Resultat 1 till 28 av 28

inlänkar från diverse forum?

  1. #1
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Har bra är länkar från inlägg/trådar i diverse välbesökta forum som inlänkar sett ur seo-perspektiv?

  2. #2
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Som vanligt har det med länktext att göra om man vill positionera sig bra på ett speciellt sökord eller fras. På forum brukar det ju vara fullt möjligt att själv välja länktext och så vitt jag vet är et inte vanligt att det sätts NoFollow på dessa länkar.

    Att det är välbesökta forum som du säger är också till en fördel då det är troligt att det ofta tillkommer nytt innehåll. Det gör att Google ofta återkommer och indexerar det som tillkommit.

    Jag skulle säga att dessa länkar är väldigt bra. Både för att stärka positionen, men även för att få en ny sajt indexerad snabbt. Registrera dig på många olika forum och delta med bra inlägg i diskussioner. Då kan du dra nytta av möjligheten att få med en länk eller två i din signatur under varje inlägg.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  3. #3
    patriks avatar
    patrik patrik är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    9
    Jag håller med. Signatur länkar är bra, det finns dessutom flera .edu med hög PR som man kan få några länkar från. Det viktigaste är dock att man skriver seriösa inlägg och inte "thank you for that post" inlägg, dom modereras ofta bort.

  4. #4
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Så en sådan här signatur skulle alltså vara effektiv att sprida!
    __________
    din guide till Blu-ray

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av tintinskoog
    Så en sådan här signatur skulle alltså vara effektiv att sprida!
    __________
    din guide till Blu-ray
    Den skulle bli ännu effektivare om den gjordes enligt reglerna för då skulle den vara klickbar också.

  6. #6
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    tänkte väl det!

  7. #7
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Du menar så här:
    ____________

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej inte riktigt. Men om du försöker i kontrollpanelen med funktionen Redigera signatur så är du nästan framme vid ditt mål .

  9. #9
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Nej inte riktigt. Men om du försöker i kontrollpanelen med funktionen Redigera signatur så är du nästan framme vid ditt mål .
    aah du menar så!

  10. #10
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Nej inte riktigt. Men om du försöker i kontrollpanelen med funktionen Redigera signatur så är du nästan framme vid ditt mål .

    hittar inte redigera signatur i min kontrollpanel

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jaha ok, då är det först när du kommer upp till nivån Kan SEO rätt bra som det aktiveras. Vilket med tanke på hur många som går in direkt i forumet bara för att få länkar till sin sida är vettigt.

    Men å andra sidan så framgår din sida i din profil och kan också besökas om man klickar på ditt namn.

  12. #12
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Jaha ok, då är det först när du kommer upp till nivån Kan SEO rätt bra som det aktiveras. Vilket med tanke på hur många som går in direkt i forumet bara för att få länkar till sin sida är vettigt.

    Men å andra sidan så framgår din sida i din profil och kan också besökas om man klickar på ditt namn.
    ja håller med om att det är en bra ide!
    men åter till frågan är den typ av signatur jag postade en bra ide rent generellt i andra forum?

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det tycker jag är en bra idé som även wedholm och patrik skriver. Den exakta nyttan av länkstyrka från forum har jag lite svårare att uttala mig om. Mer än att man kanske inte skall sätta för stort värde på dem.

    Däremot så kan välskrivna inlägg som bidrar till ett forum öka de som klickar på din signaturlänk vilket i förlängningen även det kan skapa fler som länkar till dig.

  14. #14
    patriks avatar
    patrik patrik är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    9
    Det absolut viktigaste med signaturlänkar är att forumet är relevant för sökordet. Om du har en länk till blue-ray på en matlagningssida så ger inte det lika mycket SEO-juice som om du hade haft den på en elektroniksida. Däremot är alla länkar bra, om det inte är spammade BH länkar.

  15. #15
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    En lite tanke...
    om man har en sida ".se" med innehåll helt på svenska , har då signaturlänkar på utlänska forum samma effekt som på svenska forum?

