Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 35

optimering av Bikeguide-stockholm

  1. #1
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Hej,
    jag har försökt att förbättra min index-sida till att börja med och tänker sedan anpassa resterande sidor. Uppdateringen är precis gjord, så jag har inget resultat ännu, men ni kan nog se hur det kommer att gå ändå misstänker jag.
    Intressantaste ordet att ranka på är cykeluthyrning.

    Sedan säger min webtjej att index-sidan inte kan döpas om med 301 utan måste heta index. Stämmer det verkligen och hur kan jag förklara det.



    Jag vill veta vilka fel och bra saker jag har gjort på sidan för att kuna fortsätta med de andra undersidorna.

    /Mvh Erik Svedin
    Senast redigerat av Erik-Svedin den 2012-11-27 klockan 04:07. Anledning: trasig länk

  2. #2
    PontusEs avatar
    PontusE PontusE är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    46
    Lägg in cykeluthyrning i title för att lättare ranka för det ordet

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Erik,

    Ja precis, den sida som först presenteras till besökaren när den kommer till startsidan ska heta index.html eller index.php (undantag finns men de är tekniska och inte relevanta här).

    301 är en HTTP statuskod som betyder "flyttad permanent" och ska ges vid en omdirigering.

    Eftersom http://www.bikeguide-stockholm.se och http://www.bikeguide-stockholm.se/index.html är lika vilket inte är helt optimalt så bör du göra följande:

    På alla dina sidor ändra:

    HTML-kod:
    <a href="index.html">
    Till:

    HTML-kod:
    <a href="/">
    Sedan i en fil som ligger i samma mapp som index.html ska du ha en fil som heter exakt .htaccess med följande:

    Kod:
    Options +FollowSymlinks
    RewriteEngine On
    
    # Omdirigera till www:
    RewriteCond %{HTTP_HOST} !^(www\.|$) [NC]
    RewriteRule ^ http://www.%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
    
    # Omdirigera index.html till /
    RewriteCond %{THE_REQUEST} ^GET\ .*/index\.(php|html)\ HTTP
    RewriteRule ^(.*)index\.(php|html)$ /$1 [R=301,L]
    Läs mer:

    http://www.seo-guide.se/301-redirect
    http://www.seo-guide.se/duplicate-content

    Fråga om du har frågor så ska jag försöka förklara. Jag återkommer för att svara din andra fråga.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    För att din startsida ska ranka bra på Google på ordet cykeluthyrning så är detta det viktigaste att göra för just din sajt:

    1. Se till att ordet finns med i title.

    Idag:
    HTML-kod:
    <title>Bikeguide Stockholm - n&auml;r du vill hyra cykel eller &aring;ka p&aring; guidad tur</title>
    Läs mer på http://www.seo-guide.se/title-elementet

    2. Se till att ordet finns med i texten på sidan.

    Idag har du med ordet 1 gång och böjningen "Cykeluthyrningen" 3 gånger. Google förstår att denna böjning är samma ord (bevis) men det är ändå bra om du har med den rätta böjningen fler gånger på sidan. Kanske lite mer text och få in ordet någon gång mer på sidan.

    3. Fixa fler och rätta inlänkar.

    Länkar från andra sidor som länkar till din sida är en stor faktor för att du ska ranka i Google. Läs mer på http://www.seo-guide.se/lankbygge

    Du är VIP-medlem men inte tagit del av att få en framhävd länk på Kvalitetskatalog.se vilket ger en hel del effekt i Google plus en del besökare så skicka in din länk, se till att nämna ordet cykeluthyrning på ett bra sätt i rubriken. Förslag: "Cykeluthyrning hos Bikeguide-Stockholm". Redigera ditt konto på SEO-guide med länkens ID nummer eller meddela mig om du behöver hjälp så fixar jag detta snarast.

    Här kan du läsa om många andra metoder för länkbygge: http://www.seo-guide.se/metoder-lankbygge

    Fixa en del fler länkar och det andra jag nämnde så ska du nog ha en bra placering på nolltid.

