Resultat 1 till 9 av 9

Hur köpa domän tryggt?

  1. #1
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Håller på och ska köpa en domän av en väldigt speciellt amerikan. Han ger intrycket av att vara en väldigt förvirrad man och helt klart mytoman men jag vill vädligt gärna ha domänen.

    Han äger över 1000 andra domäner enligt whois så han har gjort det här förr men jag har en dålig magkänsla. Han vill att jag ska sätta in pengarna på hans paypal och sedan lägger han över domänen på mitt konto, han vill helst lägga över den på godaddy. Jag har aldrig använt godaddy innan utan kör allt via binero för stunden. Är godaddy nåt att rekommendera?

    Finns det något sätt där man kan föra över pengar men han inte får tillgång till dem innan jag verkligen äger domänen?

    Han vill även ha $75 för överflyttningskostnaderna, är det så dyrt?

    Tacksam för svar, har aldrig köpt domäner av andra än vanliga återförsäljare innan.

  2. #2
    nicklass avatar
    nicklas nicklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    80
    Det kostar alltid en slant att säkra upp en affär.
    Du kan avända dig av Escrow.com, Sedo.com eller Missdomain.com
    Dessa har jag använt mig av vid köp och sälj av domännamn och det ha fungerat bra. Missdomain är helt klart smidigast att använda men det är inte säkert att en Amerikan vill det och då brukar det vara escrow.com som gäller.

    När det gäller godaddy.com så är det gratis att puscha domännamn mellan konton där det är väl en av världens störstra registratorer så du behöver nog inte oroa dig för dem.
    Senast redigerat av nicklas den 2010-02-22 klockan 11:21.

  3. #3
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Det låter ju bra. Hur brukar du göra med betalningen?

  4. #4
    nicklass avatar
    nicklas nicklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    80
    Om du kör det via escrow.com.
    - Skapa konto och betala in beloppet till Escrow.com.
    - Säljaren ser att pengarna ligger på Escrow och puchar över domännamnet till ditt godaddykonto.
    När du har verifierat att du har full kontroll över domännamnet så betalar escrow.com ut pengarna till säljaren.

    Säkert och bra.

  5. #5
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Det låter ju väldigt smidigt. Vet du hur mycket det kostar att pusha över domänen från godaddy till escrow? Finns det nåt smidigt sätt att få domänen till binero istället?

  6. #6
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Finns det något sätt där man kan föra över pengar men han inte får tillgång till dem innan jag verkligen äger domänen?
    Ja, skicka betalningen som vanligt via PayPal. Ifall du inte får domänen så anmäler du produkten som ej skickad och du får sedan tillbaka pengarna (efter att PayPal har fryst dem i någon månad, under vilken de låtsas göra en "undersökning"). Detta eftersom han troligtvis inte är beredd att ge upp sitt PayPal-konto och det skulle vara hans enda sätt att undvika att pengarna skickas tillbaka till dig.

    PayPal skickar alltid tillbaka pengarna ifall köparen uppger att denne inte har fått produkten. PayPal granskar aldrig någonting manuellt, även om man kan få det intrycket då man läser deras förskrivna emails.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  7. #7
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Okej, hur vet paypal att jag faktiskt inte har fått domänen? Vad händer om han hävdar att jag har fått den?

    Tack för svaren

  8. #8
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag vet inte hur de gör, men whois skulle vara en möjlighet.

  9. #9
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Okej, hur vet paypal att jag faktiskt inte har fått domänen?
    De kollar inte upp det, i själva verket skickar de bara förskrivna emails. Så länge du insisterar på att säljaren inte har skickat produkten och att han inte svarar på emails så kommer du automatiskt att "vinna" tillbaka pengarna. Du kan alltså göra detta även om du faktiskt har fått domänen. (jag uppmanar inte till bedrägeri här men vill gärna informera om hur dåligt system PayPal har)

    Vad händer om han hävdar att jag har fått den?
    De väntar ett par veckor och skickar sedan tillbaka pengarna till dig. Du kommer att måsta klicka i att du inte fått produkten och sedan klicka i igen att du inte fått den då de skickar ut en email igen om det ngn vecka senare. Allt är går automatiskt i deras system och det är ingen människa som kollar på sådana ärenden.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2010-02-23 klockan 17:11.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur/var kan jag köpa Norska (.no) domän-namn?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 14:58
  2. Köpa utgången domän
    Av Waldo i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 23:49
  3. Köpa domän med inklänkar, sedan 301
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 15:13
  4. Köpa en domän som redan har ägare?
    Av Simone i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 19:32