  16. #16
    patriks avatar
    patrik patrik är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av tintinskoog
    En lite tanke...
    om man har en sida ".se" med innehåll helt på svenska , har då signaturlänkar på utlänska forum samma effekt som på svenska forum?
    Nej det är dom inte, men alla länkar är bra länkar så fokusera inte för mycket på det utan jobba på att bygga länkar i stället.

  17. #17
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    hur är det med spridningens effekt? om jag ska lägga ut säg 100 länkar, är det bättre att lägga dom på 100 olika forum eller ger 4 länkar/forum i 25 forum mer effekt

  18. #18
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det är alltid bättre med spridning, unika domäner och unika ipnr ger bättre effekt.

  19. #19
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Tack alla här på Seo-forum för svaren, mycket lärorikt..!

  20. #20
    A.Ls avatar
    A.L A.L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    8
    Jag tror de kan göra nytta, dock tycker jag att det är relativt svårt att hitta sidor inne på olika forum som faktiskt har Page Rank (det är klart att det finns, men visst är det väl lite ovanligt), så jag har inte lagt jättemycket energi på detta själv...

    Mest för att man måste titta igenom så många sidor för att hitta en bra på forum, det finns snabbare och bättre tillvägagångssätt tycker jag!

  21. #21
    patriks avatar
    patrik patrik är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av A.L
    Mest för att man måste titta igenom så många sidor för att hitta en bra på forum, det finns snabbare och bättre tillvägagångssätt tycker jag!
    Kan du inte nämna några andra sätt?

  22. #22
    A.Ls avatar
    A.L A.L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av patrik
    Kan du inte nämna några andra sätt?
    Det är ju givetvis en smaksak vad man föredrar men jag tycker åtminstone att det är enklare att hitta blogginlägg (som man kan kommentera) med bra Page Rank än vad det är att hitta en forum post med bra Page Rank.

    Nu finns det ju inte möjlighet till follow länkar på alla bloggar, men det gör det på en hel del och man lär sig ganska snabbt vad man ska leta efter...

    Går betydligt snabbare än att titta igenom olika forum tycker jag då man med en bra sökning (genom att ange domän osv.) kan få upp sådana blogginlägg ganska snabbt.

    Söker man på forum så har ju kanske första sidan i en tråd bra Page Rank (och det är ju den som dyker upp när du söker), men om många redan har skrivit i tråden så kan man ju inte hamna på sidan 1 utan på snarare på sidan 8 eller 10 och dylikt, och dessa sidor har i regel ingen Page Rank alls.. Detta bekymmer slipper man med bloggar då ett inlägg har samma url oavsett hur många som kommenterat.

  23. #23
    bjournes avatar
    bjourne bjourne är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    12
    Men det e ju lite falskt att leta upp forum och blogginlägg bara för att kommentera för att länka via sin signatur. Astroturfing eller spamming heter det på engelska.

  24. #24
    patriks avatar
    patrik patrik är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    9
    Nej, det är inte spam. Det beror på hur du gör det. Spam är otillåten mail/postning. Däremot finns det massor med forum och communitys samt även bloggar som tillåter dig att antingen skriva i din hemsida eller ha länkar i signaturer. Flera uppmuntrar även till det.

    Så om du använder XRumer för att massposta, då kan det betraktas som spam. Men signaturer är ett normalt länkbygge.

  25. #25
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av A.L
    Söker man på forum så har ju kanske första sidan i en tråd bra Page Rank (och det är ju den som dyker upp när du söker), men om många redan har skrivit i tråden så kan man ju inte hamna på sidan 1 utan på snarare på sidan 8 eller 10 och dylikt, och dessa sidor har i regel ingen Page Rank alls.. Detta bekymmer slipper man med bloggar då ett inlägg har samma url oavsett hur många som kommenterat.