    Fråga om du har frågor.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Om andra läsare av denna tråd har tips på hur han kan få länkar så mottages det gärna.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    WoW! Tack för era bra svar och vilken imponerande snabbhet också.

    Jag ska genast ta itu med det här.

    /Erik

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag får e-post så fort någon skriver i hjälpsektionen
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Du kan även kolla...

    1. Gästboken. (kan ni inte koda en egen???)
    2. för många sökord på tysk sida
    3. en domän för varje språk. (hävdar seo-proffs att det inte stämmer. stå emot eller köp. du väljer.)
    4. skriv språk som meta-tagg.
    5. ta bort namnet i alla bilderna. vem bryr sig???
    6. fokusera bättre på er kärnverksamhet.

    gör turerna mer seo-vänliga. det är det folk är intresserade av, det är det de söker på.

    MTB-turen har du gömt effektivt!! ingen letar där!!
    skriv tydligt! hjälp sökmotorn och hjälp besökaren att hitta på din sida!!

    TURER:
    - introduktion.html
    - Stockholm är vatten.html
    - Kunglig runda.html
    - Historisk kortrunda.html

    tänk på att det är TEXT folk söker på!! inte bilder. tänk på det på sidan med samarbetspartners...

    förresten, rätt korkad sida om jag får vara ärlig. vad vill du säga med den sidan!? egentligen??

  9. #9
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    För sökord gäller detta:

    * Title: Max 80 tecken
    * Description: Max 200 tecken
    * Keywords: Max 20 st

    Kolla din tyska sida...

    vad som menas är att mer än detta är ingen mening att skriva, då sökmotorn inte registrerar eller indexerar fler ord, eller mer tecken än dessa.

    Jag tror det skiljer mellan olika sökmotorer, men skillnaden är marginell. Just detta gäller för Google. Det ger ett bra riktmärke.

    Sökorden ska vara olika på varje sida och helst finnas på innehållet på varje sida, med mest relevant sökord först, i fallande ordning... (Kan vara svårt att uppnå, men det är så det fungerar.)

  10. #10
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Jag kan ge dig ett helt otekniskt tips som är grundläggande.

    Tänk på dina sökord som frågor och se till att dina sidor är riktigt bra svar. Så enkelt är det, nästan

    mvh Anders

  11. #11
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Hej,
    ett stort tack för alla svar och övrig input. Nu har jag åtgärdat alla punkterna på listan förutom ID-numret på min länk, Det numret får jag först när min länk är godkänd på kvalitetskatalogen om jag förstod det rätt?

    Jag har en hel del kvar att göra på övriga undersidor och texterna på de andra språken och det kommer efterhand. Jag skall tänka på kommentarerna när jag kommer dit. För att ge några svar på frågorna angående de andra sidorna: Nej jag kan inte koda en egen gästbok och har inte heller hittat någon som verkar bra, så om någon har ett tips så tar jag gärna emot det

    Sidan samarbetspartners vet jag inte heller om det skall vara kvar. Den ger nog inte särskilt mycket. Däremot behöver Mtb-turerna en egen undersida.

    Rubriksättningen kommer att ses över på alla sidor och inte vara i bildformat längre. Jag var inte ens medveten om att det såg ut så.

    Hur fungerar det praktiskt om jag har en domän för varje språk? Hur skall jag säga åt min webmaster att lägga upp det för att det skall bli effektivt och smidigt?

    Sedan undrar jag hur jag bäst integrerar en wordpressblog med min sida?

    Jo, att fokusera bättre på kärnverksamheten kan ju tyckas enkelt, men det är ganska svårt. Det gäller att göra just det och samtidigt rätta sig efter vad gästerna söker efter och hitta den del av marknaden som betalar kostnaderna. Så även om ideeprogrammet fanns och verkade bra från början så måste det nog vara lite dynamiskt.

    En reflektion är att det har gått upp för mig hur viktigt domännamnet är för att ranka bra i serpen. Men det kanske blir bra bara title och de andra delarna är bra. Ett väl avvägt och anpassat domännamn verkar ge en väldigt bra grund.

    Återigen: Tack för all hjälp!

