Resultat 1 till 5 av 5

Få bort inlänkar i yahoo explorer

  1. #1
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Hej,

    Hur får jag bort länkar i yahoo explorer. (och andra ställen man kan titta upp inlänkar)
    Jag vill helt enkelt inte att sajterna ska ha något med varandra att göra.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Beror lite på var länkarna finns. Finns, kan man säga två typer av inlänkar i det här fallet.
    1) Länkar från sidor som du inte äger eller kan kontrollera hur de länkar.
    2) Länkar från sidor du kontrollerar.
    Typ 1. De kan du inte göra något åt överhuvudtaget mer än att be dem ta bort länkarna.
    Återstår då typ 2.

    Det går att ta spärra sökmotorernas spindlar från att indexera innehållet på en webbplats, och/eller delar av den. Men eftersom du skriver â€andra ställen…†så avses väl också Google. Och att blockera webbplatser för samtliga sökmotorer är väl kanske inte så smart.

    Ett sätt där är att sätta noindex på de sidorna som länkarna finns på. Den sidan kommer då inte indexeras alls. Dock är det inget sätt jag personligen skulle rekommendera. Även om det inte direkt bryter mot riktlinjer så anser jag en kombination som heter noindex, follow är lite tvivelaktig. Eller i klartext â€Den här sidan skall ni sökmotorer inte indexera men ni skall följa länkarna som finns på den†vilket de två orden noindex, follow betyder.
    (Om man skall vara petig så behövs inte follow sättas ut.)
    Sätter en liten brasklapp dock på om det ovan fungerar fortfarande.

    Eller så får du ta bort länkarna.

  3. #3
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Beror lite på var länkarna finns. Finns, kan man säga två typer av inlänkar i det här fallet.
    1) Länkar från sidor som du inte äger eller kan kontrollera hur de länkar.
    2) Länkar från sidor du kontrollerar.
    Typ 1. De kan du inte göra något åt överhuvudtaget mer än att be dem ta bort länkarna.
    Återstår då typ 2.

    Det går att ta spärra sökmotorernas spindlar från att indexera innehållet på en webbplats, och/eller delar av den. Men eftersom du skriver â€andra ställen…†så avses väl också Google. Och att blockera webbplatser för samtliga sökmotorer är väl kanske inte så smart.

    Ett sätt där är att sätta noindex på de sidorna som länkarna finns på. Den sidan kommer då inte indexeras alls. Dock är det inget sätt jag personligen skulle rekommendera. Även om det inte direkt bryter mot riktlinjer så anser jag en kombination som heter noindex, follow är lite tvivelaktig. Eller i klartext â€Den här sidan skall ni sökmotorer inte indexera men ni skall följa länkarna som finns på den†vilket de två orden noindex, follow betyder.
    (Om man skall vara petig så behövs inte follow sättas ut.)
    Sätter en liten brasklapp dock på om det ovan fungerar fortfarande.

    Eller så får du ta bort länkarna.
    Stort tack för ditt svar. (försökte lägg en röst på dig där uppe till höger men det verkar jag inte kunna göra)

    Men jag vart nog lite otydlig och förklarade för dåligt.
    Jag äger sajt 1 och sajt 2 där sajt 1 länkade till sajt 2 till och med i sommras/höstas då jag tog bort länkarna. Men det går fortfarande att se inlänkarna med tex yahoo explorer. Vilket jag alltså inte vill att det ska gå att göra.

    Sidorna där länkarna låg är sen länge genomsökta men länkarna har ändå inte försvunnit.

    Går det att fixa? Hur lång tid tar det innan dom försvinner annars?

    Tack på förhand.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok det var så du menade.
    Nu jag märkt att Yahoo kan ta mycket lång tid på sig före förändringar sker där.
    Att spindlarna varit där är ingen garanti för att sidan verkligen har blivit uppdaterad.

    Så du behöver titta på Yahoo, om vi nu håller oss till den, cachning av sidan. Vad står det i deras cachade version av sidan, finns länkarna kvar där eller inte?

    Sedan kan du passa på att titta på om verkligen länkarna är borta. Det kan hända att du tagit bort länkarna så att de inte syns men de kan fortfarande ligga kvar i källkoden.
    Dvs länknamnet är borta från sidan men själva länken ligger kvar som en dold länk i källkoden.

    Nu är jag inte så bra på Yahoo men för att snabba upp deras verkliga uppdateringstakt lär väl det fungerar som för Google dvs uppdatera sidan länkarna har legat på oftare.

    (Hm du behöver ha plusrykte för att det skall fungera. Men tack för tanken)

  5. #5
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Tack för ditt svar!

    Länkarna är borta på sajten men ej i catchen hos Yahoo. Kan det gå snabbare om jag lägger till sajterna hos yahoo? Har dom någon webmastertool också? Kanske går det snabbare då?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Yahoo Site Explorer
    Av HenrikB i forum SEO-verktyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 16:24
  2. Fråga gällande resultat hos Yahoo Site Explorer
    Av GustavK i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 14:27
  3. Ta bort utskriftssidor med ? i url med robots.txt
    Av seattlegrunge i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 23:04
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  5. hur får jag bort >>
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 23:44