Resultat 1 till 6 av 6

2 SEO-frågor

  1. #1
    viRioLs avatar
    viRioL viRioL är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag har nybörjarfrågor angående SEO som jag hoppas någon kan svara på, vore väldigt tacksam!

    Låt säga att det finns en stor amerikansk affiliate-sida som heter "krampo.com". Sidan finns bara på engelska och jag vill värva svenska besökare till sidan, genom att starta en svensk guide till affiliate-programmet.


    1. Första frågan handlar om domännamn. Eftersom sidan kommer vara på svenska antar jag att .se är att föredra. Finns det någon fördel att registrera...

    "krampo.se" (med t.ex. /guide som undermapp)
    istället för
    "krampo-guide.se" (som kanske hade varit ett mer passande namn för sidan?)

    ...i SEO-syfte? (Kanske finns det lagar som skulle kunna få det jobbigt att äga "krampo.se"? Nu tror jag inte "krampo.com" hade brytt sig om dom inte planerar att starta i Sverige, eftersom dom vill ha besökare)?

    2. Vad är bäst i SEO-syfte, att ha filer från sin startsida till olika menyval/kategorier etc. eller att ha undermappar (dvs. krampo.se/kontakta/ eller krampo.se/kontakta.php)?


    Det var allt, tacksam för svar!

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. Jag skulle ha satsat på -guide i domännamnet. Både för SEO och för att det inte ska bli missförstånd.

    2. För SEO spelar det inte så stor roll, men för besökarna är mappstruktur att föredra. Om du sen skulle få för dig att bygga om sidan i något annat språk så kan du göra det utan problem om du inte har med .php där

  3. #3
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    1. Om nu den svenska varianten finns ledig kan du vara extremt tydlig med att du är du och företaget är företaget. Det är ett gränsfall.

    Om du nu absolut vill ha den .se -domänen kan du göra det lätt för dig, att inte bygga fast dig i den domänen. Hur generöst är detta företaget på andra sidor? finns det fler som gjort manualer på andra språk?

    Jämför t.ex. alla telefoner från sonyericsson som folk reggat som .com-domäner och som ericson låter vara. med det är lite skillnad. en telefon är en fysisk produkt.

    2. Stefan skriver "något annat språk" men jag tror han avser, "något annat skriptspråk".

    Nej... jag skulle inte heller tro att det är av någon egentlig betydelse. Då är det nog mer en smaksak, hur man väljer att bygga sin webbplats, vad man trivs bäst med.

    ***
    Jag skulle rekommendera guide -adressen. Även om .SE adressen är fri så är den fortfarande upptagen, så att säga. Det är ju deras.

    Det är också tydligt mot användarna. Att din sida är en guide, inte själva företaget. Det kanske inte var så många som brydde sig om det för två år sedan. Det är nog fler idag som tänker på sånt.

    Inför framtiden, medvetenheten om upphovsrätt och varumärkesintrång lär knappast avta! Så om du satsar seriöst och långsiktigt, då är -guide adressen enda alternativet.

    Sen om någon annan tomte reggar .se -adressen, det är bara att du hör av dig till affiliate-programmet så får väl dom reda ut det med en annan person. men då blir ju inte det ditt problem.

    Men det är först när det verkligen kommer upp en webbplats. så länge sidan bara registreras finns det ju inget att vara orolig för... eller anledning att anmäla.

    att arbeta med -guide adressen är alltid 100% vattentätt!! det är ingen nackdel!! sen om företaget inte vill ha externa guider... men det verkar väldigt långsökt... kanske inte för Ikea, men i alla fall för ett affiliate-företag!

  4. #4
    viRioLs avatar
    viRioL viRioL är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    2
    Tack för era synpunkter!

    Jag ska vara ärlig och säga att jag redan reggat .se-domänen (blev så exalterad när jag såg att den var ledig, man tänker ju direkt att man kommer få massvis med "spontanbesökare"...). Men har börjat tänka lite i dina banor nu i efterhand plana.

    En variant kan ju vara att bara ha .se domänen som redirect till den "riktiga" -guide sidan (och använda -guide-adressen för att indexeras på Google), finns det några nackdelar med detta? Men snål som jag är känns det lite surt att köpa en till domän.

    Om jag nu skulle satsa på en -guide domän, så är frågan om man skall ha med bindestrecket eller inte. Ur ren SEO-synpunkt är väl det bäst vad jag har förstått (dvs en sökning på t.ex. winamp guide träffar bättre på winamp-guide.se än winampguide.se?).

    affiliateprogrammet-guide.se
    affiliateprogrammetguide.se

    ...är båda lediga, men -guide.se bör väl fungera bäst egentligen?
    Ursäkta att jag svävar iväg såhär, men många tankar blir det och man blir lätt frågvis när man vet att det finns kunniga människor här!

    Tack igen!

  5. #5
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Kör utan bindesträck. Tänk själv. vad är lättast att skriva, med eller utan!?

    Det stora misstaget många gör är att de tänker seo enbart i såna här sammanhang. Skit i sökmotorn!! Gör du en bra sida kommer den att hitta dit och indexera allt, men sökmotorn kommer inte indexera skräp och presentera det. Aldrig.

    Köp domänen guide, men utan bindesträck. peka .se domänen till den sidan, då du redan har köpt den. bra.

    om nu affiliate företaget skulle komma på dig, säg som det är. Du köpte .se-domänen först, men insåg att det var ett misstag, och utvecklade din guide-domän i stället. du ska givetvis erbjuda dom att få domänen, då den är deras.

    men kanske dom inte ens kommer att höra av sig, då du inte använder domänen och därmed inte snyltar på deras varumärke. dessutom, den kan ju lika gärna vara i dina händer som i deras, med den skillnaden att dom slipper betala, samt att ingen annan tar den.

    > "Men snål som jag är känns det lite surt att köpa en till domän."

    För all del... men du bör undvika den typen av kommentarer på forum som detta då det bra är folk som är helt blå som tycker att det är ett problem...

  6. #6
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Angående domännamn. Kolla in domänen till den här webbplatsen och försök skriva den i webbläsaren utan -. Likadant med seo-guiden och seo-proffs. Hade för något år sedan ett h-vete med en kund som hade ihopskriven domän mot en konkurrent som hade bindestreck. Sökordet stod i domännamnet för båda men konkurrenten hade -sökord.se. Det håller dock på att luckras upp och Google börjar få koll, men det är dumt att chansa. Men som sgt tidigare. Besökaren först inte sökmotorn.

    Angående struktur. Google gillar teman. Dvs. innehåll som är grupperat i kataloger (kanske inte lika mycket idag som för några år sedan).
    Ex:
    domian.se/bil/
    domain.se/moped/
    domain.se/motorcykel/

    Det är också bra med en sådan gruppering när du skall analysera statistik. Det är lättare om du har innehållet i olika grupper.

    Hoppas att det var till någon hjälp.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Frågor om sitemaps
    Av LisaT i forum SEO-verktyg
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 20:50
  2. Två frågor
    Av Gabriel K i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 16:21
  3. URL-omskrivnings frågor
    Av pawe i forum URL-omskrivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 20:57
  4. Några frågor om PR
    Av Pablo i forum PageRank
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 23:20
  5. Matt Cutts ber om frågor
    Av Bernt Johansson i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 01:17