    Ja men det beror lite på vilket forum det är. Desutom kan din länk vara en av flera hundra utgående länkar på en blogg. I ett forum är det mindre eftersom inläggen är uppdelade på olika sidor.

    Det finns bra forum med dofollow länkar som har PR5/PR4 i trådarna på underforumen. Skapa en tråd som ligger kvar länge eller skriv i ett forum som inte är så aktivt och du har en helt okej inlänk
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  26. #26
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Hej igen!
    Hur tolkar sökmotorerna ankartexten? om jag tex andvänder ordet "blu-ray spelare" får man då nytta av både blu-ray, spelare och Blu-ray spelare samtidigt då eller tolkas bara hela texten blu-ray spelare?

    spelare det någon roll om man alltid länkar till huvuddomänen t.ex. "blablabla.se" eller ska man även länka till undersidor eller underdomäner typ "blablabla.se/struntprat.html"?

    sedan funderar jag på att göra en engelsk version av min sida på samma domän fast på en subdomän typ "blablabla.se/en"
    har jag några fördelar i sökningar från svenska användare av att sidan även finns på engelska?

  27. #27
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Du är egentligen väldigt off-topic. Men jag ska besvara dina frågor...

    Citat Ursprungligen postat av tintinskoog
    Hur tolkar sökmotorerna ankartexten? om jag tex andvänder ordet "blu-ray spelare" får man då nytta av både blu-ray, spelare och Blu-ray spelare samtidigt då eller tolkas bara hela texten blu-ray spelare?
    Du kommer ha fördelar på alla sökord, delar av frasen och hela frasen med den ankartext du använder. Däremot om du bara vill placera dig bra på blu-ray så är det bättre att ankartexten bara nämner det och inte spelare också. Variation rekommenderas dock!

    Citat Ursprungligen postat av tintinskoog
    spelare det någon roll om man alltid länkar till huvuddomänen t.ex. "blablabla.se" eller ska man även länka till undersidor eller underdomäner typ "blablabla.se/struntprat.html"?
    Du ska länka till den sida som handlar om ämnet och den du vill ska placera sig bra i sökmotorn. Försök inte optimera samma sida mot för många nyckelord/sökfraser dock. Egentligen är 1 sökfras optimalt, men 2-3 st kan fungera fint.

    Citat Ursprungligen postat av tintinskoog
    sedan funderar jag på att göra en engelsk version av min sida på samma domän fast på en subdomän typ "blablabla.se/en"
    har jag några fördelar i sökningar från svenska användare av att sidan även finns på engelska?
    Just detta har tagits upp många gånger på seo-forum och det är blandade meningar i vad som är bäst. Jag tycker det är snyggare att placera varje språk under sin respektive topp-domän. Det ger ett seriösare intryck mot användarna av sidan. Däremot kommer språken inte att dela på domän-trust som de skulle om de legat på samma domän.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  28. #28
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För att gå lite halv off topic för just denna tråd så ser jag att FredrikMH på sin blogg har börjat lista olika forum efter vilka som har do-follow-länkar. Sorterade efter PR samt deras nischer. Han har kommit upp i dryga 40 och listan lär väl fyllas på.
    Och ni kommer dit med denna länk.

    Men lägg märke till hans kommentar där
    Det är dock viktigt att inte skriva massa trams utan framstå som en seriös medlem med professionella inlägg.
    Eftersom det på ett sätt är en resurs för SEO så tycker jag att det platsar med en länk dit.

    Nu tillhör väl kanske inte forum där det krävs kvalitet i inläggen det allra enklaste sättet att skaffa inlänkar. Men om forumet stämmer med ens intresse så varför inte.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inlänkar från fejkbloggar!?
    Av Rawland Hustle i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 15:04
  2. Inlänkar från Twingly
    Av Peder Molin i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 10:12
  3. Inlänkar från blogg.se?
    Av Erik Bergman i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 11:26
  4. Länkar från seo-forum
    Av StefanBergfeldt i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 12:18
  5. Många inlänkar från start?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 12:21