Resultat 1 till 10 av 10

Googles uppdateringsfrekvens

  1. #1
    Spanarns avatar
    Spanarn Spanarn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    16
    De senaste dagarna tycker jag mig ha observerat att Google indexerar nya undersidor efter bara några timmar, men sedan tar det veckor innan samma sida uppdateras i Google.

    Som exempel lade jag upp en undersida om ett aktuellt idrottsevenemang. Till min stora förvåning hade någon bara några timmar senare hamnat på min sida genom att googla på idrottsevenemangets namn. Det visade sig att jag redan rankade nummer 4 på detta idrottsevenemangs namn!

    Är det någon som har noterat något liknande? Eller har någon input runt detta?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det är ganska vanligt. Faktiskt inte helt ovanligt att Google indexerar och rankar nya undersidor bara några minuter efter publicering. Det är nytt i Google sedan runt augusti 2007. Du kan läsa mer om det här: http://www.mattcutts.com/blog/minty-fresh-indexing/

    Givetvis beror detta helt på hur ofta Google spindlar sidan vilket i sin tur beror på hur ofta sidan uppdateras, hur många inlänkar sidan har och om det kommer in nya inlänkar (spekulation).
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    På senare tid uppdaterar Google åtminstone bloggar på några minuter, även nyare bloggar.

    Jag har lagt märke till detta på några bloggar som har få länkar, max tio länkar.

  4. #4
    Spanarns avatar
    Spanarn Spanarn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    16
    Tack för era svar.

    Jag driver en oddsjämförelsesajt. De flesta lägger ju sina spel i sista stund, men hittills har jag försökt lägga upp sidor om olika evenemang långt i förväg för att de ska finnas ordentligt i Google.

    Nu börjar jag undra om jag borde vänta med att lägga upp undersidorna tills sista stund… Eller byta namnet på en undersida efter varje större uppdatering…

    Är det någon som har några kommentarer kring dessa tankar?

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det går fort att få en sida indexerad men det tar längre tid att få bra position. Om det är låg konkurrens på sökordet går det att få en bra position vid indexering.

    Om man lägger upp en sida i förväg för att få bra position bör man ha ett bra innehåll under tiden. Om det finns en sida som inte har relevant innehåll förrän i sista stund så finns risken att besökare kommer i förtid och vänder. Det kan få negativa konsekvenser på placeringen.

    Jag är inte insatt i vad som gäller för din sida med spel. Men ovanstående är mina reflektioner.

  6. #6
    Spanarns avatar
    Spanarn Spanarn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    16
    Tack Fredrik!

  7. #7
    Spanarns avatar
    Spanarn Spanarn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    16
    Tack Fredrik!

  8. #8
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Lånar tråden lite!
    Har liknande bekymmer
    Min sida har inte blivit indexerad på typ fyra veckor nu skulle jag tro, dvs den nya undersidor jag lagt upp under tiden finns ej på google och det är lite frustrerande då det är en massa recencioner med mycket text som bord hjälpa upp min seo inom mitt område! måste ligga långt ner i prio, ändå har sidan uppdaterats i princip varje dag sedan den startades i höstas!
    har även lagt ut lite inlänkar samt interna länkar.

    Finns det något man kan göra för att påverka detta?

  9. #9
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Fler inlänkar.
    Pinga inläggen/sidorna.
    Sitemap + konto Google Webmasterers Tool

    Bra att få inlänkar som är "dofollow" till undersidor varierat med länkar till indexsidan.

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Helt rätt. Hamra sidan med inlänkar från andra sajter som funkar (dvs får snabb indexering). Till sist "ger google upp" och börjar plocka upp din trötta sajt också. Det är ju bara helt rimligt - om en sajt drar till sig länkar så måste den ju vara intressant - och då ska den indexeras snabbt.

    Variera inlänkarna - såväl ankartext som titel och target.

    En sitemap hjälper troligen. Jag har noterat att Google hämtat sitemap:en flera gånger om dagen under en lång (flera veckor) period då inga andra sidor indexerades alls. Jag såg efter en tids frustration till att uppdatera sajten då och då (så att sitemapen ändrades) och ganska snart började google bli nyfiken nog att plocka upp sidorna också. Nu gör sajten hyggligt ifrån sig och uppdateringar tas upp i indexet på någon dag eller två. Inte nere på minutnivå ännu, men trägen vinner.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ang Googles genomsökningsfel...
    Av Solan i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 08:23
  2. Googles cache
    Av floodis i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 03:12
  3. Ang googles PR
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 17:21
  4. Googles?
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 16:27
  5. Uppdateringsfrekvens
    Av latehorn i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 10:45