Resultat 1 till 12 av 12

Personliga sökningar - Förändring för SEO-branschen?

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    I samband med att Google rullat ut personliga sökningar förs en del diskussioner/reflektioner hos bland annat Nikke, Simon och hos undertecknad om det kommer förändra arbetssättet för SEO-branschen.
    Detta då resultaten efter en sökning kommer till stor del baseras på den sökhistorik personen har haft tidigare. Med andra ord samma princip som har funnits när man varit inloggad på någon tjänst hos Google.
    Skillnaden nu är att den historiken följs oavsett om man är inloggad hos Google eller inte. Men tanke på att det krävs ett aktivt handlande för att stänga av den nu, kan man nog utgå ifrån att de flesta inte kommer göra det.

    Det här ger förändringar då placeringarna kommer vara olika efter en nyckelordssökning beroende på vem det är som söker.
    Men hur stor inverkan kommer det ha rent praktiskt?

    En del anser att det kommer bli problem att debitera efter placeringar i serpen. Några tror t.o.m. att hela SEO-branschen drastiskt kommer förändras och att den här ändringen av Google innebär slutet för SEO.

    För egen del är jag övertygad om att det inte innebär några större förändringar på sikt.
    Och det av följande skäl.
    1) Över tid bör de personliga sökningarna ha en utjämnade effekt så att det placeringsresultaten går mot ett normalläge. Detta då olika människor har skilda sökvanor och olika favoritsidor.
    2) Webbplatsstatistiken är ett mätverktyg för att, kanske inte direkt se den exakta placeringen men väl för att se antal besökare, hur de kommer in på sidan, hur längre de stannar etc.
    3) Konverteringen är det yttersta måttet på om optimeringen, både den externa samt den på webbplatsen fungerar.
    De två sista punkterna är med andra ord ett bra mått för att bedöma effekten av olika optimeringsåtgärder.

    Några andra synpunkter på det hela?

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Debiteringen för SEO-tjänster borde ha gjorts om för länge sedan och INTE utgå ifrån placering i SERP:en utan mer i vad det faktiska resultatet blir.

    Detta blir klart intressant att följa och implementeringen kom klart snabbare än vad de allra flesta trott.

    /Patrik Berggren

  3. #3
    AdDers avatar
    AdDer AdDer är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    4
    Debitering för SEO-tjänster är ju egentligen alltid ett problem för kunden.
    Om man betalar för positioner är det ingen garanti för konvertering. Betalar man endast för konvertering så kan det bli att företagen tar till vilka metoder som helst för att driva trafik igen och då går branschen bakåt.

    Men självklart vill ju Google göra det svårare för SEO-företag att ta betalt för sina tjänster som ofta minskar Googles intäkter.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Google har ingenting emot SEO, de uppmuntrar det till och med.

  5. #5
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Det har varit så rätt länge... Jag har sett att man till och med får olika antal träffar beroende på vilken webbläsare man använder!

    För att inte tala om alla dessa "keyword rank check". Det enda man vet om dom är att de ger fel resultat... Värdelöst.

  6. #6
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Jag undrar om det har så jättestor påverkan på sökresultatet, personligen har jag inte märkt mkt. Har ett googlekonto med flera års sökningshistorik och tycker inte det skiljer alls från googlingar utan historik. Det enda stället jag ser skillnad är tex om man söker mkt på sina egna sökord och man klickar på sina egna sidor då kan ens egen sida få lite bättre placering.. men så beter ju sig inte en vanlig surfare. Nu har det ändå gått några veckor med detta upplägg någon som har lite mer eftertanke och reflekteringar kring detta? Jag tror som dig Urban, detta kommer inte innebära några större förändringar så länge Google värderar historiken som dom gör nu... det kan ju bli värre om Google ändrar i reglagen och ökar betydelsen av sökhistorik. En sak är säker och det är att Google har sjukt mkt info om sina användare, det har dom kanske alltid haft men nu är dom lite mer öppna med det.
    TV-Tablå - tv.121.nu

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Vi har noterat STORA skillnader på grund av personalized search. Till exempel har en av mina kollegor en webbplats på plats nummer tre på ett väldigt konkurrensutsatt sökord, medan jag själv inte har den sajten bland topp 100. Och det enda han har gjort som jag inte har gjort är att söka på ordet och letat upp sajten i fråga och klickat på den. När detta gjordes låg sajten på plats 76.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @Bernt. Intressant. Vad händer om han tömmer cachen samt stänger av webbhistoriken och söker på nytt?