    /Erik

  12. #12
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    En sak till angående länkar. Jag har läst att det är bra att fördela länkarna på alla undersidor på sajten. Därför har jag avvaktat lite med inlänkar tills hela sidan är optimerad så att jag vet var jag vill ha länkarna och kan fördela dem.

    Hur skall jag göra med detta?

    /Mvh Erik

  13. #13
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Kvalitetskatalog: Det är ett egennamn, ett namn på en webbplats som listar andra webbplatser. Det finns gott om såna och det finns inga specifika fördelar att ha en länk till en sida från just den webbplatsen, även om namnet kan/vill antyda om det.

    Gästbok: Jag respekterar att du inte kan koda en gästbok. Det är inte alldeles lätt. Men du måste förhålla dig till detta! Antingen har du en och då ska den fungera, eller har du inge och då har du heller ingen länk.

    Du måste tänka med respekt för dina besökare! Om dom nu är så vänliga att avsätta tid för dig på din hemsida, ge dom inte 404-länkar...!

    Du måste tänka, dina besökare förväntar sig att kunna klicka på varje länk på hemsidan. Allt annat är otänkbart... och ärligt, ingen är intresserad eller bryr sig, även om du gärna skulle vilka det.

    MTB: Var jag otydlig? Du har menyn till vänster men just den länken har du i en liten bild uppe till höger på just den sidan. Det är lätt för dina besökare att missa den sidan.

    Du ska inte leka kurragömma på din hemsida. Du ska inte gömma viktig information. Du kanske säger till en person, "MTB står det om på hemsidan". Den personen tittar på hemsidan, tittar på menyn, klickar på alla menyval men hittar inget om MTB.

    Många gillar säkert att leka med en riktigt MTB cykel! Du måste fronta med din affärsverskamhet. Dina besökare vill inte leta efter information. Dom vill bli serverade.

    Om du har 15 sekunder på dig att berätta för en ny person om din hemsida, vad vill du då berätta?

  14. #14
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Hej,
    nej du var tydlig angående mtb i förra inlägget och jag menade med mitt svar att jag kommer att flytta den. Kanske till samarbets...sidan istället och ta bort det som finns där nu. Mtb-sidan blev helt bortglömd...

    404, nej det känns inte alls bra att ha den, jag har ett liknande problem med den tyska sidan, men nu betar jag av det steg för steg och till mars skall allt vara klart. På alla språken, inga 404, eller gömda sidor och obegripliga saker

    Bra fråga där på slutet! Det är inte helt lätt att hålla fokus jämt. Jag skall fundera på det och återkommer senare idag.

    Jag tycker själv att det blir svårare att hitta på sidan när det blir väldigt mycket text och det känns som om att besökarna inte orkar läsa så mycket som jag skriver. Men om detta vägs mot att besökarna huttar in eftersom jag rankar bra så är väl det bättre än att väldigt få kommer in öht.

    Jag funderar på att använda g-boken i wordpress som g-bok på hemsidan om jag lägger bloggen där. Hur funkar det?

    Tack för din feedback, den hjälper.

    /Mvh Erik

  15. #15
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Hej,
    har ni något förslag på hur jag skall lägga in motlänkar på min sida för att få det snyggt och fungera bra?

    Borde jag ha en separat sida med länkar till olika kategorier av länkar, eller hur skall jag lägga upp det?

    Det skulle verkligen behövas något så att det blir lättare att skaffa inlänkar till min sida.

    /Mvh Erik

  16. #16
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Nu har jag kollat sidan igen.

    Ta bort det stora huset på förstasidan. Skriv en payoff, om det är kort och ger nåt....

    Det står alldeles för mycket på förstasidan. Ingen orkar läsa allt det. Ta bort allt.

    Skriv det som folk vill veta.
    1 dag 150:-

    Guidad turer
    Djurgården, 2 timmar; 80:-
    Gamla stan, 1.5 timme: 80:-
    Östermalm, 30 minuter: 80:-
    Mountainbike, 5 slingor i skogen, från 100:-

    ge folk vad dom vill ha och det ni erbjuder. att hyra cykel och att erbjuda guidade turer, samt vad det kostar.

