Resultat 1 till 8 av 8

Byte av domännamn hur lång tid försvinner man ur index om man ligger position 5 idag?

  1. #1
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Byte av domännamn hur lång tid försvinner man ur index om man ligger position 5 idag?
    Jag skall byta domän namn till något mycket bättre och undrar om man kan klara av bytet till ett helt nytt namn och ändå ligga kvar på position 5 som siten gör idag på 2 viktiga sökbegrepp? Eller måste man räkna med att försvinna 1 eller 2 månader innan man kommer in där igen?

    Siten är välbyggd och har låg bouncerate vilket torde hjälpa till. Hur mycke tskall jag jaga alla länkar och byta dessa till nya domännamnet eller kan jag helt förlita mig på en korrekt 301 permanent redirect?

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Du får räkna med några månader. Jag tror att det finns vinster i att få äldre länkar att länka till den nya domänen.

  3. #3
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Om det rör sig om månader skulle jag troligen föredra att odla upp den nya domänen innan bytet så att båda ligger topp 10 innan jag byter över. På så vis slipper jag tapp av business under dessa månader. Är det någon som vet vilken mer vinst man kan få om man sedan slår ihop 2 stycken topp 10 placerade webbar genom att göra permanent redirect på den ena av dem (den äldre). Får man extra effekt av detta eller blir det helt enkelt så att den ena bara försvinner ur index och den andra till synes på exakt samma position?

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    301 används till att tala om för sökmotorer att man bytt domän och därmed undvika att man hamnar i duplicate-content-filtret.

    I princip borde länkkraften föras över till den andra bloggen. Dock brukar det varnas för att använda sig av tekniken, då man använder sig av 301 på ett sätt det inte var avsett för.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    @fredrik, vad menar du med att 301 inte är avsett för...

    Det är ju just såhär man skall göra. All länkkraft flyttas över från den gamla till den nya domänen och man skall i princip inte behöva tappa nånting, inte droppa i ranking etc.

  6. #6
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    @webguide
    Om du har två liknande sajter aktiva och väljer att lägga ner den ena för att flytta över länkkraft till den andra sajten så känns det lite förfelat med 301. Förutsättningar var att Johnjohn skulle slå ihop två befintliga sajter, inte att flyta över innehåll från en domän till en annan ny domän.

    Citat Ursprungligen postat av johjoh68
    ... föredra att odla upp den nya domänen innan bytet så att båda ligger topp 10 innan jag byter över.
    Självklart kan man tjäna på detta men det finns också alltid en risk med att använda sig av tekniker som sträcker sig utanför det som det var avsett för.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    @Fredrik - Nej, det är ju så man gör, hänger inte riktigt med på vad du menar!

  8. #8
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Citat från seo-guiden: "Google rekommenderar att man gör en så kallad 301 redirect om man flyttar en sida på Internet till en annan plats. ... Vid en 301 redirect förstår Google att sidan har flyttats och rankning och länkkraft överförs till en viss del." /

    Jag har en hemsida med ett domännamn jag inte gillar, köper ny domän och flyttar över alla sidor. Gör en 301 för att inte förlora länkkraft och för att tala om för sökmotorn vad jag gjort, hamnar inte i dub. cont filter.


    Om jag har sajterna poker1 och poker2 som ligger på 8:e och 9:e plats så kan jag använda 301 för att ta bort poker2 och föra över länkkraft till poker1 och hoppas på en bättre placering. Men är 301 tillför att flytta länkkraft från en sida till en annan sida utan att innehåll flyttas?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förlora trust vid byte av domännamn
    Av MiniAnton i forum Domänen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 08:41
  2. Försvinner all kraft om man inte gör 301?
    Av erison i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 10:03
  3. Byta Webhosting -Försvinner Pr?
    Av pokerlife i forum PageRank
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 15:19
  4. index.html -> index.php = redirect?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 08:20
  5. Byte av domännamn - Påverkan?
    Av Joakim i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 15:34