvisande just nu.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-11-11 klockan 16:16.

  16. #16
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Nu när denna tråd kommit med i "Guide till seo" och lite vatten runnit under broarna, så vore det på sin plats att uppdatera.

    Kan först säga att det jag skrev innan här om klickfrekvens inte stämmer (första lärdomen om seo, dra inte förhastade slutsatser).

    Vad är det som fungerar då?
    Förutom det som redan nämnts så är det enligt min erfarenhet PR det handlar om. Matts Cutts sa även detta i något blogginlägg. Att stärka den interna länkstrukturen är by far det enklaste sättet att komma ur det sekundära indexet.

    Hur stärkar man den interna länkstrukturen?
    Kanalisera PR från sidor som har PR till sidor som inte har. Detta ger generellt att man bör länka från förstasidan till så många sidor som möjligt (länka=kanalisera). Ett annat trick jag kört med är att lägga en sitemap sitewide (länk till sitemap från alla sidor), denna ärver då en massa PR och kan skicka ut den över hela sajten. Finns säkert fler sätt, men de lämnar jag till er andra att komma på.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja eller edit och bort på det. Fick för mig att det var en annan tråd.

  18. #18
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra tips Per.

    Vill lägga till:

    Externa inlänkar till undersektioner eller direkta artiklar som sedan länkar vidare internt inom sajten är också att rekommendera.

    Det krävs mycket PR för en sajt för att "hålla uppe" hundratals undersidor.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Bra tips Per.
    Externa inlänkar till undersektioner eller direkta artiklar som sedan länkar vidare internt inom sajten
    Jag upplever också att djuplänkar är mycket starkt om man går i bredd. Korslänkande mellan relevanta sidor också.

    Sedan undrar jag om inte vad listas snarare än sökresultaten tar mycket på PR för huvudsidan med tanke på att vi har något över 1000 sidor (ev. mer än så) i index och ofta på höga positioner.

  20. #20
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    - Samma titel/beskrivning/nyckelord på samtliga sidor
    En kund hade exakt detta fall. Han hamnade inte i det sekundära indexet men i en Google site query visas bara startsidan och de sidor som inte är lika. Google ser de alltså de som dup och de visas dock om man "If you like, you can repeat the search with the omitted results included.".

    Sidorna påverkas annars inte negativt i SERPsen så jag tvivlar på om detta är en faktor för det sekundära indexet. Sidorna har massor av unikt innehåll.
    Instämmer i Jim Ws uttalande. Hade själv en sajt som vid en Google site query där enbart två sidor syntes bland de direkta sökresutaten resten fanns under "If you like, you can repeat the search with the omitted results included.", samtidigt som övriga sidor inte påverkades negativt i SERPen.

    Anledningen till detta visade sig vara att jag fått med ett antal ord i samtliga sidors titel. Hälften av titeln bestod av sidans unika titel samtidigt som den sista halvan av titeln innehöll samma ord som övriga sidor hade i slutet av sin titel.

    Exempel:
    Sida 1: "Sidans 1:s unika titel" + bananer jordgubbar frukter bär
    Sida 2: "Sidans 2:s unika titel" + bananer jordgubbar frukter bär
    Sida 3: "Sidans 3:s unika titel" + bananer jordgubbar frukter bär
    osv

    Lösningen på detta var enkel:
    En resning av titlarna så att enbart det unika i titeln fanns kvar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)