    För barn.
    - visa en bild, det räcker.

    du måste tänka på att folk kan både cykla och läsa.

    Företagsevent: ta bort det, skapa en egen domän med såna saker.
    Blanda inte B2B och B2C
    Business to business
    Business to customers (consumers)

    Det är en klassiskt "småföretagarfälla" att man har en domän och klämmer in allt möjligt. En webbplats, en målgrupp. har du flera målgrupper, då blir det flera webbplatser och med olika budskap på respektive webbplats.

    ***
    tänk på att du skulle vinna på att inte göra texten på sidan så bred... kolla andra sidor och gör lika dant. våga ha luft på sidan!! du kan med befintlig design ha texten 450 pixlar bred eller max 500.

    det mänskliga ögat klarar inte av att följa för breda rader, man blir trött... jag lovar, det är bara du som orkar läsa texten på din hemsida!! har du skrivit för dig själv?

    ***
    titta på när några andra besöker din hemsida. mamma, syrra, brorsa, kompisar, deras föräldrar... hittar du 3-5 pers är det perfekt!

    säg så här; "jag tänkte du kunde kolla lite på min hemsida", sen tar du ett kliv bak och låter dom kolla på egen hand.

    studera då vad det är dom tittar på, vad dom läser och inte läser... hur dom reagerar. säg inget! var tyst!

    studera hur de agerar. det är lärorrikt!

  17. #17
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Hej Plana,
    ja det var ju iaf en genomarbetad sågning. Jag säger inte att du har fel i det du påpekar, men det är en svår balansgång att få det rätt. Med rätt menar jag; lätthittad sida, snygg design, översiktlig, relevant och seriös.

    Framförallt känns det inte som om att SEO och användarvänlighet har samma krav, där den ena behöver mycket text behöver användaren mycket bilder och tabeller.

    Mitt mål just nu är att ranka 1 på de viktigaste sökorden och jag är inte ens i närheten ännu. Mitt företag behöver synas utåt och folk behöver lägga det på minnet. Då kanske det inte gör så mycket att de kommer ihåg att sidan hade alldeles för mycket text. Om jag kan få dem att koma ihåg vad företaget hette och vad det handlade om så räcker det för de flesta. _

    Du skriver många bra saker plana, synd att du är så hetsig bara, det är inte jättekul att bli sparkad i ansiktet samtidigt som du försöker hjälpa till med handen.

    +500 ord på en sida och minst xxx antal indexerade sidor brukar ju räknas som bra inom SEO. Det har jag gått på. Ofta lagt til lite text för sökmotorn än besökaren, det är jag medveten om.

    Jag tror också att du har rätt i att en separat sida för B2B är bra, men i nuläget kommer det att räcka med en sida att gulla med. De som hittar rätt gör det, de andra får snällt vänta till nästa år.

    Jag ska ha det du skriver i åtanke när jag skriver om resterande sidor. De kommer nog innehålla mindre text. Förslaget med att observera ngn som tittar på hemsidan är nog väldigt lärorikt som du skriver. Jag får väl använda resten av orden till bloggen istället för hemsidan.

    Tack plana.

    Finns det fler kommentarer och synvinklar som ni vill dela med er av?

    /Erik

  18. #18
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Erik,
    Jag återkommer till tråden när jag får lite tid över från kunder ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  19. #19
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Länken är i alla fall nu godkänd på Kvalitetskatalog.se och du kan se den på alla sidor där.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  20. #20
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Min åsikter:

    Tycker att titeln ska inleda med cykeluthyrning. Söker jag på ordet ”cykeluthyrning” letar jag efter titel/rubrik med cykeluthyrning och klickar på den. Rubriken ska vara kort, lättläst.

    H1 och H2 ser okej ut.

    Jag önskar lite mer luft mellan raderna samt att du har kortare stycken, fler radbrytningar.

    Istället för ”Hem” på menyn skulle jag valt ”Cykeluthyrning”.

