Resultat 1 till 9 av 9

Är länk-säljning/köpen Black Hat SEO?

  1. #1
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Har för mig att Matt Cutts sa en gång att Google inte vill att man köper eller säljer länkar. Siter som gör det kan bli bannade om de upptäcks. Det är därför Black Hat SEO IMHO.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det har diskuterats i denna tråd.

    Har för mig att Matt Cutts sa en gång att Google inte vill att man köper eller säljer länkar.
    Helt rätt.

    Siter som gör det kan bli bannade om de upptäcks.
    Inte troligt. Det som händer är att länkarna nedvärderas om de upptäcks. För banning så ska det mer till stora länkfarmar och dylikt.

    Det är därför Black Hat SEO IMHO.
    Du kan ha din synpunkt.

    Min åsikt är samma som i den gamla tråden och samma som jag skrev till Matt Cutts på hans bloggpost om detta:

    Min personliga åsikt är att webmasters har all rätt att köpa annonsering i form av textlänkar men Google har även all rätt i att lokalisera och nervärdera dem - det är del av SEO spelet.
    Den största "link brokern" eller "länkförmedlaren" är Google själva med AdWords och AdSense - de är också en slags länkar.

    Google har även ingen rätt att "bestämma över internet" eller kräva vad webmasters gör på sina sidor. Motsatta är även sant, webmasters har ingen rätt att vara med i Google - så det är en balansgång och man bestämmer själv hur man vill spela.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Ok, men kan du iaf hålla med om att kvaliteten på sökresultaten skulle vara bättre om inga länkar var artificiella.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Förmodligen men det är svårt att säga.

    Om det bara hade funnits helt naturliga länkar från personer som helt själv hade lagt upp dem så tror jag att mindre webbplatser inte hade haft en schans i sökresultaten. Vem skulle länka till den lilla webbutiken? Tror nog då att de stora typ about.com, amazon, ebay etc. etc. helt hade dominerat sökresultaten. Men som sagt, det är svårt att säga.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Länkköp är en nödvändig del i en vettig SEOstrategi. Men det är utan tvekan en mycket "mörk" teknik, knappast grå.

    Dock inte på samma onda planhalva som reffy/prstorm, men betydligt värre för Google.

    Men, som övrig BH är det en del av SEOspelet.

  6. #6
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Edit: dr_phil postade när jag skrev. Bra synpunkt.

    Intressant diskussion... Någon som har lust att försöka formulera en definition på black hat?

    Själv skulle kanske vilja addera följande:

    Optimering som gynnar surfarens upplevelse och sökmotorns förmåga att förstå vad webplatsen egentligen handlar om måste ju i alla fall vara vit hatt. Det är ju mycket i den riktningen som Googles egna riktlinjer går. Köper du en länk som uppfyller detta syfte är det mao helt OK.

    All annan optimering som sker i det fördolda, måste ju i någon mening anses vara av en mörkare nyans. Just det faktum att man inte vill avslöja för sökmotorn att det är just optimering som skett (köpta länkar) indikerar ju start att din riktiga avsikt inte är att skapa mervärde för surfaren eller hjälpa sökmotorn. Snarare försöker du manipulera den.

    Är inte all sådan verksamhet black hat? Må den vara mörkare eller ljusare i tonen. Jag är alltså böjd att hålla med L.

    Manipulering == black hat?

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag håller med, om volvocars.com rankar lägre än zatzy.com på söktermen volvo, skall de då inte få köpa länkar för att korrigera ett fel? Google kan bara bedöma en sidas relevans utifrån ett visst antal faktorer, de faktorerna går att lura och google har framförallt inte alltid rätt.

    Att serpsen skulle vara mera korrekta om det inte fanns några artificiella länkar är en sanning med modifikation då _alla_ länkar är artificiella på något sätt. Vad avgör att en länk är naturlig? Det finns många sätt att få länkar på som inte bara görs genom köp.

    Det enda sättet att få bättre serps är genom mänsklig ranking av sökresultaten. Och även det är högst personligt (alltså vem som tycker att vad är relevant).

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vad det kommer ner till i princip är ju att den som köper länkar köper synlighet hos Google. I Googles värld ska köpt synlighet på Google givetvis gå via deras annonseringssystem.

  9. #9
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Adam Lasnik sade på SES Chicago att Google absolut inte är emot länkköp. Att köpa länkar är bra i annonseringssyfte. Men att köpa länkar i PR-syfte är något som Google starkt ogillar..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 2 problem med css meny
    Av Obbe i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 21:09
  2. Länk till Webbutveckling.org
    Av koFFiii i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 20:59
  3. bortglömd länk
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 10:34
  4. Id och filändelse i länk
    Av Pierre i forum URL-omskrivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 17:44
  5. Jag har sålt min första länk!
    Av Nikke Lindqvist i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:55