Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 31 till 60 av 69

Pineberry's seo-analys

  1. #31
    leifiuzs avatar
    leifiuz leifiuz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Kaugesaar
    För ovetande så är Kalle Blohm marknadschef på MediaAnalys... Hoppas detta är ett skämt.
    Visst är de så. det är ju bara att klicka på han namn så kommer man in i hans Profil och där står det följande:
    Ålder: 31
    Placering: Kalmar
    Anställning: Marknadschef MediaAnalys
    Kunskap inom SEO: Arbetar dagligen med SEO sedan 2007
    Nivå av SEO: Kan SEO rätt bra
    Regler och forum info: har läst dem och tänker följa dem

  2. #32
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Kaugesaar
    För ovetande så är Kalle Blohm marknadschef på MediaAnalys... Hoppas detta är ett skämt.
    Citat Ursprungligen postat av leifiuz
    Visst är de så. det är ju bara att klicka på han namn så kommer man in i hans Profil och där står det följande:
    Ålder: 31
    Placering: Kalmar
    Anställning: Marknadschef MediaAnalys
    Kunskap inom SEO: Arbetar dagligen med SEO sedan 2007
    Nivå av SEO: Kan SEO rätt bra
    Regler och forum info: har läst dem och tänker följa dem
    Och...? Det är inte Kalles fel att testet ger hemsidan 57 poäng. Allting finns där, men testet säger att det saknas. Sidan är alltså optimerad, men testet känner inte igen vissa element på sidan.

    Om testet hade fungerat som det skulle - vilket det gör för vissa - så tvekar jag inte på att deras hemsida skulle fått full pott. De rankar trots allt 4:a på frasen sökmotoroptimering.

  3. #33
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    så rätt så Sweely. Bemödar man sig att titta på källkoden och tittar på kriterierna så hamnar sidan på 95 poäng. Minuspoäng för antalet sidor och att sökordet inte finns i urlen.
    Så kan vi lämna diskussionen om personen Kalle nu. Och konstatera att det kanske inte alltid är så smart att till 100% förlita sig på ett automatiserat verktyg.

    Dessutom kan det finnas en risk att nöja sig med höga poäng och inte bry sig om de andra onpage-faktorerna som behöver göras med en webbplats. Lite som att köra bil och enbart lita på att GPSen alltid visar korrekt körväg.
    Men visst testet är väl det bästa svenska som finns tillgängligt. Steget noggrannare är väl egentligen en manuell kontroll.

  4. #34
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Testet säger att min H1:a saknas när den ser ut såhär:

    Kod:
    <h1 class="entry-title">TITEL</h1>
    ♪♫♪♫♪ Webbdesigner ♪♫♪♫♪

  5. #35
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Alltså sättet "kritiken" framläggs på ser för mig väldigt sarkastiskt ut och att kalle blohm inte alls är ute efter att förstå varför sidan inte får mer poäng, utan på ett diskret sätt såga analysverktyget.

    Men kan vara jag som har fel, så fall ursäktar jag.

    Till topic dock, som med alla automatiserat verktyg kan det alltid bli fel, men att använda sig utav den "checklista" som man får är väldigt bra att ha som grund.

    Men visst man missar en del saker som t ex internlänkstruktur, laddningstider, duplicerade titlar, meta-beskrivningar och sidor.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  6. #36
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Vi ska precis som Urban säger komma ihåg att det här är ett helt automatiskt verktyg och ett sätt att använda det är som också nämnts att ha det som checklista.

    Det har förstås aldrig varit meningen att det ska vara någon fullständig lösning för sökmotoroptimering, det finns inga rimliga möjligheter att bygga sådana verktyg.

    Måste sen säga att jag tycker att det är väldigt trevligt att det är så många här som testat det och vi tar mer än gärna emot all feedback, särskilt från alla er som jobbar på seo-bolag och använder det ofta. Vi byggde det nämligen i allra första hand för nybörjare men insåg snabbt att många optimerare (och marknadschefer ser det ut som) använder det regelbundet. Om ni har förslag på hur vi kan förbättra det så gör det mig väldigt glad alltså.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  7. #37
    Kalle Blohms avatar
    Kalle Blohm Kalle Blohm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Vi ska precis som Urban säger komma ihåg att det här är ett helt automatiskt verktyg och ett sätt att använda det är som också nämnts att ha det som checklista.