    Om jag skulle åka till Stockholm och hyra en cykel skulle jag vilja få priser och bild på cykeln på första sidan överst. Kanske jag sökt efter ”cykeluthyrning Stockholm”, ”hyra cykel”, ”hyra cykel Stockholm”.

    Skriva texter som är lätta och läsa samt informativa är svårt. Ta hjälp av alla som du känner och be dem recensera texterna. Bit ihop och ta kritiken till att skapa något bra.

    Jag anser att det inte är en konflikt mellan stor textmängd och användarevänlighet. Börja med överskådlig information och därefter mer detaljerad information. En del läser endast det som är överskådligt, andra vill ha mer läsning för att kunna fatta beslut. Den nya ”personliga sök” i Google borde leda till att rikliga texter får bättre positioner än sidor med mindre textinnehåll.

    Detta är mina spontana och personliga åsikter. I övrigt är du på god väg. Det krävs alltid många finslipningar på texter och liknade innan de sitter.

    För mer länkar använd länkkataloger, det går alltid att bråka om det ger effekt eller inte. Min erfarenhet är att det funkar bra.

    Skriv olika artiklar och skicka in dem till artikelkataloger. Det finns trådar här:
    http://www.seo-forum.se/olika-katalo...kataloger.html

    http://www.seo-forum.se/olika-katalo...kataloger.html

  21. #21
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Hej Fredrik,
    tack för dina bra tips. Nu har jag precis suttit och lagt upp sidan på ett gäng kataloger i hopp om att det skall bli bättre. Jag finns desvärre inte med på top 1000 på cykeluthyrning om jag har förstått det hela rätt? Det verkar som om att G inte har crawlat min sida sedan upppdateringarna även om det var flera dagar sedan. Kan det ha att göra med att det inte finns ngn 301, eller hur ligger det till?

    Jag kommer att lägga cykeluthyrning först i Title, lägga in en cykelbild och priser högt upp på förstasidan snart. Jag vill inte spamma min webm för mkt, så jag samlar ihop det.

    En fråga på artikelkatalogerna som verkar vara väldigt bra för övrigt. Kan jag använda samma texter som jag sedan lägger in på min blogg senare?

    /Erik

  22. #22
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det tar tid med optimering och resultat. Google kan besöka/spindla en webbplats ofta utan att den cache lagrade versionen uppdateras. Webbhotellets statistikprogram kan ge besked om hur ofta hemsidan besöks. Googles spindel heter "Googlebot".

    Det är bra att använda sig av 301 som du har tänkt men är inte avgörande för att komma högt. Den kan hjälpa till.

    Det bästa resultatet från artiklar uppnås genom att ha helt unika artiklar. Förekommer samma eller liknande texter kan två saker uppstå. Det första är att den ena texten tas bort från Googles index, på grund double content. Om Google behåller båda texterna i indexet får de dela på kraften. Det vill säga tar kraft från varandra.

    Unika texter är att föredra det ger mer kraft.

    Misströsta inte. Det tar tid att skaffa sig en bra position.

  23. #23
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Underbart att lära sig nya saker

    Jag hittade att spindlarna förgäves försökt att hitta min robots.txt som inte finns. Nu kan jag ju åtgärda det, även om det inte har så stor påverkan.

    Jag hittade Googlebot och han var där i går kväll som flera andra spindlar, men det har inte hjälpt. Det är väl bara att vänta...Jag tror att jag läst ngt om att google sorterar bort dubletter och att den nyaste åker. Detta om det inte finns en 301, är det rätt uppfattat?

    Tack för ett bra och tydligt svar angående artiklarna. Ser fram emot att börja jobba med det.

    /Erik

  24. #24
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Erik-Svedin

    Jag tror att jag läst ngt om att google sorterar bort dubletter och att den nyaste åker. Detta om det inte finns en 301, är det rätt uppfattat?

    /Erik
    Om du med detta menar att www.bikeguide-stockholm.se och www.bikeguide-stockholm.se/index.html är samma sida så är det korrekt. I de flesta fall innebär detta inget problem. Det är en fördel att använda sig endast av www . bikeguide-stockholm.se, men är inget absolut tvång. Båda versionerna kan finnas i indexet under lång tid. Det finns ingen "röd-tråd" om hur Google hanterar dubbletter. Ibland åker den ena ut och ibland kan båda finnas kvar.


