Resultat 1 till 25 av 25

Vilken toppdomän är bäst för google.se? Stort test avgör.

  1. #1
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    ===========

    Uppdatering: Matt Cutts har nu gjort ett uttalande där han påstår att toppdomän inte spelar ngn roll, annat än att till exempel .se kan hjälpa Google att "snabbare" inse att sidan är svensk. Om man kollar i Googles webmaster tools så kan man även se att till exempel .se och .it är låsta till Sverige respektive Italien, medans man själv kan välja geotarget på mer generiska toppdomäner såsom .com och .info och man får även välja på småöars toppdomäner tex .nu och .ws. Detta test kan alltså nu nu ses som överflödigt.

    ===========

    Jag har just isjösatt ett test som syftar till att se om svenska google premierar något särskild toppdomän.

    8 identiska domännamn har registrerats; biz, com, eu, info, se, nu, net, org. Alla sidor har extremt liknande men ändå unikt innehåll så till vida att det är omskrivet och inga meningar upprepas någonstans.

    Mer utförlig information om testet finns här. Jag tar gärna emot kommentarer och förslag kring hur detta kan följas upp. Vad borde jag tänka på? Finns det mer relaterade saker som är intressanta som jag skulle kunna testa med hjälp av dessa sajter?
    Senast redigerat av David Olofsson den 2010-06-05 klockan 13:53.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  2. #2
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Hej,

    Bra initiativ.. dock saknar jag en sak i de flesta av dessa tester folk gör.. att testet görs flera ggr med olika domäner för att bekräfta resultatet..

  3. #3
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Ja det vore ju rimligt att göra. Ett av kriterierna för att ett resultat ska betraktas som vetenskapligt är ju just att experimentet ska kunna upprepas.

    Om man har ett någorlunda vinnande koncept på test-domänerna i form av annonser som betalar igen kostnaderna är det ju inget problem att upprepa det.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Bra initiativ!

    Skulle vara kul att höra lite mer om hur du ska se till att alla domänerna har samma förutsättningar.
    I listan med länkar & domäner kommer te.x. biz först och "leder" redan där länkmässigt.

  5. #5
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Ordet kontaktannonser förekommer ju inte heller på exakt samma plats på de olika sidorna. (Ordet du testar mot)
    Att du har olika texter kan även det påverka.
    Inlänkarna kommer i olika ordning till sidan.

    Skulle vilja påstå att det där testet inte kommer att kunna visa något.
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  6. #6
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    I listan med länkar & domäner kommer te.x. biz först och "leder" redan där länkmässigt.
    Yes, just därför så får sajterna liknande listor från flera olika ställen men med omkastade ordningar i ett försök att ge dem alla likvärdiga länkar. Men det lär påverka helt klart, frågan är hur mycket.

    Ordet kontaktannonser förekommer ju inte heller på exakt samma plats på de olika sidorna.
    Det enda som skiljer är att det används lite olika adjektiv och i vissa fall omförmuleringar i stil med att "för att" byts ut till "därför att" eller "inte" blir "troligtvis inte". Det kan påverka, men jag är mer orolig för inlänkarna i så fall.

    Om det kommer att kunna visa något får vi väl se, har gjort liknande test tidigare som har gett rätt skumma resultat. Jag låter försiktig optimism råda än så länge
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  7. #7
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    .com .se .org.... där har vi dom som google.se gillar bäst tror jag... jag tror .se premieras mest.. men .org ser ju onekligen ut att gå bra... intressant projekt svårt att genomföra rättvist det är ju sinnes många faktorer som spelar in.
    TV-Tablå - tv.121.nu

  8. #8
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Tänkte bara informera läget nu när jag sökte via Google.se
    På ordet xxxxx (utan a) var ordningen com, org, net, se sidan 14. eu sidan 15. nu, info, biz sidan 17.

    Ordet xxxxx (med a) com, org, se topp3 resultat.
    nu info eu biz sid 2. net sidan 3.

    Jag var inloggad på Google, och har inte besökt länkarna.

  9. #9
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Uppdatering läget.

    Ordet utan a: se, com, org, net på sidan 12. info, biz på sidan 14. eu, nu på sidan 15.

    Ordet med a: se, com, org topp 3, nu placering 7, info placering 9. biz, eu, net på sidan 2.

    Återigen inlogggad på Google, har inte besökt sidorna.

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    jag tror liksom 'head' att testet inte kommer ge så mycket. Du måste upprepa det ett större antal gånger för att kunna dra riktiga slutsatser.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  11. #11
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Ska bli skoj och se hur det utvecklar sig.

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Även om det kanske inte kan ses som helt vetenskapligt, så tycker jag ändå att det är intressant, bra initiativ

  13. #13
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    update läget.

    ordet utan a: com, org, se, net sidan 12. eu, info, biz, nu sidan 15

    ordet med a: com, org, se, nu, info topp 6 (en undersida mellan där). biz, net, eu sidan 2.