    Det har förstås aldrig varit meningen att det ska vara någon fullständig lösning för sökmotoroptimering, det finns inga rimliga möjligheter att bygga sådana verktyg.

    Måste sen säga att jag tycker att det är väldigt trevligt att det är så många här som testat det och vi tar mer än gärna emot all feedback, särskilt från alla er som jobbar på seo-bolag och använder det ofta. Vi byggde det nämligen i allra första hand för nybörjare men insåg snabbt att många optimerare (och marknadschefer ser det ut som) använder det regelbundet. Om ni har förslag på hur vi kan förbättra det så gör det mig väldigt glad alltså.
    Anledningen till att jag tog upp denna diskussion i denna tråd är att jag från mina kollegor internt får frågan "varför får vi endast 57 poäng i ett SEO-test som en branschkollega genomför?". Och det glädjer mig verkligen att Magnus, och övriga, tar denna diskussion som positiv och utvecklande. För det är i alla fall mitt syfte, inget annat. Precis som Urban skriver, en automatisk analys kan aldrig ersätta den personliga genomgången och denna diskussion är väl ett lysande exempel på just detta.

  8. #38
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Välkommen till SEO-Forum Kalle, du började bra med att dra igång en bra, trevlig och lite tuff diskussion.
    Hoppas att du kommer att trivas i detta gänget.

    //Lennart

  9. #39
    Kalle Blohms avatar
    Kalle Blohm Kalle Blohm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Sundream Estate
    Välkommen till SEO-Forum Kalle, du började bra med att dra igång en bra, trevlig och lite tuff diskussion.
    Hoppas att du kommer att trivas i detta gänget.

    //Lennart
    Stort tack Lennart, har en känsla av att jag kommer trivas riktigt bra! Vi hörs

  10. #40
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Sökmotorkonsult testet är bra tycker jag!
    På några sidor har jag riktigt bra poäng. Dock aldrig fått hundra poäng.
    Några gånger står det att jag ej har indexerade sidor på google, fast jag har det.
    Räknar man med de poängen, då jag har indexerade sidor, så har jag fått ihop 98.
    Det är dock inte på alla sidor kan jag snabbt lägga till...
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  11. #41
    smukkes avatar
    smukke smukke är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    5
    Ett litet mer omfattande test som jag använder ibland

    http://www.seositecheckup.com

    Dock stör det mig att testet kan klaga på att man inte kör gzip på jpg bilder. Känns inte som att komprimering av jpg bilder är största seo-problemet i världen.

  12. #42
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Ett riktigt bra SEO-verktyg som jag har stor användning. Sen ska du inte bara kolla på poängen heller..
    Fabian jag har fått full pott, men det är ju inte naturligt utan jag rättade till efter hand

  13. #43
    Gunvis avatar
    Gunvi Gunvi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Hej jag vet inte så mycket om SEo men jag har bara använt verktygen på mina engelska siter. Nu jobbar jag med en svensk sida och min fråga är var jag hittar svenska key words information? Kan någon förbarma sig?

  14. #44
    Dyplins avatar
    Dyplin Dyplin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    5
    Tycker att "Hur mår din sajt" verktyget är väldigt smidigt, och använder det också för att snabbt få en överblick så att man inte glömt något viktigt steg i optimeringen.

  15. #45
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jättesmidigt verktyg, men det fungerar ju inte!

    http://www.pineberry.com/analysverkt...d=A0prZnfIlr0_

    Där är analysen av min sida, och den ger mig massor av oförtjänta minuspoäng.

    Jag skulle (utifrån den där) ge mig själv 13 minuspoäng
    -12 för Din webbsajt har 0 indexerade sidor enligt Google.
    -1 för Det finns 352 ord på sidan. Detta är ganska mycket redan men du tjänar på att lägga till lite mer relevant text.

