Resultat 1 till 5 av 5

Optimera site för två olika språk

  1. #1
    andreas_s avatar
    andreas_ andreas_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    7
    Hejsan!
    Detta blir min andra fråga idag och jag bestämde mig för att lägga denna i en separat tråd i en annan del av forumet.

    I dagsläget är min sajt skriven på engelska. Jag hade i början ett plugin som översatte allting till Svenska(wordpress plugin), men insåg ganska snabbt att robotar inte översätter med känsla, om jag inte själv skriver som en robot.

    Därför jobbar Vi (jag och en webutvecklare) på en lösning där jag kan göra varje sida separat med olika språk(Svenska och Engelska). Av erfarenhet från min förra site så fungerade det rent användarmässigt väldigt bra.

    Min fråga är hur ställer sig sökmotorerna mot denna typ av lösning, kan det ha en nackdel i SEO syfte? Är det någonting speciellt jag bör tänka på när jag har en sådan lösning på min hemsida, utöver då att jag givetvis måste optimera för andra sökord.

    Tack för eran tid.
    Mvh
    Andreas

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Så länge du har vettig struktur och sätter rätt språktaggar osv kommer Google att älska att sidan har fler än ett språk... Jag har bara sett fördelar med att lägga till fler språk.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Tycker generellt att man som standard bör fokusera på att lägga ut olika språk på olika webbar... Svensk sidan på .se / Engelsk sida på exempelvis .com.

    Då vi har sett att .se och svenska sidor tenderar att rankas bättre i de svenska sökmotorna.
    Sökmotoroptimering

  4. #4
    andreas_s avatar
    andreas_ andreas_ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    7
    Blight: Det låter ju alldeles utmärkt! Tack för det svaret.

    Tuben: Okey då skall jag försöka strukturera upp det som så att svenska delen optimera för se och vise versa.

  5. #5
    bjournes avatar
    bjourne bjourne är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    12
    Tänk också på att sökmotorer (och surfare) bedömmer sidans sökväg i url:en. Därför är det bättre om sökvägen till sidan för att lista medlemmar är "/lista/medlemmar" i den svenska versionen istället för "/list/members". Sådana detaljer kan vara djävulskt knepiga att implementera men blir mer eller mindre omöjliga att lägga till när projektet är klart.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Olika språk med cookies
    Av Oggeh i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 19:55
  2. Fundering kring olika språk
    Av altgard i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 11:54
  3. Hur länka mellan olika språk?
    Av Spindel i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 00:35
  4. Google och olika språk
    Av Jan Sandahl i forum Sökordsanalys
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 16:08
  5. Utländska länkar, olika språk
    Av baggelin i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 15:31