    Inloggad Google och har inte besökt sidorna

  14. #14
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Hermano
    jag tror liksom 'head' att testet inte kommer ge så mycket. Du måste upprepa det ett större antal gånger för att kunna dra riktiga slutsatser.
    Man kommer definitivt att kunna dra några intressanta slutsatser av testet. Givetvis inte en fullständigt utförlig manual för vilka domäner man skall köpa. Dock det mönster man ser av testet är som mycket annat ett mönster som avslöjar något om hur Google fungerar internt.

  15. #15
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    Man kommer definitivt att kunna dra några intressanta slutsatser av testet. Givetvis inte en fullständigt utförlig manual för vilka domäner man skall köpa. Dock det mönster man ser av testet är som mycket annat ett mönster som avslöjar något om hur Google fungerar internt.
    För att testet ska ses som vetenskapligt måste det (enligt definition på 'vetenskapligt') utföras så många gånger att det är rimligt att utesluta slumpen.

    Det går inte dra riktiga slutsatser om inte testet är vetenskapligt gjort, dock kan man kanske få riktlinjer...

  16. #16
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Ok, Hermano, när det gäller att kartlägga Google:s algoritm för hur Google rankar webbsidor i SERP:en är det väldigt stor mängd av mönster som berättar var sin del av algoritmen. Likt en arkeolog som bara får en pusselbit i taget är detta en pusselbit för oss som jobbar med SEO. Pusslar man ihop dessa mönster/pusselbitar så får man en bra ungefärlig bild av hur google fungerar och det berättar för oss vilka åtgärder vi bör använda oss av för att bli bättre i vårat jobb. Om sedan vårat jobb är en vetenskap eller ej är en annan fråga. Troligen inte. Men att jaga Google-mönster är väldigt intressant tycker jag och lärorikt. Har man en gång hittat en del i ett mönster är det väldigt kul att upprepa detta .
    När man vill verifiera en idé om hur Googles algoritm fungerar lanserar man ju ett sådant test och man måste göra många sådana för att komma framåt.

  17. #17
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Update:

    Ordet utan a: net, com, org, se sidan 12. nu, info, eu, biz sidan 15.

    Ordet med a: net, org, se, info, nu topp 5. Variationer av toppdomäner och undersidor på sidan 2. 9 av 10 är med domänerna.

    Fortfarande inloggad och har inte besökt länkarna.

  18. #18
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Update igen:

    Ordet utan a: se, net sidan 12. org, com, biz sidan 13. nu sid 15. info sid 16.

    Ordet med a: se, net, org, biz, nu, eu, info på sid 1, lite mixat med undersidor. com sidan 2.

    Fortfarande inloggad och har inte besökt länkarna.

  19. #19
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Update igen:

    Ordet utan a: se, net sidan 12. com, org, biz sidan 13. nu sid14, info sid15, eu sid16

    Ordet med a: se, net, org, biz, nu, eu sidan 1. info, com sidan 2.

    Fortfarande inloggad och har inte besökt sidorna.

    Ska se om jag inte kan ordna en graf.

  20. #20
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    intressant att följa...
    Sökmotoroptimering

  21. #21
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Ordet utan a: se sidan 12, net com org sidan 13. nu sidan 15, biz info sidan 16. eu sidan 17.

    Order med a: se plats 3, net plats 4, org plats 5, nu plats 16, biz plats 18.
    com sidan 5. Väldigt va det skiftade nu

  22. #22
    anonymuss avatar
    anonymus anonymus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    78
    Ordet utan a: ORG sidan 10, SE sidan 11, COM o NET sidan 12

    Ordet med a: ORG-2a, SE-4a, NET-5a, INFO-9a, BIZ o NU sidan 2.

  23. #23
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Kolla här vad Matt Cutts säger:

    http://www.mattcutts.com/blog/seo-si...google-io-2010
    (0:52:56)

    För er som inte vill se på hans 5 min långa svar:
    [strike]Domännamnet[/strike]Topdomänen har en mycket liten påverkan på rankingen. Det är inget man bör bry sig så mycket om. Däremot kan användare välja bort en .info site över en .se.
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2010-06-06 klockan 20:22.

  24. #24
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har sagt det förut, och jag säger det igen:
    Även om domännamnet i sig kanske har (mycket) liten inverkan på rankingen, så har länktext desto större invärkan, och många av de naturliga länkarna har URLen som länktext, därför har domännamnet större inverkan än Matt Cutts vill erkänna

  25. #25
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Jag har sagt det förut, och jag säger det igen:
    Även om domännamnet i sig kanske har (mycket) liten inverkan på rankingen, så har länktext desto större invärkan, och många av de naturliga länkarna har URLen som länktext, därför har domännamnet större inverkan än Matt Cutts vill erkänna
    Givetvis har du rätt Stefan. Jag skrev fel i min förra post. Topdomänen har liten inverkan på sökresultatet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 04:05
  2. Vilken sorts egna interna länkar är bäst?
    Av Jimmy i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:36
  3. Vilken länkstrategi funkar bäst för dig?
    Av Robert R i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 20:19
  4. Avgör Google om text är gammal eller inte?
    Av closingbell i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 20:54
  5. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 09:32