    De andra minuspoängen har jag inte förtjänat

  16. #46
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Jättesmidigt verktyg, men det fungerar ju inte!

    http://www.pineberry.com/analysverkt...d=A0prZnfIlr0_

    Där är analysen av min sida, och den ger mig massor av oförtjänta minuspoäng.

    Jag skulle (utifrån den där) ge mig själv 13 minuspoäng
    -12 för Din webbsajt har 0 indexerade sidor enligt Google.
    -1 för Det finns 352 ord på sidan. Detta är ganska mycket redan men du tjänar på att lägga till lite mer relevant text.

    De andra minuspoängen har jag inte förtjänat
    Den låg nere så jag kunde ej se på ditt resultat. Men är det så att du använt STORA bokstäver i "Keywords" och sedan skriver "keywords" i den så blir det fel då tjänsten tydligen gör skillnad på stora och små bokstäver. Hör för mig att det ska vara så iaf !

  17. #47
    Kapten_Hejs avatar
    Kapten_Hej Kapten_Hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    12
    Är det bara jag som märkt att om man gör testet har man möjlighet att lägga in något sorts emblem på sin hemsida och att i det emblemet finns en länk till deras hemsida med ordet sökmotoroptimering som ankartext? Så var det förrut för ett tag sedan när jag provade, vet inte om det är så fortfarande. Ganska smart dock, kanske därför dom ligger så högt uppe på sökmotoroptimering?

  18. #48
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Kapten: du är inte ensam om att ha märkt det. Jag la märke till det första gången jag besökte sidan, och blev inte särskilt imponerad då jag sett många, många andra göra samma sak. Fortfarande smart dock.

    Och jag tvekar enormt på att deras placering i sökmotorerna beror på den lilla loggan med ankartexten "sökmotoroptimering". De har haft mycket annat för sig kan jag tänka mig. Men jag kan ha fel

  19. #49
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det är ju ett sätt att göra på om man vill ha inkommande lnkar spridda över alla som använder verktyget men generellt sett borde man väl informera om det om man inte är för fula... det är ju i min mening dold information som faktiskt gynnar dem men valet att använda emblemet är ju upp till var och en...

  20. #50
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Vadå dold information? Det handlar om ett emblem man kan lägga på sin site som visar att man klarat ett test på min blogg - är jag ful om jag inte berättar för folk att om de klistrar in en länk till mig så kommer den länka? Eller är det att länkar är bra för SEO jag förväntas berätta?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  21. #51
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Magnus,

    Det är ju ett bra sätt att skaffa sig inkommande länkar och ett bra trick. men det kan ju bli fel om länkarna hamnar på dåliga sidor som ni kanske inte är intresserade att ha relationer med!!

  22. #52
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jo nog hamnar den lite varstans men jag upplever faktiskt inte det som något större problem, vem som helst kan ju i teorin länka iaf.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  23. #53
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Hej Magnus!

    Jag lägger gärna upp emblemet på min webbplats
    Hämtar jag det på sokmotorkonsult.se?

    Petter Hedman
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  24. #54
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det ska dyka upp en liten snippet och ett exempel i botten vid ett lyckat test (85 p eller mer om jag minns riktigt).
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  25. #55
    August triathlets avatar
    August triathlet August triathlet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    5
    Hjälp mig med H1:an ! Har testat sidan med Pineberry`s analys
    Först och främst, jag är nybörjare på det här med SEO så jag förstår inte alla facktermer!,
    det är lika bra att säga det på en gång.
    Har startat upp sidan modererat och jag provade Pineberry´s analys för att se om den var ok ur SEO synpunkt.
    Jag testade sidan med sökordet triathlon och lyckades skrapa ihop 78 poäng vilket jag iof är nöjd med men fick avdrag med minus 10 poäng för att ” H1:an innehåller inte sökordet”
    Nu är det frågan, hur gör jag för att för att ordna till H1:an så att den innehåller sökordet? (Vad jag kan se så finns det en H:1 med sökordet)
    Jag använder ett wordpress tema som heter Atahualpa 3.5.3 och har installerat pluginet
    All in One SEO Pack Version 1.6.12.2
    Tacksam för svar från er som kan det här!
    Senast redigerat av Urban G den 2010-11-25 klockan 14:40. Anledning: regel 1