  9. #9
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    @Bernt - Ja precis som jag skrev... det handlar ju bara om skillnader på ord som man själv sitter och pumpar = inget normalt beteende?
    TV-Tablå - tv.121.nu

  10. #10
    Gamsuns avatar
    Gamsun Gamsun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Hej Urban!

    Du motsäger dig lite i din post då du å ena sidan är övertygad om att detta inte kommer att innebära några större förändringar, men samtidigt tar upp exempel som webbplatsstatistik och konvertering som två av de viktigaste styrmedlen längre fram. Faktum är att huvuddelen av Sveriges SEO-aktörer's affärsmodell inte har något med dessa två att göra. De två stora affärsmodellerna som finns idag är att 1. Ta betalt för placering i SERP. 2. Ta betalt för en rekommendation.

    Detta är om något är väl en otroligt stor skillnad för SEO-branschen, som för att lyckas kanske måste byta bort bort en av dessa affärsmodeller.

    Jag har personligen märkt stora konsekvenser på det personliga sökresultatet, där jag nu får stora besöksskaror på nyckelord jag rankar otroligt dåligt på i den naturliga SERP'en. Och med det i åtanke borde det ju givetvis också vara det omvända. Dvs. Jag borde tappa trafik till andra siter som inte rankar bra på nyckelord jag idag rankar bra på i den naturliga SERP'en.

    Tack för en bra tråd!

    Allt gott,

    Vänligen,
    Magnus Lundin
    Senast redigerat av Urban G den 2010-01-28 klockan 20:58. Anledning: regel 3

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Webbplatsstatisk och konvertering är det som är intressant vid en optimering. Vilket jag också skrev i mitt första inlägg.
    Ett snabbt och enkelt sätt att se hur en optimering fungerar är att titta på placeringarna i serpen. Men att använda det som enda mått är inte speciellt intressant om man ser det som helhet.

    Sedan finns det precis som du skriver olika affärsmodeller för SEO men att det bara skulle vara två kan man förstås diskutera. Det finns andra men i vilken omfattning låter jag vara osagt.
    Men där ser jag egentligen inga problem heller för de företag som arbetar efter de modellerna du tar upp.
    Om man fastställer de organiska ”neutrala” placeringarna i serpen och de avviker mycket från vad de flesta besökarna ser i serpen kommer det avspeglas i statistiken och konverteringsgraden.
    Därmed finns det möjlighet för SEO-företagen att tillsammans med sina kunder justera sina debiteringsmodeller efter det faktiska resultatet.
    Så där har jag svårt att se att det skulle vålla några problem.

    Tycker kanske inte att det är så motsägelsefullt det jag skrev i min första post. Detta då placeringar > statistik > konvertering har ett samband som går att fastställa rätt så exakt.
    Om det första, placeringar, blir osäkert finns de två andra mätpunkterna kvar.

    Sedan är väl också frågan om det inte över tid kommer bli en utjämnande effekt med placeringarna då människor har olika värderingar på vad som är en bra webbplats eller inte.

    För egen del och för de webbplatser jag ansvarar för har jag knappt märkt någonting av det här med personliga sökningar för övrigt.

  12. #12
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Det är självklart att förändringarna är lokala för användaren och inte globalt. Antingen sparas det i en cookie eller så är din personliga sökning kopplad till ditt Google-konto.

    Båda går dessutom att aktivera/avaktivera enkelt. Så ni behöver inte tömma någon cache för att se skillnaderna.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förändring / Uppdaternig av sajt
    Av csthlm i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 17:07
  2. Länkbyten? PR5+ inom tv-branschen.
    Av Alper i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 02:25
  3. Googles personliga sökning
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 08:39
  4. Så stänger du av Googles Personliga sökning
    Av Magnus-SEO i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 10:17