Resultat 1 till 5 av 5

Snygga Undersidor?

  1. #1
    Gizmoquacks avatar
    Gizmoquack Gizmoquack är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    1
    Hej!
    Någon som vet hur jag får snygga undersidor, för närvarande så ser man ett procenttal i mina undersidor vilket inte är särsklit snyggt, så hur gör man för att exempelvis få följande utseende www.seo-forum.se/medlemslista

    Mina undersidor ser ungefär ut såhär i dagsläget www.mindomän.se/under20%sida20%

    Snyggare undersidor är bättre ur SEO synpunkt har jag nämligen hört.

  2. #2
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Du menar väl %20 och inte 20%?

    Du bör inte använda mellanslag (space) för dina kataloger eller filnamn. Vill du dela orden ska du använda "-" (bindestreck), vilket Google tolkar som mellanslag (space).

    Du hittar fler riktlinjer för en optimal URL på SEO-guide.se/filnamn.

    Lycka till!

  3. #3
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Google på URL-rewrite..
    Det är olika beroende på om du kör IIS eller Apache. PHP, APS, ASP.NET, HTML

  4. #4
    gustavbergmans avatar
    gustavbergman gustavbergman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    13
    Hej,
    för att förtydliga det Joakim sa i sitt svar.
    När du lägger till namn på undersidor, försök begränsa dig till (engelska) bokstäver och bindestreck.
    Många andra tecken ger sådana där %-koder som du refererar till. (ÅÄ och Ö ger i allmänhet också
    denna typ av %-tecken.)
    För att också förtydliga det här med bindestreck: Bindestreck anses av rätt många SEO-experter vara
    bättre än "underscoure" (understreck), för att markera mellanrum mellan olika ord. (De andra experterna
    säger att det inte spelar någon roll, så därför är det lika bra att satsa på bindestreck.)

    En annan sak om "undersidor" eller filnamn. Tänk på att till skillnad mot själva domännamnet
    är filnamnen "case sensitive". Dvs blanda inte stora och små bokstäver, för det kan ge dig
    trubbel. Använd konsekvent små bokstäver i alla namn är mitt råd.

  5. #5
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Diskussionen om dashes och underscore har väl sina rötter i Matt Cutts uttalande från 2005 om att Google inte tolkar underscore som mellanslag
    http://www.mattcutts.com/blog/dashes-vs-underscores/
    Det är väl knappast sant idag dock, då google inte ens behöver mellanslag för att kunna separera ord (Testa att skriva en hela mening utan mellanslag i Google... Shit bricks)
    I denna video förklarar Matt Cutts varför han dock fortfarande rekommenderar dashes:
    http://www.youtube.com/watch?v=Q3SFVfDIS5k

    Men det där med friendly url alias brukar väl vara full auto i de flesta CMS jag stött på. (förrutom i typo3 där den gör om ä till ae och skiter i dashes... seo fail)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301-a undersidor
    Av Maria S i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 11:48
  2. åäö i filnamn på undersidor
    Av Arvid i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 16:44
  3. huvudsida 1, undersidor 4
    Av Magnus i forum PageRank
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 13:11