Resultat 1 till 8 av 8

Google hatar mig...?

  1. #1
    CubaColas avatar
    CubaCola CubaCola är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    4
    Hej,

    Jag driver en blogg som dagligen skriver om design, inredning, nya produkter etc - bloggen har funnits sedan i början av september, och har en PG3.

    Trots att Google indexerar bloggen har jag ett problem, att Google inte hänvisar till självaste inlägget. Alltså, skriver jag om en produkt och sedan googla det för att se om Google listar produkten till min blogg, så listar Google produkten till förstasidan av bloggen och inte till själva inlägget.

    Bloggen har en sitemap, använder sig av SEO-plugins, och följer de klassiska SEO-reglerna.

    Mina konkurrenter däremot, skulle de skriva om en produkt dyker deras resultat på Google till självaste inlägget bara på några minuter. För mig kan detta ta dagar...

    Vad gör jag för fel egentligen?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Hur fördelar du länkkraften på förstasidan? Har du fler länkar än dina konkurrenter?

    På vilket sätt länkar du till inläggen? Använder du till exempel javascript så kan det ställa till en hel del problem för sökmotorerna.

    Vad har du för ankartexter och urler? Finns produktnamnet med där?

    Svårt att svara på vad du gör för fel utan att veta vad du gör.

    [edit]
    Jag har svårt att tro att Google hatar dig, de vet troligen inte vem du är öht.
    [/edit]

  3. #3
    CubaColas avatar
    CubaCola CubaCola är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Hur fördelar du länkkraften på förstasidan? Har du fler länkar än dina konkurrenter?

    På vilket sätt länkar du till inläggen? Använder du till exempel javascript så kan det ställa till en hel del problem för sökmotorerna.

    Vad har du för ankartexter och urler? Finns produktnamnet med där?

    Svårt att svara på vad du gör för fel utan att veta vad du gör.

    [edit]
    Jag har svårt att tro att Google hatar dig, de vet troligen inte vem du är öht.
    [/edit]
    Ja, produktnamnet finns oftast med i URL:en.

    Ärligt talat, så förstår jag inte hur du menar med på vilka sätt jag länkar till inläggen, och på så viss vet jag inte heller om jag använder javascript. Hur kan jag se ifall jag gör det?

    För drygt en vecka sedan sökte jag på en produkt, som Google länkade till första sidan, söker jag på samma produkt idag så länkar Google till själva inlägget - men ska det verkligen ta så långt tid? Som sagt, hos andra bloggare tar det nolltid...

    Tack för ditt svar Stefan.

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    När du för muspekaren över länken, vad står nere i statusfältet?
    Står det typ sidan.com/inlägg-om-brödrost.html
    eller typ javascriptpenLink('inlägg-om-brödrost.html')

  5. #5
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Tiden är inte en oviktigt faktor i detta sammanhang. Dels kanske de webbplatser du jämfört dig med varit i bruk längre än sedan september. Dels kanske besökarna som kommer till dessa andra webbplatser stannar längre än vad de gör på din webbplats.

    Vill du förtjäna bra resultat måste du arbeta hårt, mycket och länge och av det du skrivit ovan är mitt intryck att du inte har kommit dit ännu.

    Tålamod, kontinuitet och långsiktighet är om möjligt det viktigaste som finns i SEO. Mycket annat går att fejka. Inte dessa.

    Det är det som Google mäter och det är detta som delvis ditt resultat baseras på.

    Sen hör det till saken att det går inflation i den typen av bloggar som du nämner. Skulle Google basera sitt sökresultat på det viset du arbetar skulle de första 200-300 sidorna av sökresultatet komma från diverse bloggar, typ den du arbetar med.

    Hur många vill använda Google som sökmotor då?

    Alla saker är viktiga. Både det du kan påverka och det du inte kan påverka. Du måste tänka på allt och ingen annan kan göra det åt dig.

    Att Google skulle ha en speciell åsikt om just dig verkar skapligt långsökt, om det nu inte finns en anledning till det, som du inte skriver om här. Det vet endast du.

  6. #6
    CubaColas avatar
    CubaCola CubaCola är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av plana
    Tiden är inte en oviktigt faktor i detta sammanhang. Dels kanske de webbplatser du jämfört dig med varit i bruk längre än sedan september. Dels kanske besökarna som kommer till dessa andra webbplatser stannar längre än vad de gör på din webbplats.