    Spindlarna besöker ofta olika webbsidor. Det behöver inte resultera i att sidan blir indexerad. En "vanlig" webbsida bruka ta omkring tre dagar innan den finns indexerad, ibland längre, efter det att spindlar har varit på besök (nya sidor).

    Din förstasida är cachad 3 dec, det är inget ovanligt att det går två veckor innan den uppdateras igen av Google, ibland tar det ännu längre tid. Hur ofta en sida uppdateras beror på hur ofta innehållet uppdateras. Den som skriver blogg dagligen får sin blogg uppdaterad varje dag, en hemsida som är "statisk" tar längre tid.

  25. #25
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Ja precis, det var just så jag menade.

    Okej, det räcker inte med att de krälar på min sida, de måste vilja cacha den också. Jag har letat både på webhotellet och google blabla tools, men jag hittar inte var det står när den senast cachades.

    Ok, så då är det ingen brådska med redirecten på förstasidan då. Men tids nog så.

    Det är ju lite trist att det tar sån tid innan sidan sparas och ansträngningarna syns i serpen, men det kanske går lite fortare framöver när de märker att sidan inte är statisk.

  26. #26
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    När du söker på Google så står det "Cachad" efter www-adressen. Där finns den cachade versionen med datum uppgift.

    SEO är tålamodsprövande. Du måste räkna månader, ibland år, för att få en stark hemsida som rankar högt.

  27. #27
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Tack för det Fredrik.

    Det är ju lite roligt att se katalogerna som jag har anmält mig till högst uppe i serpen på flera av mina sökord. Det känns som ett bra tecken

  28. #28
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det är vanligt att starka kataloger placera sig bättre än sin egen sida. Efter ett tag går man om. Så jag håller med om att det är ett bra tecken.

  29. #29
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    hur fort den syns i SERP:en, vid sökningar, har mycket att göra med konkurrensen i den specifika SERP:en.

    Mitt arbets case för SEOSystemet, solresorsistaminuten.se, dök upp på googles första sida för sökordet t o m när den låg parkerad. Direkt efter att material och lite annat jobb så tog den sig direkt upp på en 5 + 6 placering (indrag) och har så legat i över en månad.

    Allt beror på vilka tekniker man använder sig av off-site och hur man gjort sin on-site optimering

    /Patrik Berggren

  30. #30
    Erik-Svedins avatar
    Erik-Svedin Erik-Svedin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Jag har en fråga som jag fått av personen som gör mina sidor. Detta är mer än jag kan, så ni får gärna svara på frågorna så det blir rätt.

    Är det riktigt uppfattat att man gör en fil som heter .htaccess och som man lägger i rotmappen (där den gamla filen finns), med endast detta på:



    Redirect 301 /gammal/gammal.html http://www.ny-url.se/ny.html

    alltså om man ska byta ut index.html, som ligger i rotmappen, mot Cykeluthyrning.html ser det ut så här:

    Redirect 301 /index.html http://www.bikeguide-stockholm.se/Cykeluthyrning.html



    Då har jag tolkat det så som att det första /gammal/ behövs om index ligger i nån speciell mapp, är det riktigt?



    Ska man alltså inte ha något annat i filen, typ sådant som man har när man jobbar med html-sidor, som head och body etc?



    Var kan man skapa en fil som heter .htaccess? I Dreamweaver eller i typ Anteckningar?



    Om man sen ska byta namn på fler filer än index, kan man ha fler filer i rotmappen som heter samma sak, dvs .htaccess, men med olika info gällande ny och gammal url då förstås.

    /Erik

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stöd Situation Stockholm
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 23:43
  2. Tips om Förvaltare i Stockholm
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 09:20
  3. SMX i Stockholm i September
    Av Bernt Johansson i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 00:02
  4. Träffa mig i Stockholm
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 00:09
  5. Webbdesigner i Stockholm sökes!
    Av soaks i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 15:29