  26. #56
    snaskits avatar
    snaskit snaskit är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av August triathlet Visa inlägg
    Hjälp mig med H1:an ! Har testat sidan med Pineberry`s analys
    Först och främst, jag är nybörjare på det här med SEO så jag förstår inte alla facktermer!,
    det är lika bra att säga det på en gång.
    Har startat upp sidan modererat och jag provade Pineberry´s analys för att se om den var ok ur SEO synpunkt.
    Jag testade sidan med sökordet triathlon och lyckades skrapa ihop 78 poäng vilket jag iof är nöjd med men fick avdrag med minus 10 poäng för att ” H1:an innehåller inte sökordet”
    Nu är det frågan, hur gör jag för att för att ordna till H1:an så att den innehåller sökordet? (Vad jag kan se så finns det en H:1 med sökordet)
    Jag använder ett wordpress tema som heter Atahualpa 3.5.3 och har installerat pluginet
    All in One SEO Pack Version 1.6.12.2
    Tacksam för svar från er som kan det här!
    <h1>länka din sida så man kan sig en titt på vad de kan vara för fel</h1>

  27. #57
    August triathlets avatar
    August triathlet August triathlet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    5
    snaskit,
    klicka på mitt namn så kan du besöka hemsidan, hade i mitt inlägg skrivit in adressen till sidan men den togs bort,
    Senast redigerat av August triathlet den 2010-11-25 klockan 17:58.

  28. #58
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    August Triathlet:

    Jag vet inte om man skall kalla detta för problem, men Wordpress-bloggar innehåller tyvärr inga h1 taggar på första sidan. H1: orna börjar dyka in när du är i sid- och inläggsläge. För att lösa detta, finns det en hel del olika metoder, men det kräver erfarenhet och lite modifiering i temats designfiler.

    Oftast brukar varje design innehålla en index.php (även kallad loop.php, beror lite på hur personen byggt upp bloggen), i denna fil så kan du hårdknacka en h1:a, det betyder att din blogg nu kommer att visa en H1:a på din wordpress blogg's framsida.

    Tyvärr kan jag inte posta ett exempel, eftersom min uppfattning är att moderatorerna här är stenhårda med sådant. Därför har du fått ett PM av mig på ett exempel som jag själv gjort.

  29. #59
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av ImHungry Visa inlägg
    Jag vet inte om man skall kalla detta för problem, men Wordpress-bloggar innehåller tyvärr inga h1 taggar på första sidan. H1: orna börjar dyka in när du är i sid- och inläggsläge. För att lösa detta, finns det en hel del olika metoder, men det kräver erfarenhet och lite modifiering i temats designfiler.
    Två ord: men va?

    Innehåller Wordpress-bloggar inga H1-taggar på framsidorna? Det var något nytt. Jag vill minnas att alla teman innehåller H1, H2 och H3s. Sidans logo sätts ofta in i H1:an, rubrikerna på inläggen i H2:an och rubrikerna på dina widgets i H3:an. Titta i källkoden nästa gång

  30. #60
    August triathlets avatar
    August triathlet August triathlet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    5
    Sweely,
    enligt Pineberry så finns inte sökordet (triathlon) i H1:an men så här ser det ut enligt källkoden:
    <h1 class="blogtitle"><a href="http://www.triathlet.se/">Triathlon – av triathlet August Eriksson</a></h1>

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Blandad analys av sidinnehåll
    Av tolj i forum SEO-verktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 11:26
  2. Seriöst verktyg för långsiktig analys?
    Av Stefan Svensson i forum SEO-verktyg
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 03:58
  3. Laios Webb & Analys
    Av lillan i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 13:51
  4. Sitelinks - en liten analys
    Av Waldo i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 06:25
  5. Verktyg för jämförande analys
    Av mephisto73 i forum SEO-verktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 17:44