    Vill du förtjäna bra resultat måste du arbeta hårt, mycket och länge och av det du skrivit ovan är mitt intryck att du inte har kommit dit ännu.

    Tålamod, kontinuitet och långsiktighet är om möjligt det viktigaste som finns i SEO. Mycket annat går att fejka. Inte dessa.

    Det är det som Google mäter och det är detta som delvis ditt resultat baseras på.

    Sen hör det till saken att det går inflation i den typen av bloggar som du nämner. Skulle Google basera sitt sökresultat på det viset du arbetar skulle de första 200-300 sidorna av sökresultatet komma från diverse bloggar, typ den du arbetar med.

    Hur många vill använda Google som sökmotor då?

    Alla saker är viktiga. Både det du kan påverka och det du inte kan påverka. Du måste tänka på allt och ingen annan kan göra det åt dig.

    Att Google skulle ha en speciell åsikt om just dig verkar skapligt långsökt, om det nu inte finns en anledning till det, som du inte skriver om här. Det vet endast du.
    Tack för ditt svar. Du tar upp poäng som jag inte har tänkt på. Uppskattas.

    Dock, förstår jag fortfarande inte varför Google länkar till framsidan av bloggen, men inte till självaste inlägget.

    Exempel, söker jag på produkt A:

    Bloggenstitel.se
    4 dec 2009 ...produkt A, blablablablaba
    www.bloggen-xxxx.se/ - 1 timme sedan - Cachad

    Kan det att ha med att göra att inlägget fortfarande är på bloggens förstasida?

    Söker jag på både på bloggen och produkten så får jag upp samma resultat som nämnt, men inget resultat som hänvisar till själva inlägget.

    @StefanBergfeldt: Aha, du menar så - nej då, ingen javascript där.

    Tack för er tid!

  7. #7
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Jag skulle avråda dig från att analysera varför sökmotorn genererar ett visst resultat. Sköt du ditt och låt dom sköta sitt.

    Om du nu ändå väljer att anta den utmaningen, att sätta dig in i varför ett visst resultat blir som det blir har du en härlig utmaning att ta dig ann.

    Du kommer bland annat märka att samma sök-kreteria från samma dator med samma IP kan generera olika antal träffar om du använder FireFox eller Explorer.

    Du får olika resultat om du är inloggad i någon Google-tjänst, typ Analytics eller Gmail med mera. Du kan få olika resultat om du befinner dig på olika platser i landet, eller i ett annat land, eller om du har olika inställningar i din dator, baserat på till exempel tidszon eller språk.

    Antar du utmaningen med alla dessa "kolla mina sökord" -tjänster, det finns många amerikanska, kommer du uppleva samma sak, fast ur ett amerikanskt moln-perspektiv... som garanterat inte har någon vettig trafik, bara molntrafik.

    ***
    Det är till exempel vanligt att man i resultatsidan ser två länkar till samma webbplats. En i själva sökresultatet, en lite indragen.

    Här om dagen såg jag samma sak till en kund fast det var tre länkar, var av två var indragna. "Jaha..." tänkte jag... "Där ser man." Men jag vet att det kanske inte är så när någon annan söker eller ens när jag själv söker nästa vecka.

    ***
    Låt sökmotorn sköta sitt. Titta gärna, ha lite koll, men tänk också på att dina kunder kanske inte ser samma sak eller att nästa vecka kan resultatet vara annorlunda.

    Detta kan tyckas aningen anarkistiskt. Haken är att du måste tycka om detta, se charmen i att aldrig veta vad det är du håller på med, att aldrig veta vad resultatet blir.

    För, om du inte tycker om detta, då blir det svårt för dig att arbeta med SEO. Du ska också veta, det är samma för alla andra!

    Så... skit i sökmotorn och mecka med din blogg i stället. Eller vad du nu gör.

  8. #8
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Dock, förstår jag fortfarande inte varför Google länkar till framsidan av bloggen, men inte till självaste inlägget.
    Google brukar göra så helt enkelt, antagligen för att framsidan har mer trust/länk-kraft. Bara att gilla läget. Du kan göra så att bara excerpts av inläggen visas på framsidan och hela inlägget då man klickar på dess titel. Annars kommer det nog fortsätta att vara som nu att Google anser framsidan vara viktigast för de flesta produkter som visas där.

    Tillägg: Även bra länkar direkt till inläggen i fråga kommer troligtvis göra att de listas först.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2009-12-04 klockan 22:32.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)